Rönningesjön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rönningesjön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rönningesjön?

Tjenare!
    Är det någon som har någon erfarenhet av Rönningesjön i Täby?
    Flugfiske efter Abborre/Gädda?
    Någon?

Mvh Sebastian.

Har fiskat en hel del i Rönningesjön, både från land och från båt. Jag har i princip bara kört jerkbait men polarna har även kört vanligt haspel och fluga, dock med betydligt sämre resultat.

Om man ska fiska från land så finns det lämpliga platser på flera ställen runt sjön. Under vår/höst skulle jag rekommendera att kasta från en brygga som ligger paralellt med badbryggorna vid Skavlöten. Man kommer åt bryggan genom att gå en bit genom skogen och sedan ut genom ett träskområde. Där kan man kasta längs med vassen samt (om växtligheten inte spårat ur, vilket den gör i början på maj ungefär) komma åt ett riktigt fint "inlopp" där både små och stora gäddor verkar samlas på vårkanten efter och före leken. Största på detta stället är 4,2kg samt oändligt många under det. Har även fått en del gäddor när vi stått på bryggan vid Rönningeby, dvs. precis vid scoutstugan. Andra bra ställen från land är runt badplatsen på Gribbylundssidan, vid hopptornet i riktning mot Skavlöten finns ett mindre grund som har levererat en del under åren.

Den däremot bästa metoden att fånga upp många gäddor är dock med båt. Utöver att ligga med båten nära de nu nämnda platserna är i stora drag även båda ändarna av sjön att föredra. Längst in i viken vid tågspåret är helt galet under våren, framförallt sedan de för något år sedan börjat skövla bort majoriteten av vassen under vintern vilket skapar ett stort område med ca 1 meters djup eller mindre där det frodas gäddor (tidig vår framförallt). Plockade 14 gäddor (dock ingen över 2kg) på under en timme som bäst nu i våras. Även andra änden (under kraftledningarna) är relativt grunt och är således en hotspot för gädda. Har dock haft svårare i den änden eftersom bottenväxtligheten är rätt kraftig samt att gäddorna är i regel små, men många är dom iaf!

Under högsommaren har jag prövat att fiska djupare, dock är sjön inte mer än 3-5 meter djup men mitt på dagen får man aldrig någonting invid vassen har jag märkt. En effektiv metod (om möjligen ej tillåten) är att långsamt trolla fram och tillbaka mitt ute på sjön och gärna dra några varv nära den stora klippan (berget) vid mitten av sjön. Precis intill berget är det ca 5-6 meter djupt och kan stundtals agera viloplats för de större gäddorna. Dock måste jag säga att det vid skymning, och framförallt på sommaren, är absolut bäst fiske i viken nära tågspåret/rönningeby. Det bästa är att lägga ankar mitt bland vegetationen en bit utanför vassen och sedan kasta paralellt med bottenvegetationen och mellan näckrosorna som växer längre ut i sjön. Tog min första större där på 6,8kg där för en vecka sedan! Skulle tro att de flesta större exemplaren jagar i den änden av sjön och enligt tidigare kommenterare verkar de flesta större vara tagna där.

Har aldrig fiskat på vintern i sjön men det fungerar säkert bra så länge som isen håller!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Jojje2, 2024-06-29, 22:01
    1 svar
    476 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg skyler
    av skyler

Startad av Freddy78, 2024-07-13, 20:26
    3 svar
    558 visningar