Ullfjärden (Lilla och Stora) Bålsta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ullfjärden (Lilla och Stora) Bålsta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fanns mycket kul att läsa om Lilla Ullvfjärden.
    http://www.lansstyrelsen.se/stockhol...v/NRO01019.pdf

Väntar med spänning på att fånga min första hornsimpa i fjärden

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
      Lite kuriosa..Lilla Ullfjärden är om den skulle räknas som egen sjö med sitt djup på 53 m sthlms läns djupaste. Annars är det Stunnträsk på Ornö med 41 m..
      Hej Hemi;

Som jag skrev i texten ovan är största registrerade djupet i Lilla Ullfjärden 36 meter sydväst om Fäbodarna. Detta kan du också se på sjökortet. Själv har jag under letandet efter stora fiskar kört fram och tillbaka från norr till söder samt kors och tvärs över Lilla Ullfjärden samt registrerat och avläst både botten och djupet med Lowrance X-16 skrivande ekolod och inte funnit större djup än 36 meter. Om du har hittat eller läst om en djuphåla på 53 meter som jag har missat kanske du kan ange exakta GPS-positioner för djuphålan, så att jag kan lägga in djupet på sidan 33 i mitt eget Båtsportkort, Mälaren utgiven av Sjöfartsverket år 2004. Om du vill kan du även meddela detta till Sjöfartsverket, E-post: hk@sjofartsverket.se, tel. 011-191000.

Nothing is forever!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2012-09-27, 19:12.

Kommentera

[QUOTE=Old Firehand;764966]Hej Hemi;

Som jag skrev i texten ovan är största registrerade djupet i Lilla Ullfjärden 36 meter sydväst om Fäbodarna. Detta kan du också se på sjökortet. Själv har jag under letandet efter stora fiskar kört fram och tillbaka från norr till söder samt kors och tvärs över Lilla Ullfjärden samt registrerat och avläst både botten och djupet med Lowrance X-16 skrivande ekolod och inte funnit större djup än 36 meter. Om du har hittat eller läst om en djuphåla på 53 meter som jag har missat kanske du kan ange exakta GPS-positioner för djuphålan, så att jag kan lägga in djupet på sidan 33 i mitt eget Båtsportkort, Mälaren utgiven av Sjöfartsverket år 2004. Om du vill kan du även meddela detta till Sjöfartsverket, E-post: hk@sjofartsverket.se, tel. 011-191000.

Nothing is forever!

Hej OF!

Jag noterar bara myndigheternas officiella djupsiffror. Alla finns ju på nätet.Men tror självklart på dig, att du inte hittat större djup Men hur har djupangivelsen uppkommit?? Lite konstigt är ju att myndigheter tagit sedimentprover från tex angivet djup 52 meter.Nä, jag har inte lodat själv fö inte på stunnträsk heller ;-) Men lärt mig av egen erfarenhet att ibland stämmer inte uppgifter helt vad det gäller sjöars djup..

Eller utryck på annat vis, hade jag bott i Bålsta och kört runt på lilla Ullfjärden med ekolod hade jag nu haft en topografiskt karta i skallen, en 3-d bild över botten och givetvis vetat det exakta djupet ;-)
        Senast ändrad av Hemi; 2012-09-27, 22:29.

Kommentera

Detta skriver länsstyrelsen på sin sida som jag länkade till.

Större delen av fjärden är 20 - 30 m djup. Största djupet är 52 m. Lilla Ullfjärdens tillrinningsområde är
          förhållandevis litet.

Sen vet man ju aldrig.. det kanske var högvatten då. Har heller aldrig sett ett djup på mer än 36 m på ett sjökort. Har för närvarande inget ekolod i båten men det ska sitta i tills nästa år. Ska rapportera om jag hittar någon djuphåla.

Kommentera

Ursprungligen postat av Frippe.W Visa inlägg
            Detta skriver länsstyrelsen på sin sida som jag länkade till.

Större delen av fjärden är 20 - 30 m djup. Största djupet är 52 m. Lilla Ullfjärdens tillrinningsområde är
            förhållandevis litet.

Sen vet man ju aldrig.. det kanske var högvatten då. Har heller aldrig sett ett djup på mer än 36 m på ett sjökort. Har för närvarande inget ekolod i båten men det ska sitta i tills nästa år. Ska rapportera om jag hittar någon djuphåla.
            Har själv pratat med en som har båt i Lilla Ullfjärden och han har jobbat på länsstyrelsen. Han pratade också om ett djup på 52-53 meter. Kan fråga honom var de har mätt upp det, nästa gång jag träffar honom.

//\//\

Kommentera

[QUOTE=Hemi;765016]
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Hemi;

Nothing is forever!

Hej OF!

Jag noterar bara myndigheternas officiella djupsiffror. Alla finns ju på nätet.Men tror självklart på dig, att du inte hittat större djup Men hur har djupangivelsen uppkommit?? Lite konstigt är ju att myndigheter tagit sedimentprover från tex angivet djup 52 meter.Nä, jag har inte lodat själv fö inte på stunnträsk heller ;-) Men lärt mig av egen erfarenhet att ibland stämmer inte uppgifter helt vad det gäller sjöars djup..

Eller utryck på annat vis, hade jag bott i Bålsta och kört runt på lilla Ullfjärden med ekolod hade jag nu haft en topografiskt karta i skallen, en 3-d bild över botten och givetvis vetat det exakta djupet ;-)
              Hej Hemi;

En av mina trevligaste kunder och återförsäljare, Allan Höglund hos Lundmarks Läder & Sport i Sundbyberg (idag Sundbybergs Sportfiske) hade fritidshus vid Lilla Ullfjärden i Bålsta. Allan berättade för mig att någon gång i tiden hade det inplanterats Kanadaröding i Lilla Ullfjärden. Återfångster hade han inga rapporter på. Den främsta anledningen till att jag några år senare (1979 -1983) körde fram och tillbaka samt kors och tvärs över Lilla Ullfjärden och registrerade vattenmassan samt sjöbotten med Lowrance skrivande ekolod var att jag ville försöka leta rätt på Kanadarödingar och se om jag kunde locka dem att att hugga mina trollingdrag och wobbler.

Om det fanns eller finns någon mindre djuphåla eller djupspricka med 52 eller 53 meters djup kunde jag inte se på mina skrivremsor. Jag fick inte en enda Kanadaröding utan bara Abborrar och Gäddor i blandade storlekar. I södra delen av Lilla Ullfjärden var fisket sämst. I den norra ändan av Lilla Ullfjärden vid utloppet från Stora Ullfjärden var fisket efter både Gädda och Abborre mycket bra.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Hej OF!

Som sagt, givetvis tror jag dig! och kanadaröding har tidigare inplanterats i Lilla Ullfjärden. Förstår att du helt naturligt letade efter dem, det skulle jag oxå ha gjort om jag bott i Bålsta.

Varför uppgiften.. över 50 m djup.. ständigt återkommer vid sökning oavsett länk vet jag inte..Tydligen ska det i så fall ligga i södra delen. Antingen har någon/några mätt fel som blivit en officiell sanning eller så har du missat hålan..

Kommentera

Har varit väldigt segt fiske senaste helgerna (4-6v) i Lilla- och Storaullfjärden.
                  Var ute 5 timmar idag och det ända jag fick var en gädda på 2-3 kg, tagen på Jerk (Buster Jerk Wolfpack). Alltid något...

Kommentera

Inte ett plask eller vak i vassen i dag. :-(
                    Har fiskarna flyttat söderut med flyttfåglarna?

Kommentera

Blev två gäddor idag, i Lilla Ullfjärden, båda var dock rätt små 1,5-2 kg.
                      Tyvärr kunde jag inte släppa tillbaka ena då den svalt betet för djup. Var hopplöst att få bort kroken och varje gång jag försökte med kroklossartången så bet den ihop för kung och fosterland. Kanske dags att köpa en käftöppnare.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X