Fiske i Umeå? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Umeå?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske i Umeå?

Hej, jag bor på Västerhiske/Grubbe i Umeå. Jag undrar om någon haft framgångsrikt fiske kring Ön eller Tegsbroarna. Om sådant är fallet ange gärna rätt exakt position. Om någon haft lyckat mete efter id eller braxen i Umeälven är jag jättetacksam för svar. Eller om någon har tips på fiske efter stor abborre eller gädda i samma område. Kanske harr/öring?
    Om en Umeälvs-metare läser detta, har du några tips på platser, tackel för botten-/flötesmete, mäsk, tid på dygnet/året, bete eller övrigt?
    Har någon haft framgångsrikt fiske från kajen eller annat ställe nedan centrum? Jag kan även tänka mig att fiska ännu längre ned om fisket där varit extra ordinärt.
    Erbjuder älven bra jiggfiske efter abborre från land? Eller finns det bra ställen att flugfiska på mellan Väst på stan och Gimonäs? Finns det möjligheter till jerkbaitfiske efter grov gädda inom samma intervall?
    Vad kan man fiska från Bölesholmarna?

Jättetacksam för svar,

Findel

Kanske ingen som fiskar i Umeå?

Kommentera

Bodde i Umeå tidigare (3-4 år sen) kan tyvärr inte tipsa om nått i älven då jag inte fiskade där, fiskade i Nydalasjön..Det finns stor Abborre i den sjön och det ska enligt vissa finns riktigt grov gädda ,vilket kan stämma då Regnbåge planteras in där....
      / Thomas

Kommentera

Okej, man kanske får skaffa sig fiskekort där då :-)

Kommentera

Fixa fiskekort och bli medlem i fiskeklubben Blå knuten, då får du låna klubbens båtar som ligger vid sjön! (om dom finns kvar)

Kommentera

Okej, tack för tipsen!

Kommentera

Hejsan!
              Jag fiskade en hel del i somras ute i Nydala och var i Hörnefors någon gång med. Nydala tycker jag är riktigt trevligt kvällstid med en brasa, kopp kaffe och nygrillad abborre. Det var ganska blandat resultat där från dag till dag men alltid lugnt och skönt. Lär bli några turer dit i sommar också. Vet någon om man får fiska någonstans mellan stan och öbacka eller ner mot maxi, och är det värt att försöka från land?

Kommentera

Från gamla cykelbron väster om E4:an och nedströms är det fritt fiske(såvida inte reglerna ändrats det senaste året). Själv har jag framförallt fiskat efter Id, Abborre och Gädda i de bakvatten som finns, med varierande resultat. Pb på Gädda(6,75)togs från en av bryggorna vid Gimonäs småbåtshamn, efter det har jag säkert gjort 15-20 pass där under 2011-2012, utan ett endaste hugg. Har bottenmetat efter Id i bakvattnet precis nedströms Gimonäs småbåtshamn några gånger med varierande resultat, Pb(strax under 2kg)är taget där, feeder med köpesmäsk och oskalad räka med avnypt huvud och stjärt på kroken för att filtrera bort Mörten, men likt förbannat är det en hel del Mört som är och knycker räkorna, så det är rätt tålamodskrävande. Sen brukar jag fiska från betongfundamentet precis ovanför Stor-Sandskär på norra sidan av älven, glest med Gädda men har tagit en del anständiga Abborrar där med toppnoteringar på 0,93kg och 0,8kg. Bottenmete och jiggfiske i älven är alltid ett risktagande, finns en del sjunktimmer och annat bråte här och där i älven. Har även testat ett kvällspass vid Öbacka småbåtshamn i somras som gav två smågäddor.
                All you need is Lubb.

Kommentera

Tack!

Kommentera

Jag har fiskat ca 10 kortare pass på Bölesholmarna dom senaste två veckorna och fick en hel del gädda, dock ingen storlek (största 2.8). Fick ungefär 7-8st dagarna efter leken men efter det har det varit dött. Träffade en gubbe som hade fått en gädda där på 4,5 och en abbar på 8hg bara för någon dag sedan.

Har mest fiskat runt mynningarna där badplatsen ligger.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...