Hossmoån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hossmoån

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hossmoån

    Tjena fishermen!
    Har ett par frågor ang. Hossmoån. Nu har jag köpt sässongskort till Hossmoån.
    Jag har provat att meta gädda tre gånger utan något resultat. Har givetvis stått och slått med mitt älskade jerkspö och tagit ett gäng vackra gäddor på bustern, bl.a min PB gädda på 7.8kg. Mrn åter till metet, det ända jag har använt mig av vanligt flöt metes tackel och det funkar inte alls bra då det är så strömt på de flesta ställen. Har märkt att många kör med b-mete och är väldigt intresserad av att prova detta. Mina frågor är då följande:

    1. Fiskar jag upp betesfisken i Hossmoån också? Eller finns det några andra hotspots i vår stad?

    2. Behöver jag några avancerade prylar för att skapa ett enkelt b-metes tackel?

    Jag vill få det till att det bara är att fästa ett stort sänke i änden och ett lekande ca 20-30cm ovanför sänket, och i lekandet en taffs med trekrok och där löjan.

    Har jag fel? Snälla hjälp mig, vill ju åt de där riktiga borrarna i första hand!
    Tack på förhand, tja!

  • #2
    Enklast möjliga tackel är att köra glidande bottenmete. Med en så kallad ledger boom (vet inget svenskt namn) som löper fritt på huvudlinan är det bara att knyta på tafsen, knäppa på ett sänke och köra igång. Eftersom det inte är frågan om långa kast så är det väl trots allt överflödligt med fler åtgärder mot trassel.




    Bild på några varianter.

    För abborren bör du väl inte köra trekrok utan en enkelkrok i munnen på betesfisken.
    [FONT=Verdana][/FONT]

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Majakovskij Visa inlägg
      Enklast möjliga tackel är att köra glidande bottenmete. Med en så kallad ledger boom (vet inget svenskt namn) som löper fritt på huvudlinan är det bara att knyta på tafsen, knäppa på ett sänke och köra igång. Eftersom det inte är frågan om långa kast så är det väl trots allt överflödligt med fler åtgärder mot trassel.




      Bild på några varianter.

      För abborren bör du väl inte köra trekrok utan en enkelkrok i munnen på betesfisken.
      Tack så mycket det verkar ganska lockande att pröva detta. Men jag är fortfarande lite nyfiken på detta med b-mete. Så om ni vill dela med er av fler varianter som kan vara bra för en b-metes amatör så bara låt dem hagla in, tack på förhand.

      Kommentera


      • #4
        Ett vanligt paternostertackel kör jag när vid bottenmete efter abborre. Ett päronbly, 20 gr funkar som oftast och enkelkrok strl 2-4, gärna kamasan. Sen kan man variera tafslängden, dvs om betet ska få mindre rörlighet. Jag brukar köra ca 1 m sänkestafs och ca 30 cm kroktafs. Går utmärkt att testa lite olika kombinationer av tafslängder. Betet, en löja förslagsvis och den sätts genom yttersta käken underifrån och upp.

        //Olof
        _______________________________________
        De morgenstond heeft goud in de mond

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
          Ett vanligt paternostertackel kör jag när vid bottenmete efter abborre. Ett päronbly, 20 gr funkar som oftast och enkelkrok strl 2-4, gärna kamasan. Sen kan man variera tafslängden, dvs om betet ska få mindre rörlighet. Jag brukar köra ca 1 m sänkestafs och ca 30 cm kroktafs. Går utmärkt att testa lite olika kombinationer av tafslängder. Betet, en löja förslagsvis och den sätts genom yttersta käken underifrån och upp.

          //Olof
          Tack så jätte mycket Olof, ska nog köra på din variant där. Jag menar, om man kollar ditt album så kan man ju bara dra EN slutsats, du är då en jäkel på tjock Abborre Tack igen, tjao!

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Agile Fisher, 2011-04-27, 12:31
          8 svar
          5 751 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Arbetar...
          X