Hur är egentligen fisket i Kävlinge å/ Lödde å? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur är egentligen fisket i Kävlinge å/ Lödde å?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur är egentligen fisket i Kävlinge å/ Lödde å?

    Hej,

    Detta är mitt första inlägg och får inte riktigt rätt på sökfunktionen, så någon får gärna länka mig vidare om det är så att jag missat någon tråd.

    Jag har nyligen börjat fiska i insjö(främst fiskat i havet tidigare) och bor sedan ett tag tillbaka nära Kävlinge ån och därmed känns det även kul att ha ett trevligt fiskevatten så pass nära mig.

    Problemet är att jag lyckats gå tomhänt 4 gånger nu och jag gör säkert något fel, men fiskar även från land. Har provat Lödde å, fiskeplatserna i Kävlinge samt lite ställen där jag kommit fram mellan vassen.

    Jag vill främst fånga gädda men en och annan abborre hade också kunnat vara kul.

    Hur ser det ut med fisket nu förtiden i den tidigare ökända ån? (alla tips tas tacksamt emot)
    Känns som att det finns fisk och ser vissa vak, men hör sällan om några fångster av de som står där eller när man kollar på iFiske (men kanske finns ett stort mörkertal där?)

    Känns som att enda gången jag hör gott om Kävlinge ån är när man pratar med diverse olika fiskebutiker haha...

  • #2
    Hej och välkommen!

    Det finns ju gudskelov bevisligen en och annan ”sugga” kvar även i dessa dagar:
    https://www.fiskejournalen.se/fisken...dda-inte-klokt

    Är med ålderns och kroppsliga krämpors rätt iof inte så aktiv längre som under ”guldåldern” i ffa Lödde å.
    Det var en minst sagt pirrande känsla att vara medveten om att det när som helst kunde kliva på en Madame av oanade mått… Med utdelningen var det dock sämre i jämförelse med en del andra. Men några 10 + och två 15 + är jag mer än nöjd med under de åren.

    Poängen är att fisket var unikt, och vi insåg snabbt att fisketrycket blev åt helvete för stort när Löddesuggorna blev kända. Utöver oss ”infödingar” kom nu folk från när och fjärran, beväpnade till tänderna för kamp mot giganterna. Norrlänningar, Stockholmare, Danskar, Tyskar, Engelsmän mfl fanns plötsligt på plats. Och C & R var inget som merparten direkt utövade, eller ens kände till. Renodlade troféjägare avlivade med breda leenden skamlöst ett antal mkt välväxta madamer!
    Det hela utvecklades snabbt till en mkt olustig tillställning….

    Är ju ingen raketforskning att detta var förödande för genpoolen, det är ju inte så att varje gädda bär på anlag för att bli riktigt stora.
    Vi ”vrålade oss” resultatlöst hesa på kommunen och länstyrelsen.
    Men det var först flera år senare som det agerades, stor skada var då givetvis redan skedd….

    Abborre finns det lite överallt, vid sträckningen i Hög har jag fått några fina pjäser genom åren.

    Du lär ju inte ha långt till Saxån heller, i den ån finns det bla gott om gäddor, räkna dock inte med några suggor.
    Men har du barn som du vill ta med på gäddfiske så finns det flera fina ställen där man står högt och vid klart vatten därför ser ner till botten.
    Att ta sig ner för avkrokning etc är inga problem.
    Gäddmete på dessa ställen är förföriskt då man med lite tur har möjlighet att se hela huggförloppet….
    Finns även gott om mört för ändamålet.

    Fridens

    Kommentera


    • #3
      Hejhej,
      Om du jagar stora individer så vänta tills det blir lite kallare i vattnet och meta med mört. Det är ju hårt med gäddfiske och mycket vegetation under sommaren så skaffa dig ett par neoprenvadare och en mörtstuga så ska det nog gå vägen när det blir kallare igen.

      Annars instämmer jag med piscantur, saxån är ett gott sommar alternativ.

      Allt gott,

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
        Hej och välkommen!

        Det finns ju gudskelov bevisligen en och annan ”sugga” kvar även i dessa dagar:
        https://www.fiskejournalen.se/fisken...dda-inte-klokt

        Är med ålderns och kroppsliga krämpors rätt iof inte så aktiv längre som under ”guldåldern” i ffa Lödde å.
        Det var en minst sagt pirrande känsla att vara medveten om att det när som helst kunde kliva på en Madame av oanade mått… Med utdelningen var det dock sämre i jämförelse med en del andra. Men några 10 + och två 15 + är jag mer än nöjd med under de åren.

        Poängen är att fisket var unikt, och vi insåg snabbt att fisketrycket blev åt helvete för stort när Löddesuggorna blev kända. Utöver oss ”infödingar” kom nu folk från när och fjärran, beväpnade till tänderna för kamp mot giganterna. Norrlänningar, Stockholmare, Danskar, Tyskar, Engelsmän mfl fanns plötsligt på plats. Och C & R var inget som merparten direkt utövade, eller ens kände till. Renodlade troféjägare avlivade med breda leenden skamlöst ett antal mkt välväxta madamer!
        Det hela utvecklades snabbt till en mkt olustig tillställning….

        Är ju ingen raketforskning att detta var förödande för genpoolen, det är ju inte så att varje gädda bär på anlag för att bli riktigt stora.
        Vi ”vrålade oss” resultatlöst hesa på kommunen och länstyrelsen.
        Men det var först flera år senare som det agerades, stor skada var då givetvis redan skedd….

        Abborre finns det lite överallt, vid sträckningen i Hög har jag fått några fina pjäser genom åren.

        Du lär ju inte ha långt till Saxån heller, i den ån finns det bla gott om gäddor, räkna dock inte med några suggor.
        Men har du barn som du vill ta med på gäddfiske så finns det flera fina ställen där man står högt och vid klart vatten därför ser ner till botten.
        Att ta sig ner för avkrokning etc är inga problem.
        Gäddmete på dessa ställen är förföriskt då man med lite tur har möjlighet att se hela huggförloppet….
        Finns även gott om mört för ändamålet.

        Fridens
        Tusen tack för ditt utförliga svar!

        Ja jag känner till historian kring hur det brukade vara och vad det ledde till tyvärr...

        Men fiskar framförallt i Kävlingeån då jag bor precis bredvid och blir således inte ett större projekt varje gång jag ska gå och fiska. Har även olika vassdrag så klarar mig hyfsat bra bland all vegetation, men hittar inte riktigt gäddorna känns det som.

        Jag ser fram emot hösten och tycker även att det ska bli kul att prova på havsöring i ån när det blir säsong, men hade även varit kul att få sig en och annan gädda nu med. Behöver inte vara världens monster utan att gå ner och kasta för lite avkoppling samt få någon gädda hade varit tillräckligt just nu. Sen får det såklart gärna komma en större då och då hehe.

        Har provat uppe vid krutmöllan, rinnebäck, furulund samt lödde ån. Vet inte riktigt exakt var det varit bäst känsla och lite därför tips på plats även varit nice. Självklart är det C&R som jag planerar att göra och framförallt ett snabbt sådant nu under sommaren.

        Ska även ta och prova Saxån. Har ni några förslag på plats där var som kan eller har varit bra?

        Mvh

        Kommentera


        • #5
          Pm:a ang Saxån.

          Kommentera


          • #6
            Mycket intressant att höra den där historien, har alltid undrat varför gäddorna blev så extremt stora där och hade ingen aning om att det blev ett sånt enormt fisketryck. Minns att varenda fisketidning som fanns i Sverige på 90-talet gjorde reportage därifirån i tid och otid dock. Mörrums/Emån för lax/havsöring, Skräbeån för siken och Lödde å för gäddorna, något av dem var det i vartannat nummer!

            Tyvärr så är det faktiskt bäst att hålla vattnen/platser hemliga. Med den digitala teknologin, internet(Youtube/Sociala medier), båtar och fan vet allt som var och varannan fiskare har idag kan ett fiskevatten vara helt ödelagt på en sommar om det kommer ut att fisket är bra.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg
              Mycket intressant att höra den där historien, har alltid undrat varför gäddorna blev så extremt stora där och hade ingen aning om att det blev ett sånt enormt fisketryck. Minns att varenda fisketidning som fanns i Sverige på 90-talet gjorde reportage därifirån i tid och otid dock. Mörrums/Emån för lax/havsöring, Skräbeån för siken och Lödde å för gäddorna, något av dem var det i vartannat nummer!

              Tyvärr så är det faktiskt bäst att hålla vattnen/platser hemliga. Med den digitala teknologin, internet(Youtube/Sociala medier), båtar och fan vet allt som var och varannan fiskare har idag kan ett fiskevatten vara helt ödelagt på en sommar om det kommer ut att fisket är bra.
              Ja det räckte och blev över med alla tidningsreportage för att det beskrivna skulle ske.
              Numera får man ju lägga till det du skriver om i andra stycket, vilket jag för övrigt instämmer fullständigt i.

              Gäddorna i Lödde å har nog genom åren för det mesta haft mkt god tillgång på föda i ån, de har ju dessutom även haft tillgång till bla sill, då ju ån mynnar ut i Öresund. Vilket varit en bidragande orsak till tillväxt och storlek.
              Numera bör de nog tänka sig för så de inte hamnar för långt ut i Öresund, stora skönheter i form av blåfenad tonfisk har ju som bekant gjort comeback. Skulle inte tro att de skulle ha ngt emot en och annan Löddesugga….
              Senast ändrad av Piscantur stercore; 2023-07-02, 11:44.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

                Ja det räckte och blev över med alla tidningsreportage för att det beskrivna skulle ske.
                Numera får man ju lägga till det du skriver om i andra stycket, vilket jag för övrigt instämmer fullständigt i.

                Gäddorna i Lödde å har nog genom åren för det mesta haft mkt god tillgång på föda i ån, de har ju dessutom även haft tillgång till bla sill, då ju ån mynnar ut i Öresund. Vilket varit en bidragande orsak till tillväxt och storlek.
                Numera bör de nog tänka sig för så de inte hamnar för långt ut i Öresund, stora skönheter i form av blåfenad tonfisk har ju som bekant gjort comeback. Skulle inte tro att de skulle ha ngt emot en och annan Löddesugga….
                Ja just det är väldigt intressant med Lödde å/ Kävlinge å för den är så lång och det är flera vatten som rinner ut i den och ser jämt en massa vak när jag går längs med den så fisk finns det. Och all näring som kommer ut i vattnet från åkrar och annat var säkert en bidragande faktor till att gäddorna kunde växa sig till att bli riktiga monster både innan och i mindre skala nu. Sen är den rättså svåråtkomligt med både båt och från land och den utmaningen är verkligen något som lockar mig. Tidigare när jag fiskar i havet så har olika ställen varit olika bra såklart, men man kastar ändå ut i det öppna havet. I ån är det en kastlängd som max över ån och istället sträcker den sig och slingrar sig genom det skånska landskapet.

                Vill verkligen "bemästra" mitt hemmavatten haha!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                7 svar
                4 889 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg neo333
                av neo333
                 
                Startad av niax, 2010-06-29, 19:13
                944 svar
                191 047 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Xperten83  
                Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
                443 svar
                67 099 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peje
                av Peje
                 
                Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
                3 svar
                588 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg neo333
                av neo333
                 
                Startad av Donatorn, 2023-06-28, 20:58
                7 svar
                492 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Donatorn  
                Arbetar...
                X