Laxfiske Bergeforsen zon 3 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxfiske Bergeforsen zon 3

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laxfiske Bergeforsen zon 3

Hej!
    Är det någon här som har något bra tips till en total nybörjare som mig när det kommer till Lax och havsöringfiske i Bergeforsen från båt i zon 3? Tacksam för tips på vart i älven jag ska fiska och vilka drag jag ska använda och om jag ska kasta eller trolla eller något annat.

Tjena

Laxfisket på zon 3 är väldigt outvecklat, så det finns inte många kända ställen där det brukar fiskas lax.

"korvkön" ovanför pensionärsgropen är ett populärt (om inte det enda) stället att fiska lax på. Dock så har det varit stendött där i år. Många tror att det beror på att det har varit så sjukt mycket säl i älven som skrämt bort laxen därifrån.

Om du ska upp där och fiska så råder jag dig att ta det jävligt lugnt när du kör då det sticker upp stockar och pålramar lite här och där. Det finns även ett par stengrund som är lömska som du bör passa dig för.

För att trolla havsöring brukar rapala orginalwobbler vara populära. Även "PO-wobblern" fiskas frekvent där ute (finns att köpa på Jaktia i birsta)

Fridens liljor
    Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

lägger till lite info till Stefans redan bra genomgång!

Man kan fiska både Lax och HÖ från land och båt på "900" (odlingssidan, gränsen zon2/3) också, spinnfluga/flugspö/drag fungerar därnere även om det drar dåligt i vattnet och fisket vanligtvis är trögt.

Nedanför ön "Helenas" finns en längre sträcka ner mot ljustorpsåns mynning som är fin både för trolling, bottenmete (enklast från båt) och kast med drag och nedanför stavrevikskurvan och hela vägen ner till broarna (E4) är populära trollingsträckor på havsöring vår/höst.

Vicke, mörrumspinnare, Toby, dynamit osv fungerar utmärkt att kasta med.

laxrom, maggot och mask fungerar på bottenmetet.

Det kan vara väldigt värt att ha med djupgående vobblers (7-3,5m~) för dom djupare sträckorna dom finns och testa det om det är trögt.

Ekolod är bra, använd det!

Kommentera

Tack för tipsen!

Kommentera

Laxfiske Bergeforsen zon 3

Direkt när jag såg denna tråden så tänkte jag: hoppas Steffelol eller Hewtzer läser den...
          Kan nog ärligt säga att det dessa herrar inte vet om B-fors fisket är inte värt att veta !

Mvh. HenkeW

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Brobaits Thomas, 2024-07-07, 18:10
          0 svar
          67 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Brobaits Thomas  
          Arbetar...