Fisket i Björkadammen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Björkadammen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    PH't är det nog ingen större fara med. Men jag får väl be vakterna att sparka igång syre pumpen. Då blir det iaf. litet mer fart på firren.

Jag är måttligt förtjust att fiska med sådana flugor så här års. Det är nästan så att man har lust att ställa spöt tills fisken börjar äta det som finns av naturlig föda i större utsträckning....Och vaka ordentligt förstås.

Förresten, kan ge mig tusan på att en gul, orange eller röd Booby på 50 - 100 cm tafs och sjunk lina skulle fungera bra nu.
    Jag kan bara instämma. Känns som att komma ännu längre bort från verkligheten att fiska i damm och P & T när de hugger på "pimpade" flugor.

Lite syre och framförallt rotation i vattnet hade nog inte skadat.

Såg förresten en riktigt stor fisk när jag kom som bara stod still strax under ytan. Rakt fram där man går in på området längst ner är där några träd och en liten ö. Mitt mellan land och ön stod denna gigantisk fisk 4-5 kilo minst kring 70 cm skulle jag gissa. Provade spinnaren (för långt ut för fluga) men då rörde han sig bara ut mot mitten.

Kommentera

• Ja, det blir ju litet väl mycket tycke av fiskdammen på ett nöjes fält. Jag kan leva med att stå och harva sjunk lina och div. streamers när det är väldigt tidigt eller mycket sent på säsongen. Men inte nu!

Det finns ju ena riktiga pjäser till bågar i dammen. Inte mer än en handfull men de finns. Kanske det var den Öring på över 4 kg som åkte med av misstag för ett par fisk sättningar sedan du såg? Så vitt jag vet? Så har ingen lyckats knipa den än.

Förra hösten, kom det upp en båge på 6.24 kg.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-22, 09:48.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ja, det blir ju litet väl mycket tycke av fiskdammen på ett nöjes fält. Jag kan leva med att stå och harva sjunk lina och div. streamers när det är väldigt tidigt eller mycket sent på säsongen. Men inte nu!

Det finns ju ena riktiga pjäser till bågar i dammen. Inte mer än en handfull men de finns. Kanske det var den Öring på över 4 kg som åkte med av misstag för ett par fisk sättningar sedan du såg? Så vitt jag vet? Så har ingen lyckats knipa den än.

Förra hösten, kom det upp en båge på 6.24 kg.
        Ja denna kan nog varit en 4 kg pjäs. Och rätt mörk. Kanske den öringen eller där är kanske karp? Fast frågan är om en karp står så på det viset och solar sig.

Kommentera

• Nä, någon Karp var det då inte. Gräs Karparna togs bort när de spred Karp löss till bågen för 4 år sedan. De Karpar som fanns där på den tiden var dock riktigt stora.
          Tyvärr fick då även den fina besättningen av båge som fanns där också stryka på foten.

Blev ju en ruskigt dyr historia för vatten ägaren!
          Därefter åkte kort priset upp 30:- och fångst kvoten sänktes från 3 till 2 fiskar per kort.
          Men det kan man ju ha förståelse för.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-22, 10:12.

Kommentera

Nä, någon Karp var det då inte. Gräs Karparna togs bort när de spred Karp löss till bågen för 4 år sedan. De Karpar som fanns där på den tiden var dock riktigt stora.
            Tyvärr fick då även den fina besättningen av båge som fanns där också stryka på foten.

Blev ju en ruskigt dyr historia för vatten ägaren!
            Därefter åkte kort priset upp 30:- och fångst kvoten sänktes från 3 till 2 fiskar per kort.
            Men det kan man ju ha förståelse för.
            Jag har iallafall införskaffat en kylbox och antal kylklampar om man får fisk nästa gång. Så den är fräsch när man kommer hem efter en hel dags fiske. Kan ju dröja mellan fiskarna och så har jag en bit att köra hem.

Rensa dem och ner i kylboxen i fryspåsar. (Går ju ha en kall dricka där också under fisket. ).

Inte en oviktig accessoar vid fiske.

Kommentera

• Då har vi nån som kan kyla ölen iaf

Kommentera

• Ursprungligen postat av Johanbech Visa inlägg
                Då har vi nån som kan kyla ölen iaf
                Jag kör. Men vill du kyla ölen är du välkommen. Går ner minst en sixpack, och nog lite mer i kylväskan. Leta bara efter stadsbon med stor mage och kylväska. Och flugfiskar som en nybörjare.

Hur är det med campa och slå upp tält? Får man göra det kring Björka?
                Senast ändrad av Silverfisk; 2012-06-22, 18:08.

Kommentera

• Om man kör mot Öveds kloster från Björka. Dvs. man svänger vänster från parkeringen vid dammen, och sedan vänster igen vid nästa korsning. Så kommer man till en snickeri fabrik så småningom. ( Ligger på vänster sida) Precis innan den och på samma sida så tar man ned på en liten grus väg. Då kommer man till en parkering och bad stranden vid Vomb sjön. Går man sedan till vänster ca. 100 m på stranden, så finns det en ganska juste plats att campa på vid höger sida en liten bit upp för den flacka slänten.

Kan väl ta runt 10 minuter att ta sig till stranden från Björka med bil.

Edit. Nej, runt dammen och dess när område får man inte campa.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-23, 09:46.

Kommentera

• Hur är vädret där borta är sugen på och åka o fiska lite idag

Kommentera

• Tjena!

Ganska blåsigt och stundtals regn skurar. Men vinden brukar ju lägga sig framåt kvälls kanten.

Självt, tänker jag inte fiska förrän lördagen den 30:e då jag går vakt.

Vi kanske ses då?
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-23, 11:46.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                      247 svar
                      41 256 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tr3krok
                      av tr3krok

Startad av TomasL, 2010-08-12, 19:23
                      8 svar
                      14 834 visningar