Tips om fiske i norrbotten mottages tacksamt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips om fiske i norrbotten mottages tacksamt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips om fiske i norrbotten mottages tacksamt

Hallå
    Gör ett försök här och hoppas att jag får napp(!). Jag söker ett ställe i norrbotten för en kortare fisketur. Jag är tvåbarnsfar och har svårt att få tid att komma iväg nu för tiden, men hade tänkt mig en fisketur på egen hand med övernattning innan sommaren är slut. Jag fiskar med haspelspö. Har inte haft tid att börja med fluga. Jag bor i Luleå men kommer från södra Sverige och har alltså inte så god kännedom om Norrbottens undangömda fiskepärlor.

Finns det något ställe som uppfyller åtminstone några av mina önskemål?

• helst inte mer än ett par timmars körning från Luleå.
    • naturskön plats. Vill inte stå på en asfaltsparkering bredvid E10, typ, hur mycket fisk det än kan ge. Naturupplevelsen är en stor del av resan.
    • möjlighet att få fisk. Det behöver inte koka av fisk men möjligheten måste självklart finnas.
    • möjligt att fiska från land. Har ingen båt/kanot/flytring.
    • möjligt att slå upp tält, alternativ tillgång till annat boende.
    • slipper gärna andra människor. Fiskecampingar i all ära, men poängen är att komma bort en stund.
    • vill gärna slippa gå långt. Körbar väg helt fram till vattnet är helt klart ett plus!
    • fiskar helst öring och röding etc. Har inget emot stora abborrar. Gäddor kan kvitta. Har aldrig fått harr men har hört att den är god. Vill överhuvudtaget äta upp min fisk. C&r är inte min grej.

Jag har prövat campingen i stora stenträsket, men även om det var finfint så fanns det ju ingen fisk i sjön. Jag fick också ett tips om Jävre fiskecamp. Är det något att ha? Som sagt så undviker jag gärna andra människor.

Alla tips är välkomna! Det mesta är intressant, från små skogstjärn till bäckar och älvar. Kustfiske är dock mindre intressant.

/Gestur

Råneälv, ängesån, Kaitum, undvik Linaälv

Kommentera

Jävre hade jag slopat om jag var dig. Men du kan ju alltid besöka svanis, finns båtar att hyra går grov öring och fin röding. Bra chans till fin borre också. Inte så många som fiskar där. Sen har du sandträsk, men där är det i en by och det förekommer folk. Tälta kan du göra annars finns det folk i byn som hyr ut rum om man vill. Finns riktigt fin abborre, har själv personbästa på 2,2 brorsan på 2,4 och min sambo har 1,97 som pers. Sen finns det röding. Båt går att hyra/låna om man är lite trevlig

Sen finns vitträsket, både gunnarsbyn och en bit ovanför Brännberg. I Gunnars är det röding, Brännberg öring.

Hmm... Kan kladda mer då jag kommer på mer.
      Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Fina svar med konkreta tips! Tackar ödmjukast. Svanis måste jag kolla upp mer, märker jag. Det ser lovande ut vid en snabbtitt. Det är väl de som har tagit över campingen vid Stora Stenträsk också, om jag förstår rätt.

Älvarna är ju också ett alternativ. Får jag bara fråga varför jag ska undvika Linaälv?

Kommentera

Mest naturskönt får du enligt min mening runt älvarna. Flesta älvarna kör dock med fångstbegränsning (av en MYCKET god anledning), spara en harr eller två som mat till lunch/kvällsmacka är oftast ok (Och precis som harren gör sig som bäst). Så om du vill helt skippa C&R så är det put&take-sjöar som gäller eller satsa på vitfiskarna.

Nån/några timmar från Luleå finns många fina älvar, Nito har nämt några. Försök komma in i landet något, gärna i höjd med arvidsjaur->jokkmokk osv. Om du ska kunna köra fram till stället får du dock räkna med sällskap och vatten som är lite hårdare fiskade. (Lite tips från lokala fiskare du träffar på kan nog bara vara bra om du inte är van vid öring-/harrfiske i strömmande vatten)

Kommentera

Jo det är dom som har camp svanis som tagit över stora stenträsk.
            Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

som föregående talare Inlandet Gällivare, Porjus, Jokkmokk, Kobdalis och sen Arvidsjaur(är från Arvidsjaur själv)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Arvidzone, 2024-05-10, 19:58
              3 svar
              330 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Tomas91
              av Tomas91

Startad av Gäddfiskarn001, 2025-04-16, 01:47
              3 svar
              262 visningar