Isläget i östergötland.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Isläget i östergötland..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bråviken har drygt 20, var där i helgen.

Kommentera

Ursprungligen postat av MartinSvensson Visa inlägg
      Bråviken har drygt 20, var där i helgen.
      Hur långt ut var du ?

Kommentera

Gick ut från Surfingklubben vid parkeringen där.. 50 meter ut drygt? svårt att uppskatta

Kommentera

Roxen håller stabila 30-35 cm.

Kommentera

Hur tjock borde isen vara just nu i en liten göl mitt ute i skogen?

Var och kollade vid Gäddgölen och Hultesjön som ligger i närheten av Borensberg för en stund sen, gick igenom isen en bit med ena foten så det är därför jag undrar.

Mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av JoLLe Visa inlägg
              Hur tjock borde isen vara just nu i en liten göl mitt ute i skogen?

Var och kollade vid Gäddgölen och Hultesjön som ligger i närheten av Borensberg för en stund sen, gick igenom isen en bit med ena foten så det är därför jag undrar.

Mvh
              Jag var ute på Åländern, som iofs är bra mycket större än en göl, utanför Rimforsa i helgen. Där var det ca 40 cm is, men ovanpå isen var det vatten och ovanpå vattnet var det is och/eller snö. Jag tror att det är snön som isolerar och värmer upp den urspungliga tjocka isen och smälter denna på ovansidan. Sedan fryser det översta lagret av vattnet till is när det blir kallare.

Så jag kan tänka mig att det inte är särskilt troligt att du gick igenom isen, utan snarare trampade igenom det översta islagret. Hade du trampat längre ner hade du säkert nått den "riktiga" isen med foten.

Du skulle ju kunna gå dit igen och prova med en pinne kanske, men glöm inte säkerhetsutrustningen och att ta med en kompis

Kommentera

Ursprungligen postat av marsv981 Visa inlägg
                Jag var ute på Åländern, som iofs är bra mycket större än en göl, utanför Rimforsa i helgen. Där var det ca 40 cm is, men ovanpå isen var det vatten och ovanpå vattnet var det is och/eller snö. Jag tror att det är snön som isolerar och värmer upp den urspungliga tjocka isen och smälter denna på ovansidan. Sedan fryser det översta lagret av vattnet till is när det blir kallare.

Så jag kan tänka mig att det inte är särskilt troligt att du gick igenom isen, utan snarare trampade igenom det översta islagret. Hade du trampat längre ner hade du säkert nått den "riktiga" isen med foten.

Du skulle ju kunna gå dit igen och prova med en pinne kanske, men glöm inte säkerhetsutrustningen och att ta med en kompis
                Det var min tanke också, att jag "gick igenom" nåt lager över den riktiga isen bara. Vore konstigt annars Får åka dit nån dag och borra lite helt enkelt för att se hur tjock isen är.

Kommentera

Ursprungligen postat av JoLLe Visa inlägg
                  Det var min tanke också, att jag "gick igenom" nåt lager över den riktiga isen bara. Vore konstigt annars Får åka dit nån dag och borra lite helt enkelt för att se hur tjock isen är.
                  Det vore ytterst märkligt i annat fall att just den gölen skulle ha så pass mycket tunnare is än på andra närbelägna platser. Jag vet ingenstans där det är mindre än 20cm is. En jäkla massa snö och skit på isen dock.

För ett par veckor sedan var jag ute i St:Anna och pimplade, inte ut på helt fritt vatten men gott och väl ett par hundra meter till närmsta land. Här var isen lite drygt 25cm.

Kommentera

Var på sjön Östra Lägern förra helgen, inte sådär jätte bra is, såg tendenser till råkar på många platser samt isen varierade i tjocklek överlag. På några platser mellan 20-15cm MEN då snackar vi inte kärnis utan någon porös variant!

I och med att isen är täckt med ett tjockt lager snö så tär sjön på isen underifrån. Det börjar bli dags att bli uppmärksam på isarna!
                    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Någon som vet om det finns ngn hållbar is på sjöarna runt om borensberg??
                      Team JMT fishing

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X