Abborrfiske i Sege å - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrfiske i Sege å

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborrfiske i Sege å

Någon som har några bra tips till Abborrfiske vid Sege Å i Malmö vid Sysav? drag, fluga eller mete? Hur är det att stå vid bron som går över ån?

Fötmete med mask/borstmask, bottenmete med mask/borstmask samt bottensläpad jigg brukar ge framgång i Sege å.

Vilken bro menar du? Yttersta bron mot det område där det råder fiskeförbud brukar vara het...

Själv slutade jag fiska där när det flöt omkring tamponger och fett/hårbollar stora som tennisbollar. Detta var iofs några år sedan men min biologilärare trodde inte på mig så vi åkte ut där och hämtade två av flera tusen bollar. Fick något svar från reningsverket att de ibland var tvungna att släppa ut "lite" sådant...hade något med för stort vattenföde att göra.

Men fiska på du! ;-)

Kommentera

yes, den yttersta bron. Man ser ibland att folk står där, men har själv aldrig testat...

hahaha okej, det har inte jag stött på när jag varit där, som tur är xD

Tack för tipsen! ^^

Kommentera

VARNING! Sege Å i Malmö vid Sysav är ett ställe som man INTE bör fiske i, där finns så mycket förorening i vatten, jag vet två personer som åt fisken från Sege Å bliv inlagt på sjukhuset med magont 2010.

Kommentera

Ursprungligen postat av Niels H Nielsen Visa inlägg
          VARNING! Sege Å i Malmö vid Sysav är ett ställe som man INTE bör fiske i, där finns så mycket förorening i vatten, jag vet två personer som åt fisken från Sege Å bliv inlagt på sjukhuset med magont 2010.
          Man behöver ju inte äta fisken...

Fick dom det klarlagt att det var fisken som orsakade magontet?
          KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

tror inte många vill äta fisken som fångas vid sysav, känns inte som den fräschaste fisken^^ men sportfiskar man bara den så är de säkert kul

Kommentera

Ja och nej, det bliv bekräftat symtomen är snarlik en matförgiftning förorsakat av fisk/musslor, men ok fiska på och slipp fisken ingen kan vara kul.
              Ursprungligen postat av lex Visa inlägg
              Man behöver ju inte äta fisken...

Fick dom det klarlagt att det var fisken som orsakade magontet?

Kommentera

usch ja

Finns det inga krav på sysav om rening och liknande? låter äckligt rent ut sagt
                Låter helt horribelt men sportfiske kan man ju alltid ägna sig åt se bara till att skydda från vattnet.
                Dessa abborrar simmar troligtvis ut i öresund sedan där en del av dem blir fångade av fiskare och uppätna...undrar om de som äter dem blir sjuka också eller de kanske är fulla av kvicksilver o annan skit.

Kommentera

Tror nog att det är gamla grejer som ligger o sipprar ut i ån isf, idag är det stenhårda krav på återvinnings anläggningar. Sen finns det kanske mer dynga uppströms. Jag tror ju inte fisken som går i sege är speciellt extra dålig. Haven är ju allt annat än renliga. Kolla blekinge där har cancerfallen ökat med 28% på visserligen många år men ändå. Så om ni fångar havsöring i Malmö trakten kan ni ju nästan vara säkra på att den varit förbi sysav o lekt längre upp i ån.

Min syn på det hela dömmer ingens tidigare åsikter, detta är bara min helt egna.

Kommentera

Jag och en vän var ut dit och tittade lite snabbt mitt i veckan och velade lite då man inte kan komma dit om man inte åker in till återvinningen.. Får/kan man åka in dit med bil eller måste man parkera nånstans och gå en bra bit??

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Teamkågeröd, 2025-08-05, 04:13
                    0 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Teamkågeröd  
                    Startad av Team viby, 2025-08-22, 08:39
                    3 svar
                    178 visningar
                    0 gillar