Fiske Anebysjön eller Ralången - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske Anebysjön eller Ralången

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske Anebysjön eller Ralången

    Hej,


    jag är dansk och ber om ursäkt i förväg för Google översättningsspråk.

    I helgen 20-22 augusti ska jag och min flickvän fiska gös i antingen Anebysjön eller Ralången.
    Vi kör från Danmark och kommer att bo i en stuga på Målsånna Camping som ligger precis vid Anebysjön.
    Vet någon om fisket i Anebysjön eller ev. Ralången, vem kan ge några bra råd? Planen är att vi ska trolla med wobblers.

    Kan se att särskilt ralången är ganska ytlig. Är det möjligt att trolla där i förhållande till vattenväxter?

    En sista sak. Är sjöarna klara eller grumliga.

    Hoppas någon kan hjälpa

    De bästa hälsningarna
    Mikkel

  • #2
    Ursprungligen postat av Mikkel Visa inlägg
    Hej,


    jag är dansk och ber om ursäkt i förväg för Google översättningsspråk.

    I helgen 20-22 augusti ska jag och min flickvän fiska gös i antingen Anebysjön eller Ralången.
    Vi kör från Danmark och kommer att bo i en stuga på Målsånna Camping som ligger precis vid Anebysjön.
    Vet någon om fisket i Anebysjön eller ev. Ralången, vem kan ge några bra råd? Planen är att vi ska trolla med wobblers.

    Kan se att särskilt ralången är ganska ytlig. Är det möjligt att trolla där i förhållande till vattenväxter?

    En sista sak. Är sjöarna klara eller grumliga.

    Hoppas någon kan hjälpa

    De bästa hälsningarna
    Mikkel
    Hej Mikkel,

    Jag heter Stefan och fiskade mycket i Ralången speciellt eftersom den sjön låg närmast min sommarstuga när jag bodde där.
    Jag hade fina framgångar med gösfisket i Ralången på 70-talets slut fram till -89 när jag flyttade till Kalix 130 mil norr ut.
    Jag började med trollingfiske och använde mest 18 cm Rapala original flytande i färgerna Silver=S,, Guldflourcernade röd=GFR och Blåvit=B.
    https://www.fiske.se/rapala-flytande...hoCYdQQAvD_BwE

    Jag fiskade mycket med levande bete och där hade jag mina största framgångar med en gös på 11,26 kg och sedan fick jag flera gösar på +9 kg.
    Totalt fick jag 17 gösar över 7 kg. Med mina framgångar på ett fint gösfiske så fick jag och en kompis medverka och göra trollingdelen om gösfiske i Ralången efter midsommar -82. Det var busväder när vi gjorde våran del av filmen. Hård nordanvind med ordentliga vågor o regn i ca 2 dygn innan vinden la sig och det blev uppehåll på onsdagen.

    Sjön är väldigt grumlig och är ca 5 m djup när det är högt vattenstånd i sjön och för det mesta dybotten. Jag fiskade mest från mitten på sjön till den norra delen. Jag höll mig ca 200 m från land för att inte riskera bottennapp och sedan på den östra sidan går strömfåran för Svartån som kommer från Anebysjön och rinner in i Ralångens södra ände och ut i den norra delen.
    Gösar på 11,26 & 8,4 kg fångade samma natt på mete.
    Click image for larger version

Name:	Gösar på 11,26 o 8,4 kg.jpg
Views:	622
Size:	64,5 KB
ID:	2584102
    Tackel för mete. 45 mm päronflöte o 15 g glidsänke som glider på linan från rullen.
    Till tafs hade jag 0,60-0,70 mm nylonlina eftersom gösen är känsligare mot wire som man använder vid gäddmete t. ex.
    Tafsen var ca 35 cm lång och en trekrok nr 4 där jag fäste en kroken framför ryggfenan på mörten.


    Click image for larger version

Name:	Jonssons flöte 45 mm päronflöte o 15 g sänke.jpg
Views:	567
Size:	40,6 KB
ID:	2584103
    Jag nere i h. hörn med en fin gös på drygt 5 kg.
    Click image for larger version

Name:	Trollingfilm.jpg
Views:	564
Size:	36,7 KB
ID:	2584104

    Jag hoppas att du är nöjd över tipsen och informationen över Ralången.
    Skitfiske!
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #3
      Click image for larger version

Name:	IMG_20210813_092817816.jpg
Views:	592
Size:	580,0 KB
ID:	2584120
      Mer om Ralången om du inte har läst det redan.
      https://www.ifiske.se/fiskekort-ralangen.htm

      https://www.ifiske.se/fiske-ralangen.htm

      https://www.sportfiskeguide.se/old_/...n/ralangen.htm

      Gösen inom det området väger i regel +3,5-4 kg och mer.
      Var barnkammaren med gös på 1,5-2 kg är vet jag inte men jag gissar nere i södra änden på sjön.

      Skitfiske!
      Click image for larger version

Name:	ladda ned.jpg
Views:	524
Size:	12,2 KB
ID:	2584121
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #4
        Hittade djupkartan också.
        Click image for larger version

Name:	IMG_20210813_095253053.jpg
Views:	657
Size:	2,38 MB
ID:	2584123
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


        /Stefan

        Kommentera


        • #5
          Så här ser mitt gäddtackel ut när jag metar gädda. Till göstacklet har jag 0,60-0,70 mm nylon istället för dom är lite mer känsliga mot wire och spottar gärna ut tacklet (egen erfarenhet) och sedan har jag en 3-krok i stl. 4 där jag fäster kroken precis framför ryggfenan. När du kastar du med mört/löja så kasta med förstånd för annars flyger betesfisken åt ett håll och tacklet åt ett annat håll.Gör bara ett sådär lugnt fint svepande kast så att mörten flyger iväg ca 20 m och sedan låter du bygeln till haspeln vara fälld eller multiplikatorruellen vara frikopplad så att gösen kan simma iväg med betesfisken tills den stannar och sväljer den.
          Betesfiskens storlek på mört 40-60 g. Mört är mer tålig som betesfisk än löja. Click image for larger version

Name:	Ritning.jpg
Views:	547
Size:	26,3 KB
ID:	2584153
          Var beredd på att du kan få lika väl gädda som gös vid trolling eller mete.
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #6
            Möjligen kan förhållandena ha ändrat sig något sedan -82, annars är det bara att dra på sig benvärmarna och ladda i ett skönt blandband i din pippigula Sony Walkman och göra ett försök.

            Kommentera


            • #7
              Ja visst kan det ha gjort det men den sista gösen på +7 kg fångade jag -89 under sommaren innan jag flyttade till Luleå och Kalix året därpå. Det har fångats åtskilliga gösar på +7kg sedan dess om man läser sportfiskarnas storfiskeregistrering.
              https://www.sportfiskarna.se/Storfis...gistreringarna
              Gränsen är sänkt sedan x år tillbaka till 6,5 kg och hade det varit det på den tiden när jag bodde Huskvarna-Aneby och fiskade i Ralången så kan jag lova dig att då hade jag haft minst 20 storfiskeregistreringar i min keps.
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera


              • #8
                När jag tittar på kartan över sjön är det ser det ganska bra ut med platserna som Stefan har dragit in.

                Sedan måste jag göra min egen upplevelse när jag seglar på den och se vad ekolodet visar.

                Dilemmat är lite om jag skal trolla med wobblers eller med skal på flöte med mört ganska långsamt.


                Kan se att de håller på med ett projekt där de suger upp lera från botten av sjön. Jag undrar hur det påverkar gös och fiske.....

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Mikkel Visa inlägg
                  När jag tittar på kartan över sjön är det ser det ganska bra ut med platserna som Stefan har dragit in.

                  Sedan måste jag göra min egen upplevelse när jag seglar på den och se vad ekolodet visar.

                  Dilemmat är lite om jag skal trolla med wobblers eller med skal på flöte med mört ganska långsamt.


                  Kan se att de håller på med ett projekt där de suger upp lera från botten av sjön. Jag undrar hur det påverkar gös och fiske.....
                  Ja, du måste bilda dig en egen uppfattning om fisket i sjön!
                  Vad jag vet så har jag aldrig hört talats om flötestrolling på 70- & 80-talet.

                  Kan du lägga in lägga länken om projektet där dom suger upp dy från botten?
                  Det har jag inte hört talats om att det skulle pågå där .
                  Det som kan påverka fisket är rötmånaden men ni ska dit i slutet av rötmånaden.
                  Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                  /Stefan

                  Kommentera


                  • #10
                    självklart:
                    https://www.lansstyrelsen.se/jonkopi...t-projekt.html

                    Ganska mange i Danmark gör det som i känna som dragrodd med betesfisk som mört og flöte efter gös,
                    eller använda sin elmotor för att segla ganska långsamt 1/3 knop, kanske.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Harkl, 2011-06-01, 14:23
                    96 svar
                    10 212 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Mikkel, 2021-08-12, 18:36
                    24 svar
                    1 377 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Peter Ebbers, 2023-01-29, 09:47
                    9 svar
                    391 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter Ebbers  
                    Startad av ovlof, 2023-08-21, 11:51
                    3 svar
                    322 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av Zulan333, 2023-09-04, 12:46
                    11 svar
                    556 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fr
                    av fr
                     
                    Arbetar...
                    X