Fiske i Umeå? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Umeå?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av zharky Visa inlägg
    Ja det är det ju verkligen! Det är inte supergrunt just där jag fick dom iallafall, det finns såklart grunda ställen i o m att dom leker där!
    Ja självklart - en stor jämförelse jag tänkte på (Då jag inte visste om bölesholmarna som lekplats så att säga) är villanäs och där jag har fått årets gäddor tills vidare (Hörnefors på ett ställe jag har lovat vara tyst om tyvärr och vid dalkarlsåns utlopp i havet utanför bygdeå) - där fick jag gäddor på lite mer än 1 meters djup medan i villanäs är det ju bara ett par decimeter djup vilket gör att jag inte vill fiska vårgädda just där utan drar till andra platser som passar sig bättre för mete :-) Som dansk kunde jag skryta som fan för mina danska vänner som också fiskar när jag landade min första bräckt-vatten gädda :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av janjoh Visa inlägg
      Ja självklart - en stor jämförelse jag tänkte på (Då jag inte visste om bölesholmarna som lekplats så att säga) är villanäs och där jag har fått årets gäddor tills vidare (Hörnefors på ett ställe jag har lovat vara tyst om tyvärr och vid dalkarlsåns utlopp i havet utanför bygdeå) - där fick jag gäddor på lite mer än 1 meters djup medan i villanäs är det ju bara ett par decimeter djup vilket gör att jag inte vill fiska vårgädda just där utan drar till andra platser som passar sig bättre för mete :-) Som dansk kunde jag skryta som fan för mina danska vänner som också fiskar när jag landade min första bräckt-vatten gädda :-)
      Vart ligger villanäs? Har hört om det stället Jag har varit mycke i Tavlefjärden och fått en hel del där

Kommentera

Vart ligger villanäs? Har hört om det stället Jag har varit mycke i Tavlefjärden och fått en hel del där
        Villanäs är vid Umeälvens utlopp i Östrfjärden - följa bara älven nedström ca. sex km från strömpilplatsen. Det är viken bredvid fågeltornet/villanäsgrundet de kommer in för leken - men varning - det är extremt grunt...vi talar om decimeters djup. Just nu hittar du nog ingen just där och skulle säga att i fjärden i vikarna längre nedström behövs båt. i och för finns det långnäsudden med ett OK djup där du kan hitta gädda när den jagar men det finns en del stora stenar nära land som kan förstöra din lina och jag är världens sämsta looser om jag tappar en gädda så jag tar ingen chans :-) Jag lägger ju mycket in för just att bara ta en enkelt (inte varje gång jag fiskar) som ska hem (om den inte är för stor eller för liten) så det är en sinnessjuk besvikelse jag får då :-) Du skulle bara ha sett mig igår på Öbacka då det hände.......linan gick av strax ovanför ståltafsen trots bra knut, ståltafsar, bra och behärskat drillning, perfekt inställd slirbrom och plötslig pam!!! Tomhet - ingen andra ord - och det var inte en 10 kg's gädda (ca. 3-4 kilo) utan att bygga upp för att kunna meta efter en enkelt gädda aaajjj aj aj aj av min själ Så jag kan fortfarande säga att efter 1 års fiske i umeå att jag ar fångat gädda från havet i sötvatten, gädda i havet, gädda i insjöarna men att jag de fem gångar jag har haft gädda på i ordentlig storlek i umeälven har jag antigen tappat dem, en kom åt linan och bet sönder den (kanske också det som hände igår trots två ståltafsar? vem vet), en trasslade sig fast i något i älven.....som en voodooförbannelse :-( Hoppas bryta den snart och behöver många magiska krafter för att gora det hehe i allafall hade jag lite mört och abborrar med mig hem (ja jag äter mört under förutsättning att de från älv, fjärd eller havet - de i sjöarna stinker - de smakar bara som fisk ska men javisst, abborre, gädda, öring, sik, harr är godare för att ta de artar jag äter (då jag bara äter det fisk jag själv fångar)

Kommentera

Ursprungligen postat av janjoh Visa inlägg
          Villanäs är vid Umeälvens utlopp i Östrfjärden - följa bara älven nedström ca. sex km från strömpilplatsen. Det är viken bredvid fågeltornet/villanäsgrundet de kommer in för leken - men varning - det är extremt grunt...vi talar om decimeters djup. Just nu hittar du nog ingen just där och skulle säga att i fjärden i vikarna längre nedström behövs båt. i och för finns det långnäsudden med ett OK djup där du kan hitta gädda när den jagar men det finns en del stora stenar nära land som kan förstöra din lina och jag är världens sämsta looser om jag tappar en gädda så jag tar ingen chans :-) Jag lägger ju mycket in för just att bara ta en enkelt (inte varje gång jag fiskar) som ska hem (om den inte är för stor eller för liten) så det är en sinnessjuk besvikelse jag får då :-) Du skulle bara ha sett mig igår på Öbacka då det hände.......linan gick av strax ovanför ståltafsen trots bra knut, ståltafsar, bra och behärskat drillning, perfekt inställd slirbrom och plötslig pam!!! Tomhet - ingen andra ord - och det var inte en 10 kg's gädda (ca. 3-4 kilo) utan att bygga upp för att kunna meta efter en enkelt gädda aaajjj aj aj aj av min själ Så jag kan fortfarande säga att efter 1 års fiske i umeå att jag ar fångat gädda från havet i sötvatten, gädda i havet, gädda i insjöarna men att jag de fem gångar jag har haft gädda på i ordentlig storlek i umeälven har jag antigen tappat dem, en kom åt linan och bet sönder den (kanske också det som hände igår trots två ståltafsar? vem vet), en trasslade sig fast i något i älven.....som en voodooförbannelse :-( Hoppas bryta den snart och behöver många magiska krafter för att gora det hehe i allafall hade jag lite mört och abborrar med mig hem (ja jag äter mört under förutsättning att de från älv, fjärd eller havet - de i sjöarna stinker - de smakar bara som fisk ska men javisst, abborre, gädda, öring, sik, harr är godare för att ta de artar jag äter (då jag bara äter det fisk jag själv fångar)
          Okej får åka dit och prova någon dag! Haha ja det är verkligen för jävligt att tappa fisk på de sättet.. Man blir lika less varje gång!!

Har då aldrig provat äta mört, är väldigt sällan jag tar hem något. Men får jag harr/öring så tar jag hem om det är tillåtet!

Kommentera

Har nu äntligen sjösatt min båt i älven!! Har ni några tips på ställen var som helst så hojta gärna!

Kommentera

Har nu äntligen sjösatt min båt i älven!! Har ni några tips på ställen var som helst så hojta gärna!
              Nästan mer en fråga om var du inte hittar fisk - gäller det abborre och gädda så prova öbacka både från stans sida men även från ön - gärna runt de cementblock som är mitt ute i älven. Området runt storsandskär också bra att undersöka, ned i fjärden vid amu-centret vid omberget, lövöviken från holmsund-sidan är det mycket små mört så gäddan lär också finnas där, långnäsudden vid villanäs vid den största viken där :-) Det är bara att nöta på - du kommer hitta dem :-) Skitfiske på dig :-) Metet på stan är också bra - man kan jämt träffa på mig där :-) Har dock hittat ett het ställe där nästan ingen fiskar som är riktigt bra så det håller jag tills vidare hemligt Men fick denna 6 hekto (36 cm) där på metspö och tappade en gigant abborre (också på metspöt) där några dagar senare som bröt av krokspetsen! :-) Click image for larger version

Name:	P7100012.jpg
Views:	2
Size:	357,9 KB
ID:	1769106 Det är som sagt fisk överallt :-) Lillåns (bakom ön på teg sidan) norra del är också vara bra - det är lång-grunt där men vid djupkanten står det en hel del abborre :-)

Kommentera

Hej alla! Funderar på om det är någon som har tips på schysta ställen längst älven nu, fiske från land med antingen flugfiske eller spinnfiske. Längst öbackasträckan är det en hel del algblomning just nu som gör det lite väl drygt att fiska från land.

Kommentera

Ursprungligen postat av yoohan Visa inlägg
                  Hej alla! Funderar på om det är någon som har tips på schysta ställen längst älven nu, fiske från land med antingen flugfiske eller spinnfiske. Längst öbackasträckan är det en hel del algblomning just nu som gör det lite väl drygt att fiska från land.
                  Öbackasträckan funkar helt klart under sommaren. Gräs på draget efter en invevning bör inte ses som något negativt. Har endast spenderat ett par timmar utefter älvskanterna hittills. Inga stora fångster men en hel del vak och efterfölje från större gädda (5+). Personligen ratar jag ställen som är allmänt kända och letar istället efter egna, tidigare ofiskade vatten (enligt mig det mest resultatgivande fisket överlag). Lägger du mycket tonvikt på bekvämlighet är detta inget för dig.

I övrigt säger jag inte mer än att det definitivt går att hitta en del "Hot spots" utefter den långa älven. Mina håller jag dock för mig själv.
                  Fishing, with me, has always been an excuse to drink in the daytime.

Kommentera

det här är mina nuvarande ställen som jag har fått fisk på
                    Click image for larger version

Name:	fiske hot-spots.jpg
Views:	1
Size:	58,9 KB
ID:	1769477

finns det några fler bra ställen som man kan få fisk på?
                    flugfiske?
                    jerk-bait?
                    haspel?
                    spinnare?
                    wobbler?
                    jigg?
                    (mete)
                    jag har båt och skeppare, så jag kan ta mig typ överallt, jag har ekolod också
                    Senast ändrad av pengsjö; 2013-08-12, 18:42.

Kommentera

Hej! Är det någon här som har någon erfarenhet av att pimpla abborre eller regnbåge i Nydalasjön?
                      Skulle vara kul att veta om det är lönt att testa eller om man ska hålla sig i skinnet tills isen är borta

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...