Put & Take nära Sörforsa/Näsviken?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Put & Take nära Sörforsa/Näsviken??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Put & Take nära Sörforsa/Näsviken??

    Någon som kan tipsa om ett ställe inte allt för långt bort?

    Ska dit på torsdag och har båda kidsen med mig (3åringar) så vill inte behöva åka allt för långt...

    Tackar på förhand
    Lkpgc

  • #2
    Lite sent ute, skriv igen om det fortfarande är aktuellt alt. blir aktuellt igen framöver så ger jag dig lite tips.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Jonas_P Visa inlägg
      Lite sent ute, skriv igen om det fortfarande är aktuellt alt. blir aktuellt igen framöver så ger jag dig lite tips.

      Är aktuellt varje sommar så tips mottages gärna även om det är försent för i år

      Kommentera


      • #4
        Vi kör en genomgång utifrån minnet på några lättillgängliga sjöar, nu är inte jag lastgammal men det är några år sedan jag besökte vissa sjöar och saker kan ändras från år till år så det finns viss reservation för det

        Abborrsjön (Delsbo FVO) ligger 10 minuter från Delsbo mot Ljusdals-hållet. Du ser sjön på vänster sida från vägen (84:an), ligger alldeles innan sjön Gryttjen. Välbesökt sjö tack vare dess lättillgänglighet. Flera bryggor och vindskydd runt nästan hela sjön, det kan vara kul att smygfiska på den delen som är längst från grusvägen, där fiskar inte fullt så många och fisken kan komma nära land. Inget att rekommendera om du vill kunna fiska lite ostört dock. Regnbåge, Öring och Röding. Som "bonus" kan du få småabborre i mängder, en och annan gädda samt stadiga mörtar

        Tovåssjön (Delsbo SFK:s hyrvatten, dock öppen för allmänheten) ligger 20-30 min grusväg från Delsbo kanske. Ganska trevlig sjö att fiska i, lättvadad och fin för flugfiske. Bryggor finns men är ibland i dåligt skick, de byts dock ut eftersom. Går du längst bort till en stenvik kan du ha grymt flugfiske vid dagsländekläckningar. Öring (sätts i både sommar och vinter), Röding (sätts i inför vintern) och Regnbåge (sommarisättning) finns. Chans till riktigt fin öring. Kan vara välbesökt vid semestertid och helger, husvagns-fiskare... Vindskydd och eldstäder finns det en del av och en rejäl handikapp-anpassad brygga.

        Mjusjön, Stensjön (Bjuråker-Norrbo FVO) Ligger en bit från varandra. Mjusjön ligger alldeles intill vägen mellan Hassela och Bjuråker där en del lastbilstrafik frekventerar. Det förtar en del av känslan, även om det går att komma undan en del på andra sidan sjön. Mycket röding och fin öring. Rödingarna är en utmaning när de kommer i stim och vakar, liiite utanför kastavstånd såklart. Öringen tar du lättast på försommaren och när Vulgatan kläcker. Okej sjö att vada i på vissa ställen, ett par vindskydd och en rejäl handikapp-anpassad brygga. Stensjön ligger mer avsides (du får åka en bra bit längs Dellen som iofs är riktigt fin) men ligger nära grusväg. Regnbågsfisket kan vara lite lurigt då fisken gärna får ett vildfisk-beteende, men sjön är rolig att fiska i. Ett par vindskydd och någon enstaka brygga. Brukar vara gott om blåbär i markerna dessutom.

        Svartsjö-området (Ljusdal FVO) ligger ca 40 min från Delsbo och består av fyra fina sjöar inom kort avstånd (tre av dem ligger inom ett stenkast i princip). Öring och Röding i två samt Regnbåge i två. Flytring tillåts i en av regnbågssjöarna dessutom. Väldigt välskött och trevligt område med fin fisk. Rätt populärt stundtals (men främst på vintern), men då det finns flera sjöar i närområdet samt att en av sjöarna är ganska stor är det ingen risk för någon trängsel. Bra insektsliv. Hyrstuga finns vid en av sjöarna. Inte så tillrättalagt i övrigt med bryggor och så, med flit då man vill ha lite vildmarkskänsla. Det är dock lättillgängligt och lättfiskat ändå.

        När du ändå är i Ljusdals-trakten kan du passa på att testa mellan-Ljusnan för lite harrfiske också. Gott om harr, men ingen jättestorlek att tala om dock. Kanske inte lika lämpligt att ha med barnen på dock.

        Svartsjön och Bartjärn (Forsa FVO) ligger nära Forsa, dock lite klurigt att hitta minns jag. Har inte varit där på några år. Fin öring i Svartsjön och Regnbåge i Bartjärn, åtminstone då jag var där. Kanske ändrats? Svartsjön har fin botten och är helt ok att vada i. Bartjärn var det nog bara s.k. gungfly runt tror jag. Vindskydd och bryggor finns, men inte så många.

        Kavelbrotjärn, Långsbotjärn, Hornsjön (Iggesund SFK), hit åker du rätt snabbt om du kör Ölsundsvägen. Kavelbrotjärn har bara flugfiske, rätt trevligt sådant dock med skaplig regnbåge. Långsbotjärn har jag bara testat en gång sommartid, dock intressant att knata runt med många uddar och vikar. Hornsjön är ganska stor och rund, bara varit där och kikat i princip. Övervägande Regnbåge har jag för mig. Vindskydd och bryggor lite varstans.

        Har kanske glömt någon också, men då fyller jag väl i senare

        Ett annat tips är att åka till Delsbo och besöka fiskebutiken där för kartor och tips.
        http://www.delsbovapen.se/butik/

        Två länkar om fisket:
        http://www.hudiksvall.se/Demokrati--...rdsplan/Fiske/
        http://www.ljusdalsfvo.se/
        Senast ändrad av Jonas_P; 2013-06-30, 11:20.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av pikeman59, 2023-08-01, 13:15
        2 svar
        196 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg pikeman59  
        Startad av Sadda, 2024-02-03, 11:40
        5 svar
        300 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Niklar
        av Niklar
         
        Arbetar...
        X