Almaån övre FVO - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Almaån övre FVO

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Almaån övre FVO

    Hej,

    Har nyligen flyttat så jag bor mer eller mindre i direkt anslutning till Almaån i Hässleholm. Har tänkt testa och se om det finns någon gädda i ån, men det är ju ingen jättebred eller djup å precis. Undrar om det finns någon här på forumet som har några erfarenheter av gädda eller fisk överhuvudtaget i Almaån? Har en arbetskamrat som hävdar att det finns gott om gädda i ån, medans jag hör från andra att det är dåligt med fisk över huvudtaget i ån.

    Den delen av Almaån's Övre FVO där jag bor är vid Stjärneholm, så kommer väl börja fiska av vattnet i det området, sen röra mig i den mån det går, mot finjasjön där ån sen mynnar ut.

    Någon med erfarenheter?

    Ha en bra dag!

  • #2
    Av responsen att dömma verkar det ju inte vara landets mest avfiskade vatten, så kanske kan hitta någon fisk i ån trots allt

    Skål på er!

    Kommentera


    • #3
      Du får återkomma om hur det går Mattias. Har ingen egen erfarenhet av det vattnet men hör gärna hur det går då jag är sugen på att se mig om i våra vatten i Skåne...
      Skitfiske

      Kommentera


      • #4
        Kommer absolut uppdatera här om hur det går. Har rekat en sträcka längs med ån de senaste veckorna som sträcker sig lite drygt 5 km, så ikväll ska jag ta första passet på utvalda platser längs dessa 5 km, så får vi se vad det ger!

        På återseende...

        Kommentera


        • #5
          Vet inte om det är övre almaån men ån i sig är ju känd för att ha ett bra färnafiske.

          Kommentera


          • #6
            Var igår kväll på plats i mynningen där Finjasjön och Almaån går ihop. Lade tre timmar där, och gick lite ner längs med ån, bort från sjösidan. Precis vid själva mynningen tog fiskarna rätt fort, det blev fem gäddor här, dock smått, största låg på runt 1.5 - 2 kg. Längre ner i ån verkade det inte alls lika intressant vad det gäller gädda. Försökte med lite olika beten, mindre wobblers, olika modeller av spinnare, men utan framgång, samtliga fem gäddor tog på ett 25g Abu Atom silver. Ska fortsätta ner i ån ändå för att utforska samtliga sträckor fullständigt. Vet inte riktigt hur långt man kan räkna med att fisken går i åsystemet? Det är ju en relativt smal och grund å dessutom. Nåväl, även om det inte var något stort, så trevligt att gäddorna ville hugga, samtliga fem var i fint skick och släpptes ner i vattnet igen.

            Vad det gäller färna har jag hört detta också, ska ner och slänga lite bröd i vattnet ikväll, och bara se om det händer något. Hade varit trevligt om man hade kunnat dra en färna så småningom.

            Kommentera


            • #7
              För den som möjligtvis kan vara intresserad kan jag meddela att en liten men fin gädda på ca 1kg togs upp i Almaåns övre fiskevårdsområde vid T4 av mig idag runt 1300 i eftermiddags. Så nog finns det gädda representerat i ån... Gäddan återfick sin frihet och släpptes ner i ån igen.

              Kommentera


              • #8
                Kollat lite vad du skrivit.. Ska nämligen flytta ner till tyinge uppe ifrån i Småland och undrar hur det är med fisket runt hässleholm (är ursprungligen från Kristianstad). Hur ser de ut i ån och om du vet runt i finjasjön?

                Kommentera


                • #9
                  Almaån

                  Ett sent svar, men iaf...

                  Jag växte upp utanför Hässleholm, och la ganska många fisketimmar på Almaån under slutet av 80-talet och fram till mitten på 90-talet eftersom vi kunde ta oss dit med cykel. Mest blev det enkelt fiske, mete med mask, jiggfiske, spinnfiske med spinnare och små wobblers, men det var faktiskt bland det roligaste fisket jag haft. Dels för att vi fick ganska mycket fisk, och det var väldigt utforskande - både gällande fisketeknik och för att hitta bra platser.

                  Nu är kanske inte denna information så relevant, och jag har tyvärr inte fiskat i ån sen dess, så hur det är idag vet jag inte. Har iofs en kompis som precis blivit granne med ån i höjd med Rättelöv, så jag får återkomma när han fått kroken i vattnet.

                  Vi fiskade mest längs den sträckan som är på bilden, och abborrar upp till 5hg var inte ovanliga och den största gäddan, ca 5kg, tog jag på mitt 6-fots UL-spö med en 4-5cm vit jigg... en av de mest intressanta fajter jag haft, eftersom jag var livrädd för att spöet skulle gå av på mitten, så mjukt som det var...

                  Kul att få bli lite nostalgisk ibland.

                  Click image for larger version

Name:	Capture.JPG
Views:	1
Size:	42,6 KB
ID:	1766696

                  Ursprungligen postat av malmster Visa inlägg
                  För den som möjligtvis kan vara intresserad kan jag meddela att en liten men fin gädda på ca 1kg togs upp i Almaåns övre fiskevårdsområde vid T4 av mig idag runt 1300 i eftermiddags. Så nog finns det gädda representerat i ån... Gäddan återfick sin frihet och släpptes ner i ån igen.

                  Kommentera


                  • #10
                    Hej

                    Vid Em möbler i Hässleholm så har jag haft en del Gäddor på runt 0,5kg till 2kg också fått stora abborrar och allt detta på spinnare myran wipp

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                    7 svar
                    4 891 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg neo333
                    av neo333
                     
                    Startad av niax, 2010-06-29, 19:13
                    944 svar
                    191 058 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Xperten83  
                    Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
                    443 svar
                    67 109 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peje
                    av Peje
                     
                    Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
                    3 svar
                    592 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg neo333
                    av neo333
                     
                    Startad av Donatorn, 2023-06-28, 20:58
                    7 svar
                    493 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Donatorn  
                    Arbetar...
                    X