Gädda i Arriesjön på våren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda i Arriesjön på våren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gädda i Arriesjön på våren?

    Tjena.

    Ja, som frågan lyder undrar jag hur arriesjön är att fiska i på våren?

    Tänkte, innan våren tar slut prova på gäddfisket i sjön.

    Har läst lite grann i tidigare trådar om arrie, t.ex. att man behöver ha med sig golfsetet i evetuellt självförsvar. Låter ju lite trist, men eftersom jag bor i Malmö ligger arrie ganska nära till hands.

    Vill också tillägga att jag inte är nån expert på gädda, så nåt jerkande är inte aktuellt.
    Vanligt spinnfiske med vobbler och skeddrag samt mete är de tilltänkta metoderna.

    Frågorna är många. Typ vilka delar av sjön är det som gäller? Mycket växtlighet så här års? Dött eller levanade bete (vid mete)?

    Så, är det några som har några schyssta tips? Vore väldigt uppskattat.

  • #2
    gäddorna precis lekt i de flesta sjöarna.. vänta en månad eller två innan du börjar fiska på dem =)

    Kommentera


    • #3
      Inga direkta tips till dig tyvärr om Arriesjön. Var två rundor där förra året, ena gången tog jag en snabb sväng dit och jerkade lite, hade ett naffs på en grön/gul Buster Jerk Suspending men det var allt. Gång två var det så igenväxt på många ställen så jag gav upp jerkandet och satte mig att meta abborre istället med mask. Fick mest smått som fick gå tillbaka.

      Stötte inte på någon som behövdes motas bort med golfsetet, flickvännen som låg och läste på en filt en bit bort hade dock påhälsning av mindre trevliga individer, tyvärr tog hon själv hand om dom innan jag kom tillbaka.

      Kommentera


      • #4
        Tackar för svar... ska åka med en kompis och det verkar ju vara bra, så man inte hamnar i skiten ensam..

        Om man nu inte kör jerk, vad tror ni då passar bäst? ytgående vobbler känns lite bättre än djupgående pga. en del växtlighet?

        Ni som kan det här med att meta gädda, vad är generellt bäst på våren.. levande eller dött agn?

        Kommentera


        • #5
          Har aldrig testat med något annat än levande agn. Vet att dom har stora framgångar vid isfiske med dött agn och bottenmete på hösten efter gädda.

          Personligen tror jag att levande agn är effektivast, kan du få tag i levande mört så hade jag kört på det. Men som sagt, har ingen egen erfarenhet av dött agn.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
          7 svar
          4 910 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg neo333
          av neo333
           
          Startad av niax, 2010-06-29, 19:13
          944 svar
          191 141 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Xperten83  
          Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
          443 svar
          67 156 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peje
          av Peje
           
          Startad av Andreas1, 2021-02-13, 07:33
          3 svar
          605 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg neo333
          av neo333
           
          Startad av Donatorn, 2023-06-28, 20:58
          7 svar
          509 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Donatorn  
          Arbetar...
          X