Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsöringsfiske längs Västerbottenkusten, UMEÅ
Collapse
X
-
Du får gärna rapportera isläget om du åker ut och tittar, jag har många vikar som ska avverkas
-
Snart är det dags igen! Av smhi:s nuvarande isprognos att döma så kanske det rentav är värt ett försök efter helgen!
Lämna en kommentar:
-
Passa på nu innan dom blir olovliga efter månadsskiftet! Dom går att få att hugga! En dimmig tisdagmorgon med gammsjö gav tre hugg på mindre än tre timmar. En på c:a 2,5-3 hekto som släppte c:a 5m från spötoppen, en på 0,32kg som inte släppte och en lite bättre(svårt att avgöra storlek då den inte satt på särskilt länge)som släppte. Veva fort och gör många korta vevstopp.
Lämna en kommentar:
-
Man säger att det är ganska bra när havsnivån stiger (t.ex 27/8 i screenshot). Under vintern stämmer det mestadels.
Jag bor i närheten av Tavelsjö. På kusten fisker jag bara 3-4 gånger i år under den isfria tiden. Men när jag är där, jag går runt hela fyrkanten som du har skrivit.
Mvh
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av waterwolf Visa inläggJag tänkte exakt om fiske i Holmsund. När man är där bör man hellre fiska på vänster sida över det djupa vattnet i Umeälven eller på höger sida över relativt grunt vatten? Länk till Eniro sjökort: http://kartor.eniro.se/m/xM8bD eller skärmdump.
Jag kollar också på Shmi att se om havsnivån stiger http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/1.35474. På vintern för pimpla sikar detta fungerar oftast bra, men med ett undantag inte med havsöring. Jag måste också köra ca en timme till kusten, så jag inte är där så ofta att fiska i olika förhållanden. Så jag skulle vara glad att få några ledtrådar...
Jag har inte heller en aning om detta med havsnivån. Hur frekvent kan du fiska där? Bor du i Holmsund?
Mvh
Lämna en kommentar:
-
Jag tänkte exakt om fiske i Holmsund. När man är där bör man hellre fiska på vänster sida över det djupa vattnet i Umeälven eller på höger sida över relativt grunt vatten? Länk till Eniro sjökort: http://kartor.eniro.se/m/xM8bD eller skärmdump.
Jag kollar också på Shmi att se om havsnivån stiger http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/1.35474. På vintern för pimpla sikar detta fungerar oftast bra, men med ett undantag inte med havsöring. Jag måste också köra ca en timme till kusten, så jag inte är där så ofta att fiska i olika förhållanden. Så jag skulle vara glad att få några ledtrådar...
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av waterwolf Visa inläggHej!
Jag hade en bra fisk med 68 cm två år sedan utanför Patholmsviken båtklub. Men jag känner att det var på något sätt ren luck.
Alltid när jag var på vindkvarnar var det helt dött. Men i allmänhet, när skulle man fiska där? Över det djupt vatten på Umeälven eller på det grunda på norra sidan?
Det verkar inte finnas många med erfarenheter av kusten häromkring när det gäller havsöring, åtminstone inte när det gäller fiske från land.
Det vi vet iaf, är att Havsöringen finns här omkring. Testa titta på Eniro kartor efter klippiga, steniga formationer och lås dig inte bara kring Holmsund.
Lämna en kommentar:
-
Hej!
Jag hade en bra fisk med 68 cm två år sedan utanför Patholmsviken båtklub. Men jag känner att det var på något sätt ren luck.
Alltid när jag var på vindkvarnar var det helt dött. Men i allmänhet, när skulle man fiska där? Över det djupt vatten på Umeälven eller på det grunda på norra sidan?Senast ändrad av waterwolf; 2023-09-19, 09:58.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Usling Visa inläggDet här med kustöring från land har alltid fascinerat mig, har länge tänkt att jag ska försöka mig på det(var till och med och kollade läget vid vindkraftverken i Holmsund vid islossningen, bara för att se hur det ser ut), men det antal pass jag kört sånt fiske är noll. Men med din rapport , som innehåller konkreta bevis på att det faktiskt är fullt möjligt att få kustöring i våra trakter, framstår det som angeläget att göra nåt försök vid tillfälle.
Om du kan tänka dig att avslöja platsen så får du mer än gärna skicka ett pm. Jag lovar att inte sprida det vidare om du så önskar, och skulle du vilja behålla platsen som din lilla hemlighet så har jag all respekt för det och det blir inga sura miner från mitt håll.
Tänkte bara höra om du på rak arm har koll på vilka regler som gäller; minimimått, om regler för hur öring med respektive utan fettfena ska behandlas(är det som i älven att all öring med fettfena ska återutsättas?)och om det finns tider på året då kustöringen är olovlig?
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av ChristerUmeå Visa inläggJag var på samma ställe imorse. Kom dit runt 08:30. Havsöring hoppade och hade sig. Ett påslag på wobblern när jag drog den i ytan men den fastnade ej. Runt 09:30 var det stendött.
Morgon eller kväll måste det vara som gäller
Om du kan tänka dig att avslöja platsen så får du mer än gärna skicka ett pm. Jag lovar att inte sprida det vidare om du så önskar, och skulle du vilja behålla platsen som din lilla hemlighet så har jag all respekt för det och det blir inga sura miner från mitt håll.
Är också nyfiken på hur vindläget var på platsen/platserna där du fått kontakt eller sett livstecken från öring. Har det varit pålandsvind(som eventuellt legat på nån/några dagar)eller inte?
Tänkte bara höra om du på rak arm har koll på vilka regler som gäller; minimimått, om regler för hur öring med respektive utan fettfena ska behandlas(är det som i älven att all öring med fettfena ska återutsättas?)och om det finns tider på året då kustöringen är olovlig?
Edit; När jag liks tänker på kustöring kan jag ställa fler frågor till vem som nu kan tänkas veta eller ha ett hum;
Vad kan kustöringar i Umeåtrakten tänkas livnära sig på om/när de rör sig inom kastavstånd från land? Detta är naturligtvis intressant att veta vad gäller betesval, kanske är det rentav så att de går att få på naturligt bete?(räka eller vanlig mask på flötmete eller bottenmete? räka eller vanlig mask på långsamt sjunkande bombarda som tas hem?). Att de inte lever på Tobis eller borstmask borde vi kunna fastslå med tanke på att dom arterna inte finns i dessa trakter. Men vad kan dom tänkas äta? Spigg? Finns det kanske nån obskyr art av mindre skaldjur i dessa trakter?(tångräka finns det väl nåt som heter, finns såna här?)Senast ändrad av Usling; 2016-08-25, 21:25.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Lämna en kommentar: