Får bara smågös, tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Får bara smågös, tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Får bara smågös, tips?

Hej, är ny på detta forum och skulle gladeligen ta emot expert hjälp
    Var och vertikala efter gös och fick endast små gös 30-40 cm.
    Djupet var ca 11 meter och straxt innan ett sund som blir grundare ca 6 meter.
    Undrar var kan jag hitta dem större gösarna nu på hösten, försöker även att fiska pelagiskt när det inte blåser, har bara inte fått fast någon än med ett bra mothugg, pga adrenalinnivån redan är på hög nivå och är ivrig som attan.
    Är dropshot över större djup värt att prova, djup 20-25 meter?
    Tacksam för råd.

Fiska inte gösen på sådana djup, mycket svårt för dem att överleva en fight då. Gösen finns pelagiskt nu på hösten.

Kommentera

Tror inte heller du behöver gå så djupt, skulle tro med egen liten erfarenhet att du ska ha nuturligt bete presenterat långsamt bara, möjligen jigg på plast vet ej de är tröga och behöver tid, bara min tro inget annat
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tackar för svar,
        Ska försöka att få lodet att bli perfa så jag kan sålla bort dem små fiskarna och satsa på dem större pelagiskt.
        Men om dem är svår flörtade, hur gör ni? vet bara själv att den som jag missa pelagiskt en gång högg nästan direkt när jag visa jiggen, (kan ha varit gädda).
        Själv sänker jag jiggen till straxt ovanför firren och knycker ett par gånger och sedan håller still kanske 20-30 sekunder,
        men nu till nästa steg, ska jag höja jiggen om den blir intresserad?
        Kan inte sätta fingret på vad jag har gjort fel på dem fiskar som har ignorerat jiggen för att sedan dyka neråt!

Kommentera

är gösen intreserad å stiger brukar ja bara hålla jiggen helt stilla, värkar den ointreserad å går neråt igen kan du prova å veva upp fort nån meter, eller föja efter med jiggen å "reta" gösen, bara å prova sig fram! mvh ola

Kommentera

Felet många gör är att man släpper för djupt. Man blir ivrig när ekot börjar ritas upp på skärmen och släpper. Man tror att man stannar upp någon meter ovanför fisken men i själva verket har man släppt på den och skärmt skiten ur den. Glid över ekot och låt bågen rita upp sig. Oftast ser man då att ekot börjar rita på exempelvis 9m djup, väntar men ser man att "toppen" på bågen finns på 7m djup, dvs. fisken står på 7 meter. Backa sen tillbaka båten eller cirkulera in över ekot igen och presentera jiggen på 5-6m djup och invänta reaktion.

Detta är något man måste lära sig, lära sig kunna utläsa lodet och endast släppa på rena träffar på ekolodet och inte släppa på allt man ser börjar växa fram på skärmen.

MVH/Gimmy
            [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

På ett Elite-5 lod går det inte att missa rena ekon där fisken står mitt i konon och visar rätt djup. Får ekot grön färg så är det en hård träff och man har fiskan direkt i konen. Det fina är dock att man ser fisken även utanför konen, men då ritar den upp ett svagt svart lodrätt sträck på skärmen som kan börja flera meter under djupet fisken står på. När fisken kommer in i konen ger det ett grönt stort fint eko, går ej att missa om man har ställt in sitt elite-lod rätt. Bästa och finaste ekona har de inställningar jag skrivit om på min blogg. Innan jag fick ordning på inställningarna hade jag mer problem med ekolodsbilden men nu är det klockrent! Realtidsfönstret och ekolodsbilden på Humminbirds lod tycker jag är under all kritik, inte alls optimalt till detta fiske. Däremot är de mycket bättre på side scan så det optimala är ju att köra båda till detta fiske.
              Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Ursprungligen postat av Team CTM Visa inlägg
                På ett Elite-5 lod går det inte att missa rena ekon där fisken står mitt i konon och visar rätt djup. Får ekot grön färg så är det en hård träff och man har fiskan direkt i konen. Det fina är dock att man ser fisken även utanför konen, men då ritar den upp ett svagt svart lodrätt sträck på skärmen som kan börja flera meter under djupet fisken står på. När fisken kommer in i konen ger det ett grönt stort fint eko, går ej att missa om man har ställt in sitt elite-lod rätt. Bästa och finaste ekona har de inställningar jag skrivit om på min blogg. Innan jag fick ordning på inställningarna hade jag mer problem med ekolodsbilden men nu är det klockrent! Realtidsfönstret och ekolodsbilden på Humminbirds lod tycker jag är under all kritik, inte alls optimalt till detta fiske. Däremot är de mycket bättre på side scan så det optimala är ju att köra båda till detta fiske.
                Förstår ju att du har Elite-5 lod.... därav är det universums bästa ekolod. Hur många lod har du provat? Tyckte inte det var så värst längesedan du skrev inlägg och frågade om pelagiskt fiske, hur man gjorde, inställningar på lod etc... Tycker man ska vara objektiv, Humminbird och Lowrance är i mina ögon likvärdiga lod. Har fiskat med Garmin, Lowrance, Humminbird och dessutom flera olika modeller av Humminbird. Vilken färg ekot får beror ju på vilken färgpalett man använder, det jag menade med mitt inlägg var att många droppar jiggen på det svarta streck som Mattias skriver om, innan man har en ren träff.

Sen att det finns en inställning på din blogg som är den bästa.... för vilket vatten? Fiskat pelagiskt från Ringsjön i skåne till Vänern i norr detta år och korrekta inställningar är något som ändrar sig från vatten till vatten, hummöst vatten, klarvatten sjö, språngskikt eller inte, betesfisk i mängder eller inte....

Sen att realtidsfönstret skulle vara under all kritik på Humminbird? vad grundar du det på? Vet du att du kan välja olika modeller på realtidsfönster? Vilka Humminbirdlod har du fiskat med?

Nej, idag finns det enligt mig Lowrance och Humminbird att välja på. Vilket man väljer är upp till var och en, välj med omsorg för pris, du lär bli nöjd med vilket som. Det viktigaste är att lära sig tolka sitt lod och ställa in det efter rådande förhållande. Även Garmins nya generation lod skall vara fina har jag hört.

Är lite färgad i frågan med stöd från Humminbird men försöker vara objektiv. Men att Humminbird inte lämpar sig för vertikalfiske är enligt mig kvalificierat skitsnack. Vad jag vet sitter det Humminbirdlod i Håkan Franssons, Klas Hagerts, Jimmy Lindahls, Cecilia Grönbergs båtar samt i min egen båt. Tror inte dom skulle brukat lod som var totalt värdelösa för vertikalfiske... Inte jag heller. Men jag kan ha fel....
                [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Team CTM Visa inlägg
                  Det fina är dock att man ser fisken även utanför konen, men då ritar den upp ett svagt svart lodrätt sträck på skärmen
                  En total omöjlighet att se fisken om den inte befinner sig i konen...ett svagt streck blir det när fisken precis kommit in i konen...eller går ur den...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag kritiserade realtidsfönstret och dessa du nämner använder Humminbird för i huvudsak Side scan. Har man side scan och kan leta fram större fisk på kan man köra Humminbirds 2d med, men att sitta och leta fisk på bara en Humminbord 2d skulle jag aldrig gjort. Inte på ett Lowrance HDS heller för den delen. Jag har provfiskat från båt med 998cx. Gillar inte alls Humminbirds 2d. Sen är jag helt ofärgad och säger bara vad jag tycker. Ägde innan ett HDS som jag sålde av för jag ogillade det. Jag säger inte någonstans att Humminbird inte lämpar sig för vertikalfiske, beror helt på hur man använder det.

De inställningar jag kommit fram till fungerar bäst fungerar i alla mina sjöar och älvar här, behöver bara justera känsligheten. Det finns nämligen en del andra inställningar man kan använda som gör denna modell otroligt mycket sämre vad gäller både buggar och hur tydligt ekona och botten syns på ekolodet. Detta har jag kommit fram till genom att testa själv och utbyta olika inställningar och teorier med folk. Tycker användarvänligheten och förvarningarna på detta lod är hästlängder före Humminbird. Sen om man letar fisk med Side Scan hamnar vi i en annan diskussion, men 99% av landets vertikalfiskare har inte råd med detta och fiskar idag 2d ekolod, då tycker jag Elite-lodet är klart bäst. Av det jag testat tycker jag Humminbirds Side Scan är bättre än Lowrance Structurescan.

Du är som sagt färgad i frågan och om du frågar mig tycker jag du tar åt dig lite väl mycket, slappna av och välkomna att det förs en diskussion om vilka lod som är bra till vad så kan folk bilda sig sin egen uppfattning..
                    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av trasketo, 2012-07-05, 22:41
                    54 svar
                    22 714 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TIMPA
                    av TIMPA

Startad av Amiala, 2025-04-30, 14:42
                    0 svar
                    180 visningar