Fisket i Björkadammen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Björkadammen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skånedistriktet inbjuder härmed alla flugfiskare till flugfiskefestivalen
    I Björkadammen
    Plats:
    Björkadammen lördagen den 2:a november kl. 09.00–14.00 med
    1.½ timmens uppehåll mellan kl. 11.00 – 12.30
    Startkort avhämtas senast kl. 08.00
    OBS!
    Begränsat antal platser till max 55 st.
    Startavgift:
    350:-
    Anmälning:
    Startavgiften insättes endast på PG konto 68 09 69-3
    (sportfiskarna Skånedistriktet) senast den 28/10
    Anmälan skall innehålla Namn, adress och telefonnummer
    Regler:
    1. Ett flugspö åt gången och fluga med enkelkrok
    2. Inga fiskar får släppas tillbaka.
    3. Fri Fångst men bara två (2) fiskar vägs in.
    Prisbord:
    1:a 3000:-
    2:a 2000:-
    3:a 1500:-
    Tävling ansvarig:
    Sture Eriksson Tel: 042-29 78 20 Mobiltel: 070-663 54 99
    Stefan Nord Mobiltel: 0738-53 03 35

    Kommentera


    • Kul, både jag och tanten kommer
      Senast ändrad av fippe; 2013-10-10, 21:18.
      Blogg: filipsflugfiske.blogspot.se

      Arter på fluga - 21+4
      Abborre, Braxen, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Horngädda, Id, Karp, Makrill, Mört, Regnbåge, Ruda, Ryggstrimmig pelamid (Bonito), Sarv, Gråsej, Sill, Skärsnultra, Svart smörbult, Stensnultra, Torsk, Öring

      Frökenfisk, Läppfisk, Multe, Slemfisk

      Kommentera


      • Höstlovsfiske i Björkadammen

        Sportfiskarna Skåne bjuder Ungdomar + Vuxna på GRATIS regnbågsfiske i Björkadammen. Vi bjuder även på korv med bröd och dricka & kaffe.
        fiska med spinn eller flugspö, du får fånga och behålla TVÅ FISKAR per dag!
        FISKEUTRUSTNING finns att låna och instruktör kan hjälpa dig som inte kastat tidigare!
        Dammen är öppen: 08.00-18.00, 28-31/10.
        Grillen är tänd: 12.00-13.00

        Kommentera


        • Blir ett besök med barnen på höstlovet !

          Kommentera


          • Härligt! Då är man anmäld till första flugfiskefestivalen i Björka. Ska bli riktigt kul!

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av fippe Visa inlägg
              Kul, både jag och tanten kommer
              Jag med. Första gången som jag tävlar i flugfiske. Men har ju varit åskådare ett par gånger innan. Ska bli spännande!

              Hoppas att väder gudarna är välvilligt inställda under tävlings dagen? Inte kul om det regnar små spik och blåser som fan.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-23, 13:29.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

              Kommentera


              • Verkar ju bli en ganska regnig och blåsig höst, så jag har inte så höga förhoppningar vädermässigt. Fiskemässigt däremot
                Blogg: filipsflugfiske.blogspot.se

                Arter på fluga - 21+4
                Abborre, Braxen, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Horngädda, Id, Karp, Makrill, Mört, Regnbåge, Ruda, Ryggstrimmig pelamid (Bonito), Sarv, Gråsej, Sill, Skärsnultra, Svart smörbult, Stensnultra, Torsk, Öring

                Frökenfisk, Läppfisk, Multe, Slemfisk

                Kommentera


                • Då känner du som jag. Att det skvalar litet kan man ju leva med. Är ju egentligen bara en fråga om rätt klädsel. Men byig och hård vind är ju pestigare. Inte så kul att behöva ducka för de närmast stående tävlandes fluglinor och streamers.....Och dom för mina. Det är ju inte så mycket utrymme per fiskare att spela på så att säga.

                  Nu gäller det först och främst att få en bra morgon - förmiddags plats. Det är då den mesta fisken tas. På eftermiddagen är firren troligen litet mer stressad och mindre villig att hugga på grund av alla flugor som viner kring huvudet på dem och alla flug linor som piskar vattnet till skum.

                  Hade jag varit en Regnbåge i dammen tävlings dagen? Då hade jag ställt mig ute vid ön och tittat på.

                  På tal om flugor till tävlingen:

                  Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-24, 08:53.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                  Kommentera


                  • Funderar lite på vilken typ av lina som kan vara lämplig i björka på lördag. Kör ni med sjunk eller flyt. Vilken sjunklina skulle i så fall passa till mitt scierra stonefly #5?

                    Kommentera


                    • Jag körde med intermediate av den litet snabbare modellen i dag ( Airflo Sixth Sence, fast intermediate ). Det funkade. Fick iaf. en väldigt pigg 1.5 kg firre på Hökensås Prince nymfen. Och såg ett par killar som fiskade med flyt lina. Funkade det med. Det vakade en del fisk under eftermiddagen. Så det behövdes inte att kamma botten med flugan precis. Men tyvärr kom jag litet för sent = vid 12 tiden så jag missade det bästa fisket mellan kl. 09:00 och kl 11:00. Det blev allt mer svår fiskat ju senare på dagen det blev.

                      Det togs 9 bågar under förmiddagen. Varav 2 st på över 3 kg enligt fiske vakten. Och 2 st bågar till förutom min senare under dagen. Vatten nivån har också stigit med ca. 2 dm.

                      Det märks att det kallare och syrerikare vattnet har gjort fisken strid barare.

                      Men man bör nog både ha en flyt lina och en Normal sjunk lina ( sjuk klass 3 ) Alternativt, en intermediate - fast intermediate med sig på lördag för att vara garderad. Man vet ju inte hur vatten temperaturerna ser ut på lördag? Eller vädret i övrigt heller för den delen. Grå väder och blåst kan se till att Fjädermyggen uteblir och att fisken i så fall äter längre ned. Eller att ett förändrat lufttryck gör så att fisken står längre ned. Eller högre upp för all del.

                      Dan Tackel, har ju billiga men bra sådana 2:a sorterings linor som duger utmärkt. Klass 6 Och WF blir bra till ett #5 spö. Fishline, säljer Airflo Sixth Sense, fast intermediate till ett bra pris för den som är intresserad?

                      http://www.dan-tackel.com/c/478/2a-sortering-fluglinor

                      http://www.fishline.se/airflo-sixth-...roducts_id/396

                      Men då bör man välja en # 5/6, Sixth Sence till ett #5 spö.

                      En fast intermediate, sjunker ca. sekunden saktare per meter än normal sjunk linan.

                      Normal sjuk lina = 3.5 cm per sekund. Vanlig intermediate = ungefär 1.5 cm per sekund Och fast intermediate där emellan.

                      Men snabbare sjunk lina än normal varianten funkar inte bra i Björka p.ga av att dammen är förhållandevis grund även vid normal vattenstånd. Och i 98 fall av 100 är normal sjunk linan tillräcklig i div. P&T pölar. På djup över 5 m är inte intermediate / fast intermediate så kul att fiska med.

                      Min firre:


                      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-26, 19:37.
                      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      4 905 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Startad av niax, 2010-06-29, 19:13
                      944 svar
                      191 124 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xperten83  
                      Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
                      443 svar
                      67 150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peje
                      av Peje
                       
                      Startad av Andreas1, 2021-02-13, 07:33
                      3 svar
                      600 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Startad av Donatorn, 2023-06-28, 20:58
                      7 svar
                      506 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Donatorn  
                      Arbetar...
                      X