Havsöringsfiske längs Västerbottenkusten, UMEÅ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsfiske längs Västerbottenkusten, UMEÅ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Havsöringsfiske längs Västerbottenkusten, UMEÅ

    Hej alla glada jag funderar på om någon fiskar havsöring längs kusten i Umeå området. Det jag främst tänker på är fiske från land. Varje gång jag läser fisketidningar och det är artiklar om havsöring från land i södra sverige blir jag sugen på att testa det fisket.

    Så bedriver någon sådant fiske? Har ni några allmänna tips på platser, tider, metod, beten mm. Jag förstår att ni kanske behåller hemligheterna för er själva men sådär i största allmänhet?

    Angående fiskereglerna så tycker jag att det var väl luddigt skrivet på länsstyrelsens hemsida. Någon kanske har bra koll och kan förklara?

    Tackar på förhand
    Robertn

  • #2
    En klassiker är ju ute vid vindsnurrorna i Holmsund.
    www.hellfish.se

    Kommentera


    • #3
      Tackar! Då har jag ett ställe att börja på!

      Kommentera


      • #4
        Fler tips?

        Kommentera


        • #5
          Jag har inte en aning om hur säsongen ser ut i dina trakter, men jag har för mig att en bra bit söder ut från Umeå, verkar de ha en ganska kort period då fisket är bra och vattentemperaturen hunnit bli ganska hög, ca 8-10°C. Inom det temperaturområdet bör man veva på rätt friskt dagtid för bästa chans till hugg om vattnet är klart. Med tanke på att du inte vet mer precis var öringen brukar hålla till bör du satsa på ett par lättfiskade beten som du kan täcka av mycket yta med. Jag hade helt klart satsat på en uppsättning "Julgransfärgade" Gladsax Snaps 20- och 25 gram till fiske i dagsljus (är det lite djupare är inte 30 grammaren alls dum vid högt tempo), variera tempot flitigt och gör rikligt med spinnstopp, merparten av huggen bör du få i samband med spinnstoppen även om de bara är sekundlånga. Lägger du till en upphängarfluga 40-50 cm framför betet ökar nog chansen för hugg med 40-50 %, vilket inte är försumbart om du inte vet var fiskarna håller till. Till den mörkare delen av dygnet är det nog läge att satsa på Spöket 8 cm/18 gram, dess rasselkulor lockar till sig fisk och om de bara följer efter är det rätt bra chans att du upptäcker det och då kan skifta till en kustvobbler utan rasselkulor, t ex Gladsaxvobbern i storlekarna 16- och 20 gram.

          /Robin

          Kommentera


          • #6
            Tack för bra och tänkvärda tips. Som det ser ut just nu på betesfronten har jag några toby, en vicke orginal 20 samt några no name drag. Då ska jag nog införskaffa några av dragen du tipsat om.
            Vad skulle vara en basic uppsättning beten för HÖ? Räcker gladsax snaps och spöket samt det jag redan har? Jag börjar helst med få men kompleterande drag. Bättre lära sig fiska med få än att ha lådvis hemma i förrådet!

            Kommentera


            • #7
              En fråga till. Kör ni med tafs? Jag tänkte på risken för gädda och även öringen kan väl kapa linan?

              Kommentera


              • #8
                Jag tror att du står dig mycket bra med Snaps, Spöket och Vicke. Du har sannolikt ingen tobis i dina trakter följaktligen har du ingen användning för tobislikande beten, detta är i mina ögon en fördel. I första läget handlar det för dig om att få en reaktion från öringen för att du skall kunna se ett mönster i var du kan nå dem/finna dem. Jag hade av de anledningen satsat på relativt diskreta färger (julgran, koppar, mässing eller diskret lackat i naturliga färger) och förlitat mig till att dessa beten fiskade i ett högt men varierat tempo kommer att ge hugg och efterföljare som du upptäcker i form av virvlar och plogar bakom betet. Det är lite fega men säkra färgval eftersom jag tror att du kommer att fiska i lite varmare (7-11 grader). Jag skulle helt enkelt inte våga att skoja runt med färgglatt eller flashigt om jag inte har en aning om var fiskarna håller till och på samma gång försöka hushålla med fisketiden. När du väl böjar få kontakt med dem är det läge att börja finslipa arsenalen.

                Det är inte gädda att tala om där jag fiskar, har bara fått en under alla år, men dykare har berättat att de tidvis finns där vi fiskar öring. Jag hade skippat tafsen, jag utgår från att du kommer fiska så pass smått och snabbt att gäddan inte bör vara ngt problem under dagarna.

                /Robin

                Kommentera


                • #9
                  Tack för bra svar! Då provar jag din taktik, det låter klokt och genomtänkt. Så ska jag bara införskaffa de drag du tipsat om också kör jag igång då isen släpper!

                  Kommentera


                  • #10
                    Var ute ikväll, söder om Umeå och fick denna på en stenig udde :apps:

                    Liten och utan fettfena, fick simma tillbaka. Högg på andra kastet för kvällen i ett vevstopp

                    Såg även en kluns på säkert 3-4kg som hoppade och skrämde skiten ur mig.

                    Click image for larger version

Name:	havsöring.jpg
Views:	1
Size:	705,9 KB
ID:	1782344
                    PB

                    Gädda 6,7kg (Gävlebukten), Abborre 1kg (Stora Lappsjön), Harr 1,4kg (Harreslouboat), Öring 1,8kg (Siledutjokk), Röding 1,5kg (Loddaströmmarna), Havsöring 4,6kg (Umeälven), Gös 1,2kg (Gavleån)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X