Förbud mot fiske med spinnfluga i Ljungan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förbud mot fiske med spinnfluga i Ljungan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
    Ungefär som när man kör med en jerkbait som sitter i hela ansiktet på gäddan... Eller visst ja sånt händer ju aldrig, förlåt.

    Har tänkt på det med när man sett filmer där de jerkar.
    Väldigt fint när det är en jerk där det sitter krokar på hela utsidan av ansiktet på gäddan. Eller när de fiskar med jigg med stingers. Hela 2-3 trekrok får de dit. Och alla lyckas sitta i hela ansiktet.

    Har fiskat med jigg länge men bara med en krok. Det räcker!
    Har bara lyckats kroka några braxenar fel


    Intressant tråd!

    Hade inte en aning om detta fenomen innan och säger inte att de har fel på något sätt. Inte heller att de ha rätt. Men intressant är det helt klart.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av Kattsta Visa inlägg
      Tycker att det är jätte bra att spinnfluga försvinner, nästan alla laxar som tas i Älvkarleby,Ljusne och Bergenforsen,
      är gäspare som krokas pgav att man använder långa tafslängder så att flugan skall få så hög fart som möjligt.
      Längd på tafs i Älvkarleby upp till ca 6 m med en karpkrok med några strån vinge på.
      Nästan alla sitter krokade utifrån i mungipan inte inne i munnen.
      Kanske 20% sitter i munnen men dom böhöver inte huggit för det.
      Dom kan krokas så när dom står stilla och gäspar och flugan kommer med sådan fart.
      Det är ju bara pengar som styr fisket i Älkarleby dom vill bara ha så bra fångststatistik som möjligt.
      För att så många besökare som möjligt.
      Armbågslucka när laxen kommer, massor av felkrokade laxar.
      Jättebra att Ljungan samt Byske går i spetsen för att få bort detta skitfiske.
      Tomas
      förklara en sak för mig, du snackar om att en lång tafs ger hög fart på flugan? hur kan tafslängden spela roll på flugans fart då det är blyvikten som släpar efter botten som bestämmer hur fort tacklet ska fara med strömmen?

      Kommentera


      • #53
        Fiskade mycket med spinnfluga i Älvkarleby för många år sen.
        Ett år fick jag se när dom var tvungna att avliva ca600 10kilos laxar pga så stora sår att dom inte skulle överleva eller att dom skulle fått hemska infektioner.
        Hur jag än försökte fiska försiktigt med spinnfluga så blir det många felkrokningar.
        Slutade fiska med spinnfluga pga det samt att jag blev intresserad av flugfisket.
        Fiskade också många år med flugspö i Äkarleby kan inte minnas en enda felkrokad på flugspö men inte heller lika många laxar på land som med spinnfluga hehehe. Inte alls lika effektivt som spinnfluga.

        För mig var/är laxen mera "värd" än att mitt fiske skadade laxen så mycket för att jag skulle få 1-2 rätt krokade av 10 fiskar som jag hade på.
        Sen är också en stor del av felkrokningarna pga 20-30fiskare står med armbågslucka o dänger och en lax som skall simma förbi alla dessa krokar är nog omöjligt utan att fastna på nått sätt.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av beachcast, 2018-06-30, 17:37
        14 svar
        1 075 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Najad
        av Najad
         
        Arbetar...
        X