Har svårt för Runn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har svårt för Runn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har svårt för Runn

Hallå

Jag är nyinflyttad i Falun från Östergötland och har tämligen dålig koll på fisket i krokarna.
    Har gett mig på Runn nu ett gäng gånger, helt utan napp!

Första vändan gick från dalälven i borlänge och trollade hela vägen till falun, sedan tillbaka igen.
    Lodet visade massor med fisk men på för stora djup för min del (15m+) i och med att jag saknar djuprigg.

De övriga gångerna har jag utgått från Falun och testat mot vika-hållet till och runt på falu-sidan. Samma sak dessa gånger, massor med fisk på lodet men verkligen stendött.

Har testat med trolling (6 spön samtidigt med olika vobbler på olika djup), stannat intill olika vass/grund och kastat med diverse drag och även testat att vertikaljigg där lodet visar på fisk. Helt hopplöst....

Vad gör jag för fel? Jag känner ett behov av att få landa den där 10kg+ gäddan!
    I övrigt är jag ute efter gös, abborre, öring och såklart gädda.

Alla tips tas emot med varm hand! (allt från bra områden till vilka metoder jag bör testa)

/M

Nu hittar du gäddan nära lekvikarna. Där stannar de vanligtvis till slutet på maj, för att äta av mört som kommer in för att leka. De små gäddorna har redan lekt men de större leker nu. Efter leken när vattnet är 12-13 grader (slutet på maj/början på juni) går gäddan ut på djupare vatten 5-10m ofta lever gäddan i runn pelagiskt men att trolla efter djupkanter och endel grund kan vara effektivt på försommaren. Sommartid (slutet på juni) nu är vattnet badvarmt och gäddorna står riktigt djupt, små gäddor kan man få mellan 5 och 8 meter men ska du åt de stora så måste betena ner på mellan 9-15 meter, trolla pelagiskt över stora djup, eller jigga i branterna. skit fiske.

Kommentera

Jag tar även emot info och tips ifrån folk som fiskat på Ågsjön, har väldigt svårt me fisket jag å. 10.5 grader i vattnet, prövat fiska på allt mellan 0-14 meters djup =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Bosse75 Visa inlägg
        Nu hittar du gäddan nära lekvikarna.
        Försökte hitta dessa men det verkade helt omöjligt, får ge det ett nytt försök imorgon.
        Tack för tipsen.

Skitfiske

Kommentera

Helt otroligt, var ute större delen av gårdagen. Också helt utan resultat!
          Nu har vi provat hitta lekvikar och kastat av dessa..

Lodet visar fisk lite var stans, speciellt vid branterna. Provat jigga dessa och även testat med mask. Vad är det för bestar som står där? Gös eller gädda? Några som inte är hungriga bevisligen...

Vi testade även livebait kring diverse vass och vikar.

Nu är jag nära att ge upp Runn. Jag som trodde mig ha gjort en bra investering i ett års trollingkort....

Kommentera

Hej Miro!

Det har varit en konstig vår, allt från super fiske till nästan bom dagar.
            Normalt sett skall fisken vara uppe för lek, men merparten står fortfarande djupt.

Jag såg din bild på bloggen, att få fisk utan vind på våren är ruggigt svårt på Runn.

Har facebook kan du kolla in på "Argos Active - Lake Runn Fishing Resort" eller så kommer du ut till Främby
            Udde och snackar lite!

Mvh//Mathias

Kommentera

Otur att inte sjön visat sig från sin bästa sida än. Tålamod det kommer. Mörten har nu kommit in till kanterna, leta efter grunda kanter med gammal växtlighet djup 0,5-2m och fiska inärheten av växterna. Gör dock inte misstaget som många gör och åk ända fram till vassen och kasta in i den, utan stanna i utkanten av viken och fiska dig innåt. ofta står gäddan fläckvis vid växtområden i vikarna/kanterna. Jag fiskar mycket med piglet "jerkbait" till det här fisket eller spinnerbaits i hög fart. För min del har mindre beten fungerat bäst på våren 12-15 cm silver och grå,men senare på året kan du med fördel använda beten på 15-25 cm
              firetiger eller andra beten i gröna nyanser, samt röd/vit eller beten med stora färgkontraster. Gäddor på 10 kg har jag inte lyckats få i runn men endel mellan 5-8,5 Fortsätt nöta bara så kommer resultaten. Sen är det bara att prata med Holgersson på campen om du går bet, han kan runn. På dom igen bara.

Kommentera

Kan vara svårt den här årstiden då gäddan befinner sig mellan lek och sin vanliga plats, jag bodde i borlänge ett tag och fiske intensivt på runn efter gädda, tyckte att fisket kom igång nån vecka in i juni. Hade ganska stor framgång i djupbranterna där jag lokaliserade stora stim av betesfisk.
                pripps blå -en klass för sej

Kommentera

Stort tack för era svar, ni återger mig någon typ av hopp för Runn.

Mathias, har inte facebook. Men jag kommer mer än gärna över till främby (bor bara rakt över vattnet, i haraldsbo) och snackar över en kopp kaffe.

Vi har fiskat även vid blåst, men som ni redan känner till så har det varit resultatlöst. Jag funderar på att ge mig ut i helgen igen och testa strax utanför vikarna istället för i själva vikarna. Vi har ju hört större fisk vaka i vassen och räknat kallt med att det är intill vassen vi ska stå.

Hur är det med gös-beståndet i Runn? Som jag nämnde tidigare i tråden så har jag flyttat upp från östergötland och har fiskat en hel del i sjön "Glan" i Skärblacka. Den sjön har ett otroligt bestånd av gös! Vore kul att hitta något motsvarande här i dalarna i och med att jag älskar gösfisket.

/M

Kommentera

Har aldrig fiskat i runn själv.. Men testa i ösjön.. Vid ornäs hamnen finns det fisk! Där lyckas till och med jag utan ekolod!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X