Söker allmän information om sjön vällen Uppsala - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker allmän information om sjön vällen Uppsala

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Söker allmän information om sjön vällen Uppsala

    Tjena.
    I dagsläget har vi en båt i Tämnaren men denna sjö är helt ofiskbar 8 månader av 12, och funderar på om ens "hemmavatten" måste bli ett annat...

    Jag har tillgång till båtplats i Vällen som på pappret o rent biotopiskt ser väldigt intressant ut och undrar om någon har erfarenhet av vattnet o km an dela med sig.
    Gärna via PM om ni inte vill va allt för öppna.

    Tack o hej,

  • #2
    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
    Tjena.
    I dagsläget har vi en båt i Tämnaren men denna sjö är helt ofiskbar 8 månader av 12, och funderar på om ens "hemmavatten" måste bli ett annat...

    Jag har tillgång till båtplats i Vällen som på pappret o rent biotopiskt ser väldigt intressant ut och undrar om någon har erfarenhet av vattnet o km an dela med sig.
    Gärna via PM om ni inte vill va allt för öppna.

    Tack o hej,
    Hej Stahre87;

    När frugan och jag hade fritidshus i Karlholm 1989 - 2008 hände det då och då att vi fiskade Gädda med en fiskekompis i Tämnaren.

    Tämnaren är ganska grund och det är gott om både Abborre och Gädda i den sjön....http://www.östervåla.se/index.php?ac...n&tema3=normal ...

    Den fångstsäkraste wobblern i grunda Tämnaren var för oss Heddon Baby Lucky 13 X2400 i färgerna BF, GRA och VRBG..http://www.trumman.com/heddon/lucky13.htm ...

    Sjön Vällen har jag aldrig fiskat i...

    http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand
    Senast ändrad av Old Firehand; 2017-09-08, 15:48.

    Kommentera


    • #3
      Jag är bekant med tämnaren. Har fiske i den, samt utloppet Tämnarån norr om sjön och harboån söder om.
      Dessvärre är det i år, med rekordlågt vatten och torka totalt igenvuxet över hela sjön. Sjön som normalt håller ca 1,5m snittdjup är snarare 1m idag. Stenar och grundoartier som på 8-10år aldrigt vart synliga är numer synliga.
      Der går knappt att ta sig från vår båtplats i harbonäs till åarna (som pga rörelse samt större djup håller sjöns all fisk i prncip)
      I dagsläget hjälper inte ens en heddon alltså.

      Regnar det inte kraftigt innan vintern så finns stor risk för bottenfrysning igen.

      Vällen har jag åkt till och fiskat från land ett par gånger och fått gädda med fin kondition och för att va en sjö (Ekoln borträknad) i Uppland ser den lovande ut

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
        Jag är bekant med tämnaren. Har fiske i den, samt utloppet Tämnarån norr om sjön och harboån söder om.
        Dessvärre är det i år, med rekordlågt vatten och torka totalt igenvuxet över hela sjön. Sjön som normalt håller ca 1,5m snittdjup är snarare 1m idag. Stenar och grundoartier som på 8-10år aldrigt vart synliga är numer synliga.
        Der går knappt att ta sig från vår båtplats i harbonäs till åarna (som pga rörelse samt större djup håller sjöns all fisk i prncip)
        I dagsläget hjälper inte ens en heddon alltså.

        Regnar det inte kraftigt innan vintern så finns stor risk för bottenfrysning igen.

        Vällen har jag åkt till och fiskat från land ett par gånger och fått gädda med fin kondition och för att va en sjö (Ekoln borträknad) i Uppland ser den lovande ut
        Nothing is forever!

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand

        Kommentera


        • #5
          Tjena.
          Mkt abbore finns det. Tagit ett par fina 5+ gäddor. Dock många årsen.
          Polarns fru drog en 1.5kgs borre i kolarmorarån.
          Bor själv i Uppsala sjön har lågt fisketryck enl min mening.
          Bör finnas stor potential.

          Kommentera


          • #6
            Vällen ja, jag la för drygt 30 år sedan en smygarbåt i vassen i närheten av badplatsen invid 273:an...
            Hade en båt vid Gimodammen men ville flytta över den och hyrde som fattig 18-20-åring (typ) en båtrailer på 3 timmar, drog till Gimo upp med båten och sen i 120 knyck på 273:an till Vällen för att hinna lämpa av båten och återlämna trailern i Uppsala... Jag hann!

            Det blev några turer med gädda som resultat, sen vete katten om öl och annat tog över för jag glömde bort den båten...

            Stahre87 - om du ser en tung plastroddbåt ca 4,50 med vitt skrov och diarrébrun halv innerliner på Vällen så kan det va min!

            Kommentera


            • #7
              Skall hålla utkik!!!!
              Låter bra. Blir nog att testa denna höst

              Kommentera


              • #8
                Gädda och abborre finns det i Vällen troligen gös också. Jag har ibland, då jag varit trött efter nattpasset i Uppsala, stannat och fiskat efter abborre från land vid Björnsundet och då fått ett par hyfsade gäddor och fina abborrar samt tappat en rejäl och glupsk gris som svalt min spinnare och tafsen. Vilken vlrvel det blev bara några meter ut från land när hon vände och 0.20 nylonlinan skrapades av mot gäddtänderna! Den morgonen blev jag klarvaken hela vägen hem!
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

                Kommentera


                • #9
                  Där vid bron menar du?

                  Kommentera


                  • #10
                    Precis. Finns bra parkering där.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lillgäddan90, 2023-05-17, 20:14
                    0 svar
                    110 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lillgäddan90  
                    Startad av Fiskare Bob, 2023-06-28, 12:04
                    5 svar
                    327 visningar
                    3 gillar
                    Senaste inlägg Gräslök  
                    Startad av pikeman59, 2024-03-24, 15:42
                    4 svar
                    212 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Rospigg
                    av Rospigg
                     
                    Arbetar...
                    X