Hjälp med fisket i Ekoln - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med fisket i Ekoln

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hur går det för folk med fisket i Ekoln nu då? Har tyvärr inte själv varit ute på två veckor så ingen bra koll på hur det är just nu. Fast med mina skrala fångster så har jag väl aldrig riktigt koll...
    Hur ser annars fisket ut nu mot hösten? Är det fortfarande trolling som gäller för att komma i kontakt med de stora gäddorna och gösarna? Eller hur ser erat fiske ut på hösten i Ekoln?

Kommentera

Testa detta, använd räkneverksrulle på spö direkt från båt, en Bomber exv, släpp 30fot (nio meter) häng på med gummisnodd 80-100 gram bly gärna hundra har du 0,30 eller så kan 80 räcka håll ner farten någorlunda släpp sedan från blyet ca 40 fot till upp till spöspets ner med spöet i hållare testa detta både dag och kvällstid
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Gösfisket på ekoln har varit sämre i år än i fjol dock så får vi endel fina gösar. Gäddfisket är helt ok och snart så kommer dom stora in i fjol tog vi 3st över 10kg varav två togs i December.

Sportfiskeguide Christian Jansson
        www.janssonsmobilkranar.se/fiske

Kommentera

Ursprungligen postat av crijan Visa inlägg
          Gösfisket på ekoln har varit sämre i år än i fjol dock så får vi endel fina gösar. Gäddfisket är helt ok och snart så kommer dom stora in i fjol tog vi 3st över 10kg varav två togs i December.

Kör du uteslutande i ekoln när du fångat de stora gäddorna? Tänkte så man vet om man ska åka iväg långt bort eller om vi ska fortsätta nöta. Har ju redan fått en på 8kg turligt nog så känns som att stor fisk finns ju där.. En 10+ och en fin gös nu så är denna säsong bästa någonsin .

Kommentera

FiskeBjörn
            Åk ut och kör pelagiskt där det är djupt. Alla hugger på runt 4-10 meter för mig.
            Tyvärr har de varit sega nu några dagar. Tempen rasade från strax över 20 till 17, och sen dess är de svårlurade konstigt nog. Men några tar man i alla fall per tur.
            Väntar på att det ska släppa och börja hugga igen nu

Kommentera

Vi har tagit 10+are på trolling pelagsikt över 25m djup ( ha koll på TDA). Men dom två senaste 10+arna är spinnfiskade vid djupvassar på Ekoln. Tog även en 100+ fisk 29/12 den tog dock mycket grunt även det på Ekoln. Bara nöta på och var inte rädd att testa lä sidor!!. Naturligtvis tar vi även fin fisk på andra platser jag har båten på trailer och far runt lite överallat!.
              Sportfiskeguide Christian Jansson

Kommentera

Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
                Hej!
                Tänkte be er alla här om lite hjälp med fisket i Ekoln som verkligen inte har gått bra.
                För det är nämligen så att i våras skaffade jag och kompis vår första båt och har den liggandes vid UFF:s bryggor. Nu skulle vi äntligen få chansen till ett bra fiske efter Ekolns gäddor och gösar. Men nu har det verkligen inte blivit så utan vårt fiske går riktigt trögt och de senaste 5 turerna har vi inte haft ett enda hugg. Vi har testat göstrolling på frivattnet med Bombers, Cisco Kid, Rapala Magnum både blyade och oblyade men inte ett hugg. Vi trollar på kvällarna från 19 fram till 24 och i ca 1.2-2knop. Men ingenting. Vad gör vi för fel?
                Då gösfisket inte fungerat tänkte vi att gädda kan vi iaf få lite av. Men inget där heller. Vi fiskar av grynnor, vassar och djupbranter med diverse jerks, stora jiggar och spinnare. Men samma sak där inga hugg.
                Detta kan väl ändå inte vara rätt?
                Skulle vara otroligt tacksam för lite hjälp och tips om fisket i Ekoln efter gädda och gös och hoppas att det är någon här som kan komma med lite handfasta tips som gör att man kan få fånga lite fisk i Ekoln också.

Mvh
                Benjamin
                Hej Benjamin Fransson;

Jag var själv medlem i UFF på 1970- och 1980-talet och hade då min 17-fots Askeladden på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_31.htm förtöjd vid en av UFF:s bryggor. Vi i Team Saida trollade mest efter Gös på Ekoln. Gäddorna var inte lika intressanta att fånga, eftersom vi hade mycket bättre Gäddvatten i Trosa skärgård och runt Värmdö. Några somrar i slutet på 1970-talet var Gösfisket på Ekoln otroligt givande! Sedan minskade tillgången på stor Gös och det blev masssor av smågös några år. Sedan växte en årsklass av Gös till sig och vi började få stor Gös på Ekoln igen. Min son John-Fredriks största Gös vägde 8,6 kilo och den högg på en gul Swim Whizz 658 utanför Skarholmen.

Vi flyttade båten från UFF´s bryggor när någon flera nätter hade slängt stora stenar och krossade glasflaskor i båten. Sedan dess har jag bara fiskat på Ekoln med trailerburen båt. Under senare år har vi fått ganska många Gösar vid nästan varje fisketur, men de flesta har varit ganska små med få över 2,5 kilos vikt.

Bra Gösplatser på Ekoln är utanför grynnorna vid utsidan av Dalbyviken, utanför Sandtaget och ön "Käringarslet" (Flässjan)....

Bra trollingwobbler för oss i Team Saida på Ekoln förr var Bomber 24A här http://www.trumman.com/bomber/bomber_24a.htm och 25A här http://www.trumman.com/bomber/bomber_25a.htm i färgerna BFT, CHLO, XM7, PLO och SAL39.

De för oss fångstskraste trollingwobblerna under de senaste 7-8 åren på Mälaren har tveklöst varit Smithwick ASSRB-1200 här http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm och ASSRD-1200 här http://www.trumman.com/smithwick/super_rogue.htm i färgerna 32 (blå/silver) och 35 (Clown).

Trollingfarten 1,2 - 1,4 knop har fångat de flesta större Gösarna. Kör vi snabbare får vi bara smågösar och oönskade Gäddor.

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2012-09-04, 18:03.

Kommentera

Tackar för alla tips och all hjälp. Uppskattas verkligen!
                  Vad trist OF att din båt blev vandaliserad. En sådan fiskeprofil som dig hade varit trevligt att ha i klubben. Men vissa idioter vill väl bara förstöra för andra. Mycket trist.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                  X