Info om Scaniasjön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Info om Scaniasjön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bor i Södertälje och har nära till Scaniasjön. Sjön är fortfarande fri att fiska i för alla, och parkeringen intill är gratis, så bara att nöta på!

Har spenderat en del pass där i våras men gav upp till slut då det knappt genererade förutom små abborrar och ett par missade ythugg när jag körde poppers på gäddan. I fjol fick jag en 4 kilos gädda där, men i år har det varit trögt. Morsans snubbe brukar fiska en del där, och han har dragit några fina gäddor där i år, men knappast något över 5 kilo.

Nu under hösten har jag inte ens varit där, men det borde vara bättre gäddfiske där nu. Testa allt i kopparfärg såsom spinnare, skedar och wobblers. Just kopparfärgat verkar funka fint enligt morsans snubbe.

I våras var det EXTREMT mycket karp synlig precis intill land. Rätt skapliga bitar, säker på minst 5-7 kilo. Nästa vår (april å framåt) ska jag prova på karpen där. De gångerna jag såg karpen hade jag bara massa skeddrag med mig hehe...

Annars, om du bor i närheten, så tycker jag att du definitivt ska prova Malmsjön (put & take) istället. Min sjö nummer ett, riktigt mysig miljö och ofta bra fiske. Det planteras regnbåge, öring (och röding på vintern), gädda, abborre och annan vitfisk. 100kr perdag eller ett årskort för en loppa (köps hos Gösens). Har fått personbästa i både Gädda, Abborre och öring där i år!

Men vill du göra det billigare för dig, så testa Scaniasjön. Nu under hösten lär det nappa bättre!
    MVH
    Martin
    Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Hallå Martin! Nyfiken som jag är så måste ju frågan ställas. Vad vägde " borren"?

- - - Uppdaterad - - -

Har själv fått ett antal gäddor i malmsjön den största låg på15........ Hundra gram. Bara småttingar men det var ju inte det jag var ute efter, gädda alltså.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jeke Visa inlägg
        Hallå Martin! Nyfiken som jag är så måste ju frågan ställas. Vad vägde " borren"?

- - - Uppdaterad - - -

Har själv fått ett antal gäddor i malmsjön den största låg på15........ Hundra gram. Bara småttingar men det var ju inte det jag var ute efter, gädda alltså.
        Abborren var ingen bjässe, men ändå min största hitintills, 0,87 kg Visserligen finns rapporter om folk som fått över 2 kg abborre i Malmsjön, så nog finns det större bitar där!
        Gäddan var på 5.5 kilo, i malmsjön den också. Lite roligt med tanke på att det är en P&T sjö!
        Du kan kolla min profil på FishBrain, där finns bilder också: http://www.fishbrain.com/GaddMartin

PS: sorry att jag missade ditt PM, märkte det nu... har skickat svar nu iaf
        Senast ändrad av GäddMartin; 2012-11-19, 00:39.
        Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Hej jag heter Micke !
          Jag undrar vart det är bäst att stå och fiska efter gädda i Scaniasjön??

Tar emot alla tips!

Kommentera

jag fiskade där rätt mycket förut med en kompis, men detta var nog 10 årsen. - Då fiskade vi på andra sidan sjön är det går en liten bro över "bäcken" .. Vi fick rätt många gäddor och en hel del av större kaliber. - Vi fick tom gädda i den lilla "viken" där bäcken rinner in.

Värt att testa utan snack, var där för ett par årsen och såg att sjukt stort "vak" garanterat gädda som klippte någon vitfisk.

/M
            Mina Placeringar:
            2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
            2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Jupp, där vid bron på bortre sidan är ett bra ställe att börja på. Ställ dig så du har bron till höger om dig, och kasta runt lite där mot vassen och även mot vänster sida. Borde stå en del gäddor där.

Morsans sambo fiskar lite då och då i Scaniasjön efter gädda, på sommaren iaf. Han står oftast bara på norra sidan, direkt intill parkeringen, eller nära scania-portarna där. De flesta gäddorna han fått, upp till ca 3-4, kanske 5 kg, har han fått just där. Han kör faktiskt oftast bara medelstora kopparfärgade spinnare. Verkar ju fungera iaf! Kopparfärgat verkar vara "the shit" i Scaniasjön.

Å andra sidan är det kanske ingen större ide att köra dyrare drag än små spinnare i Scaniasjön. Det ligger tydligen allt från gamla bildäck, cyklar till slangar, rör å massa bråte på botten. Vill knappt veta hur många drag jag tappat där under våren/sommaren, inkl min första Buster Jerk som fick sig en ordentlig flygtur när linan small vid utkastet (iofsig berodde det bara på skit bakom spakarna när en ny rulle testades).

Troligen finns en hel fiskebutik med olika drag där under ytan. Har faktiskt lyckats fiska upp en gren med en sprillans Rapala 10cm wobbler där i somras, så lite får man alltid tillbaka...

Det har faktiskt slagit mig att man kanske borde åka dit och testa lite gädda på jerk nu under vintern. På den sidan bron är så är det nästan aldrig is, då det är är lite strömt och vatten från Mälaren pumpas in där (vad jag förstår). Inget man direkt måste planera i förväg när man bor så nära sjön. Kanske ses där nån dag!

Annars så finns ju Malmsjön och Måsnaren i närheten som har betydligt bättre fiske. Dock ej gratis. Måsnaren 100kr/år. Malmsjön 100kr per dag eller årskort, då det är P&T som du säkert vet...

Kommentera

Oj, märkte precis att jag upprepade mig lite från det jag skrev i höstas i denna tråd :P

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
                  Jupp, där vid bron på bortre sidan är ett bra ställe att börja på. Ställ dig så du har bron till höger om dig, och kasta runt lite där mot vassen och även mot vänster sida. Borde stå en del gäddor där.

Morsans sambo fiskar lite då och då i Scaniasjön efter gädda, på sommaren iaf. Han står oftast bara på norra sidan, direkt intill parkeringen, eller nära scania-portarna där. De flesta gäddorna han fått, upp till ca 3-4, kanske 5 kg, har han fått just där. Han kör faktiskt oftast bara medelstora kopparfärgade spinnare. Verkar ju fungera iaf! Kopparfärgat verkar vara "the shit" i Scaniasjön.

Å andra sidan är det kanske ingen större ide att köra dyrare drag än små spinnare i Scaniasjön. Det ligger tydligen allt från gamla bildäck, cyklar till slangar, rör å massa bråte på botten. Vill knappt veta hur många drag jag tappat där under våren/sommaren, inkl min första Buster Jerk som fick sig en ordentlig flygtur när linan small vid utkastet (iofsig berodde det bara på skit bakom spakarna när en ny rulle testades).

Troligen finns en hel fiskebutik med olika drag där under ytan. Har faktiskt lyckats fiska upp en gren med en sprillans Rapala 10cm wobbler där i somras, så lite får man alltid tillbaka...

Det har faktiskt slagit mig att man kanske borde åka dit och testa lite gädda på jerk nu under vintern. På den sidan bron är så är det nästan aldrig is, då det är är lite strömt och vatten från Mälaren pumpas in där (vad jag förstår). Inget man direkt måste planera i förväg när man bor så nära sjön. Kanske ses där nån dag!

Annars så finns ju Malmsjön och Måsnaren i närheten som har betydligt bättre fiske. Dock ej gratis. Måsnaren 100kr/år. Malmsjön 100kr per dag eller årskort, då det är P&T som du säkert vet...
                  tack för tipset jag har ju nära till scania sjön bor ju i saltskog så det är ju inte alls långt ditt

Kommentera

tack för tipset

Kommentera

Gör som tidigare person, livar upp tråden vill veta om någon fiskat där nyligen ? å vad som gäller ?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jojje2, 2024-06-29, 22:01
                      1 svar
                      477 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg skyler
                      av skyler

Startad av Freddy78, 2024-07-13, 20:26
                      3 svar
                      559 visningar