Borrefiske i Malmö Kanal! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Borrefiske i Malmö Kanal!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tjena alla..

    Nu kanske jag låter som en bitter farbror men angående sträckan vid hovrätten måste jag bara fråga om ni upplever fisket där sämre än tidigare? Har alltid gillat platsen då den är hyfsad avskiljd från allt stök och bök närmre stan.
    Har heller aldrig sett någon anledning till att byta då jag oftast har fått fisk där (både många, stora och små). Tog mitt pb där på 1,2 kg.

    Dem två-tre senaste årens höstar har jag dock lyckats bomma nästan varje gång på berörd plats. Från att vara en "fisksäker plats" till mer eller mindre noll. Jag kör med samma beten som levererat tidigare (jiggar och spinnare) men utan resultat. Som bäst har jag lyckats dra 2 abborrar på ett 4 timmars pass dem senaste två åren, och det är en avsevärd skillnad.

    Visst, man ska vara på rätt plats vid rätt tid och jag vet att abborrarna rör på sig, men att alltid träffa fel nuförtiden känns ju lite väl underligt. Har hovrätten blivit mindre attraktiv för fisken eller har tiden hunnit ifatt mig vad gäller beten och tekniker?
    Är med i Facebookgruppen och vad jag kan utläsa av bilder så fångas det mest fisk från polishuset in mot stan. Är det fler än jag som upplever att fisket vid den här sträckan är avsevärt sämre numera?

    Mvh

    Kommentera


    • Precis börjat fiska i malmökanal, riktigt kul. Men verkar som många tar hem fisken (jag kör C&/R), vad jag hört så ska man helst inte äta denna fisk ändå tar folk med sig denna? Kanske inte är så farligt som de säger och man läser.. hade varit gött att ta hem en då och då för att äta men inte riktigt vågat detta.
      Happy fishing

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Thommie.H Visa inlägg
        Precis börjat fiska i malmökanal, riktigt kul. Men verkar som många tar hem fisken (jag kör C&/R), vad jag hört så ska man helst inte äta denna fisk ändå tar folk med sig denna? Kanske inte är så farligt som de säger och man läser.. hade varit gött att ta hem en då och då för att äta men inte riktigt vågat detta.
        Dom flesta kör på C&R. Det finns en klick människor som tyvärr slaktar en del, dock är dessa en väldigt liten del av alla som fiskar.

        Vet en handfull människor som ätit fisken och inte mår sämre av att äta den.
        Iochmed att fisken kommer utifrån havet/hamnarna så är det lika farligt att äta fisk som fångas i sundet.
        Men samtidigt, hade vattnet varit skadligt för fisken så hade fisken inte varit där alls.

        Med det sagt, ja vattnet är säkerligen underkänt för människor, det är trots allt saltvatten och iochmed utsläpp m.m.

        Kommentera


        • Finns fiskare som säljer Abborre dom plockat upp med nät nära kanalen och om dom får sälja den borde resten också va godkänd som föda..
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2018-11-12, 21:56.

          Kommentera


          • Abborrarna är ändå i kanalen flera månader om året... värt att tänka på.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Finns fiskare som säljer Abborre dom plockat upp med nät nära kanalen och om dom får sälja den borde resten också va godkänd som föda..
              Är det fiskare som oss med spö och lina eller yrkesfiskare?

              För är det fiskare som vi så är det faktiskt olagligt, sen vad som görs åt det är en helt annan historia.

              Kommentera


              • Hur är fisket i denna kanal? Jag har aldrig varit där. Hur långt är avståndet ner till vattnet? 10 meter? Vilken typ av rigg används för att locka borren. Dropshot?

                Kommentera


                • Bra film (med störig musik) som ger en liten inblick i hur det ser ut kring kanalen:
                  https://www.youtube.com/watch?v=8Q860oKXaow

                  När det kommer till beten så har allt från snabbt fiskade crankbaits (wobbler) till finlir med dropshot funkat. Beror ju på väder, temp o.s.v.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av MårtenS Visa inlägg
                    Tänkte bara tipsa er som tycker om att fiska borre. Nu är det helt sjukt fiske i kanalen i Malmö. Mer eller mindre fisk på varje kast.

                    Det som funkar bäst för mig är spinnare. Men skulle kunna tänka mig att vad som skulle funka bra.
                    1 kg's har tagits i alla fall. Kommer större senare.
                    Otryggt ställe att fiska på säger många.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Henke E Visa inlägg

                      Otryggt ställe att fiska på säger många.
                      Har jag dock aldrig märkt..

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      4 822 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Startad av niax, 2010-06-29, 19:13
                      944 svar
                      190 861 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xperten83  
                      Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
                      442 svar
                      66 923 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peje
                      av Peje
                       
                      Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
                      3 svar
                      560 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Startad av Shurdas, 2023-04-09, 09:36
                      4 svar
                      237 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Shurdas
                      av Shurdas
                       
                      Arbetar...
                      X