Nya regler om vertikalfiske på Glan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya regler om vertikalfiske på Glan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Det finns så många sjuka regler. I mitt hemmavatten får man ej fiska från motorförseddbåt. Klubben tolkar det att trolling som är förbjudet. Enl FVO betyder det att man ska plocka av motorn och lägga den i båten, oavsett bensin eller elmotor, när man fiskar. Hmmm
    Mattias
    www.sportfiskare.nu

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av jämtlandgädda Visa inlägg
      vertical fiske e ju trolling i låg fart med tunn lina o jigg

      vist suger det me at de inte bryr sig om att alla kör CnR men så e livet
      Dåär spinfiske när du håller båten på plats med motor eller får den att driva i lagom fart också trolling. Havsfiske där du håller emot strömmen för att fåp en logom drift med trolling. jag säger att nej det är det inte. Samma gäler diskotionen om drivande båt och gäddmete. Men iofs så har ju en del kommit rumt trolling förbud i strömmande vatten genom att baktrolla och hålla båten i lagom drift med hjälp av åror. Det är jag mer tveksam till hur det ska tolkas.

      Har du själv vertikalfiskat? Fiskat på havet eller är det gisningar igen?

      Kommentera


      • #13
        Bor bara 1 mil från Glan... Har fiskar några gånger där, har aldrig tyckt om stället.. Glan är redan tryckt framförallt på grund av yrkesfiskare..men finns okså en del andra fiskare som är där dag och natt och det syns på långt håll att glan har blivit mycket sämre och blivit tryckt från alla håll.. Jag var där en vinter skulle meta göss på isen eller pimla efter de.. Man kunde inte komma åt ställerna samma folk varje dag de är redan där kl 6 på morgonen så en fråga är de där som sporfiskare eller kötfiskare.. Samma sak i somras man ska jigga efeter gös de kom med båtar och ställde se 4 meter från båten och började banka gös.. Klart man trötnar fiska där .. sen finns det okså bra folk som fiskar där... och är rädda om den lilla beståndet som finns kvar av gösen där.. Kannse de får 10 gösar på kvällar de släpper 9 tillbaka eller alla 10.. Vad gäller vertilar fiske., sj kör jag med den och jag kan säga att det är jävligt efektivt och det slår allt. Sen finns en annan sak vad gäller vertilak fiske , sj är jag fisketillsynsamn i Lodbyviken ett ställe i Östergötland.. många så kallade kötfiskar eller som jag kallar framförallt så... de utnytjar den här metoden vertikalfiske. Vi har problem med några killar som ska komma tydligen från Linköpingstrakten ok änligt många fiskare ska de vara portade från många stället i Sverige tidligen kör de den här medtoden och plockar allt i sin väg.. De här killar fiskar förfarande i Lodbiviken men jag lovar att deras fiske kommer ta slut på livstid porting derifrån , och änligt många har de varit redan många gånger där och kötat hur mycket som hälst fisk.., De ska vara tidligen duktiga att håva upp fisk och fort i båten men jag lovar att det kommer ta slut.. Vad gäller glan jag kan jo förstå vissa fisketyllsingsman att de måste ta litte åtgärder , men det som är värst det drabar oss alla bra fiskare som är riktiga sportfiskare och som kör nästan bara C&R ... tuvär det drabar oss alla och förstör för oss.. Det är inte lätt för oss fisketyllsinsman ha koll på allting som händer runt omkring.. De flästa ringer och säger de har varit där de har kört så vad kan vi göra , vi kan inte vara där 24 timmars om dygnd , vi gör vart jobb och vi för inte betaltt för det.. vi för bara en massa skit snack för det inget mera.. Vem frågar oss om alla hotelse och andra massa grejer.. Vi gör det friviligt idealt , jag är glad när jag gör mitt jobb och jag bryr mig inte om vad andra säger för jag vet att jag kannse har redat en och annan fisk, vare det gös eller annat fisk... Träffad en snubbe på glan för några år sen han frågade mig varför hade inte jag min EKOLOD i båten , då så jag till honom jag har 3 sticken hemma och det är 2 centimeters dam på de... Då frågade han min varför då... Jo för min Ekolod har jag i mitt huvud , jag vill inte veta hur boten ser ut ... Jag kör med mina jiggar så på den sett känner jag hur en boten kan se ut på dett sätt skapar jag en karta i mitt hjärna ..så berättade jag till honom , men han skratade åt mig.. Så körde han med sin Ekolod då så han OJ där är fisk nu kastar vi... Vissa av är för tolka hur ni vill det, men jag vill inte titta på ekolod och veta om det finns fisk där eller inte ,, veta hur boten ser ut om det är stora stenar där eller stora djuphåller..Sj kör jag med mina jiggar och glider med båten på det sätt skapar jag en karta och jag tycker det är mycket roligare för jag vet inte vad som gömmer se där.. Vissa av är för säga vad ni vill om min åsikt och det skiter jag i ! Jag jobbar inte i nån firma som kannse gör många av är. Mitt liv är fiske och sportfiskar på hel tid och har börjat studera om fiskebiologi. Skit fiske på är

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Ronnie87 Visa inlägg
          ja tycker nog glans fvo är något av de värsta som finns tyvärr så är mycket av de nytillkomna regler ändrade pga. yrkesfiskarna i sjön (läs axelsson) som tycker att de som trollar i glan förstör hans nät som ligger ute vilket känns helt jävla långsökt.... men de ända som jag kan säga är att om folk kommer oh anklagar er för "tjuvfiske" och är fisktillsyningsmän be om att få kolla på alla deras papper de ska enligt lagen bära med sig tillstånd från div. avdelningar som fvo, länsstyrelsen för både vilka områden de har befogenhet för (är själv utbildad) om dessa papper inte finns med så har de noll befogenhet och ni kan lugnt säga att ni inte gjort något fel och de får åka därifrån med skägget i brevlådan =)
          bara lite rolig fakta liksom....
          Det räcker att dom har synlig bricka som det står fisketillsyn ser nästan ut som polisbricka det räcker du kan aldrig vinna mot tillsynsman om du tjuvfiskat och han bär bricka.Du får ju aldrig brickan om du inte har tillstånd eller hur.

          Kommentera


          • #15
            Fishing feber, nej det gör det inte! Dem måste ha med sig papper så dem kan bevisa att dem är tillsynsmän för det gällande fiskevårdsområdet. Du kan ju t.ex. få en bricka för ett område och sen ta med dig den och leka tillsynsman för ett annat vatten. Vilket i och för sig är direkt olagligt och inte att rekommendera.

            Kommentera


            • #16
              Som en fisketyllsin för man inte ha brycka i vilka vatten som hälst och det är ABSOLUT FÖRBJUDET att gå tillsyn där man inte har befogenhet! Som en fisketillsynsman ska man ha altid med se den papper där det står var man har befogenhet och vad man för göra och inte göra och på den står okså persnummer namn och allting på en fisketiilsynsman .. Du som fiskare har rätt utan problem fråga fisketyllsinman om att legitimera se...och man för inte brycka utan tillstån! där står hur länge den är gilltig och den ska förnyas var 3 år ungäfer..Om vatten är fiskevårdområdet då kan förekama under året att man byter regler på än dag... om det är mycket problem vad gäller fiske ..Som man kan exempel stänga visa sträckor om folk inte sköter se då kan man hitta på nåt att lösa den problem så för man öppna igen.. Som en fisketyllsinman man har mycet rätt att göra och det ska vara rätvis.. Att vara en fisketillsynsman är inte att rekomendera alla. Skt fiske på är!

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av christian Visa inlägg
                Fishing feber, nej det gör det inte! Dem måste ha med sig papper så dem kan bevisa att dem är tillsynsmän för det gällande fiskevårdsområdet. Du kan ju t.ex. få en bricka för ett område och sen ta med dig den och leka tillsynsman för ett annat vatten. Vilket i och för sig är direkt olagligt och inte att rekommendera.
                Du har rätt Christian men nu tänkte inte jag på att leka tillsynsman för ett annat vatten utan normalt beteende allt är ju relativt.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av hellhammer Visa inlägg
                  Nu ha väll Glans fvo skitit i de blå skåpet! Man gör gällande att vertikalfiske med elmotor är =trolling o förbjudet,men på fiskekortet står inget om det! se fiskekort 2a punkten (Endast krokfiske omfattande metspö kastspö eller pimpel är tillåtet.Alla övriga redskap,även s.k. trolling är förbjudna.Ett handredskap per fiskare tillåts.Huvudsaken är vist att man kan vräka i nät o sälja gös svart! Vi seriösa vertikalfiskare tar nästan ingen gös ur sjön (C&R) 95%av gösen men nätfiskarna blir avensjuka i vilket fall! Men vad som gäller får väll tryckas på fiske korten annars så får vi ta det på Tingsrätten.

                  Det ät inget nytt för mej, så fick vi det i våras på Ringsjön. Allt fiske med motor alltså trolling och vertikalfiske blev förbjudet samt att det blev hårdare krav på fångstkvoten för oss sportfiskare, Dragrodd är tllåtet om man håller spöet i handen (hur kan ro och samtidigt hålla i spöet).
                  Men de själva får lägga nät och det bedrives yrkefiske i Ringsjön, så vi sportfiskare tog väl för mycket fisk för yrkesfiskarna och förstörde deras nät. Jag själv tog upp två gösar ifjor, i år vägrar jag att fiska i Ringsjön försöker få så många som möjligt att sluta fiska där och hoppas att det kommer att kännas ekonomiskt för dem när antalet sportfiskare minskar. Men så finns det dessa som skall hålla på att förstöra för andra och tro att man kan säga att jag använder inte motorn när jag vertikaljiggar, tro inte att tillsyningsmännen är helidioter som går på detta.
                  Sen kan de aldrig åtala er för detta fiskemetod för det är inget lagbrott så länge ni har löst fiskekort, utan fiskekort så bedrivar ni olovligt fiske. Det enda de kan göra är att stoppa er från fortsatta fiske och eventuellt vägra sälja fiskekort till er i framtiden, man behöver inte vara tillsyningsman med papper från länstyrelsen för att säga åt er att sluta upp med fisket, men de får inte ta några redskap i beslag oavsett fiskemetoder eller om de har papper från länstyrelsen att de är fisketillsyningsmän, så länge ni har tillstånd från fiskevattenägare t.ex. genom fiskekort.
                  Tumlaren
                  trolling är livet

                  Kommentera


                  • #19
                    (off topic) Vill bara klargöra att ingen bricka eller förordnande är giltig utan legitimation som som styrker att rätt person idkar tillsynen. Att jämföras med att mina vapenlicenser inte är giltiga utan legitimation. Eller polisens bricka inte är giltig utan polislegitimation.
                    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Push-Up Visa inlägg
                      (off topic) Vill bara klargöra att ingen bricka eller förordnande är giltig utan legitimation som som styrker att rätt person idkar tillsynen. Att jämföras med att mina vapenlicenser inte är giltiga utan legitimation. Eller polisens bricka inte är giltig utan polislegitimation.
                      För att kolla fiskekort eller om någon använder otillåten fiskemetod, behövs inget förordnande som tillsyningsman. Men därimot om redskap skall tas i beslag måste fisketillsyningensmannen ha ett förordnade som är giltligt för fiskevattnet i fråga annars måste polisen eller en godkänd tillsyningsman tillkallas.

                      Det är helt rätt att legitímation måste framvisas och även förordnadet skall kunna visas fram vid förfrågan.
                      trolling är livet

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av rcs, 2010-04-15, 21:32
                      365 svar
                      72 510 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Zormin
                      av Zormin
                       
                      Startad av trasketo, 2012-07-05, 22:41
                      53 svar
                      21 378 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr.Erik
                      av Mr.Erik
                       
                      Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
                      1 svar
                      242 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Östgötafiskarn  
                      Arbetar...
                      X