10 frågor om vårfiske Mars-maj,efterleken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

10 frågor om vårfiske Mars-maj,efterleken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 10 frågor om vårfiske Mars-maj,efterleken

    Hej jag har precis börjat fiskat mycket gädda och tycker de är riktigt roligt, nu är de vår och mycket snack om lek/efterlek så det är några frågor jag undrar som jag inte har hittat svar på än, men hoppas ni här på FiskeSnack kan hjälpa mig med. Om detta har kommit i feltråd eller att jag är för dålig på att leta efter liknade forum så ber jag om ursäkt.

    1.Det känns som att det inte har varit en riktig vinter detta året delvis varmare, isen gick bort ganska tidigt hur påverkar de gäddan/gäddfisket/leken?

    2.Kan man veta exakt i sin sjö när efterleken är och i så fall hur?

    3.Är det olika i varje sjö lokalt när leken börjar, eller mer var i landet man är någonstans?

    4.Hur det går till när gäddorna leker? hur börjar det liksom?

    5.Är de så att de små gäddorna(hanarna) leker först sedan de stora(honorna)? Om det är så, så borde de ju vara efterlek för de små gäddorna, och sedan efterlek hos de stora? eller är jag ute och cyklar? Hur är det egentligen med de där?

    6.Hur mer detaljerart gör gäddan under våren/förleken/leken/efterleken. hur länge är efterleken och hur kan man veta när de har lekt klart?


    7.Om gäddorna följer efter betesfisk, är de så de bestämmer ställe vart de ska leka? vart vill gäddorna leka förutom de är vass,grunt ?


    8.De bästa dragen vid efterlek? jag fiskar väldigt mycket jerkbait under våren, bästa jerkdragen? Stora eller små? Någon speciel färg eller ska man köra på vilket vatten de är klart elller grumligt mm.

    9.Vi leker med tanken att gäddorna är vid en nordvänd vik och de ska snart ska sluta leka om någon vecka eller så. De har samtidigt blåst mot sydvända vikar mer i en vecka och när de har lekt färdigt är de kvar vid samma vik eller sticker de till de sydvända vikarna och käkar upp sig där betesfisken har samlats pga blåsten ditt i nån vecka eller är de kvar i samma vik där de har lekt och käkar/jagar?

    10.Hur länge funkar jerkbait in på sommaren?

    Man kan väl säga att jag vill ha allt man kan ta in sig när det gäller fiska gädda under våren
    Vill även säga att jag fiskar mycket vid sämsjön i annelund västra götaland, så tips till den sjö uppskattas.

    skitfiske
    Mvh

  • #2
    Inte precis samma region men en dansk - och till och med från umeå
    Jag vill försöka besvara dina frågor så gott som jag kan fast jag anser på inget sätt vara expert - jag fiskar efter många olika artar spridda ut över året och gäddan är min vår-aktivitet då jag hellre vill fiska harr på hösten som är den andra fina årstid för gädda

    1) Isarna gick väldigt tidigt men som jag upplevde allt fiske efter annat än havsöring och harr då var det länge svårt att få kontakt med annat så jag tror gäddan börjar att flytta sig inåt mot sina lekvikar när vattnet när en viss temperatur

    2) Inte alltid lätt att veta exakt var. Det finns t.ex. ställen i umeälven där jag mest fiskar där det borde kunna finnas lekgädda men det finns ingen (dock så vi längre ned i älven några klassiska lekvikar med våtmark, växtlighet i överflod osv där det kokar av gädda) medan ett ställe - vid en liten liten Ö där det bara mest är sandbankar runt omkring och där hittar man lekgädda runt omkring - måste vara något jag inte vet där Men söka av grunda vikar, ofta sydvända men behöver långt ifrån vara så, med vass, bottenväxtlighet, översvämmande strandängar/våtmarkar.
    3) Beror på vattentemperatur. Geografi är ju logisk spelar roll - vattnet häruppe blir ju varmare något senare än t.ex. i skåne, men det finns ju också sjöar inom samma region som kan betraktas som kallvatten-sjöar och som har lägre temperatur och som tar lite extra tid att varma upp
    4) Hanarna kommer först in i vikarna och gör upp revir och sedan kommer honorna in. Honan kan simma med 1 till fler hanar som besprutar hennes som hon lägger. När vattnet är en viss temperatur sättas leken i gång. Man ser mycket plaskande också och det är rätt fasinerande att bevittna det skådespel som utspelas rakt framför en. Jag har kommit ned till en lekvik i alven och trots jag fick gå 7,5 km för att ta mig fram då jag vägrar åka lokaltrafiken för den avstånd och då hade leken satt igång och jag ångrade ingenting - jag hade en bra dag ändå - lugnet omkring platsen, naturen, bra väder och så se gäddan hålla på med sina kärleksbekymmer - tyckte det var storslaget att se på
    5) Jag tror inte det ar så stor skillnad. Jag har fått se gäddor i olika storlek hålla på samtidigt - och honorna som du säger - det är de som blir störst men de kan ju också vara något mindre till en början och växa till sig Utan både könen kan leken inte sättas igång Dock är det inte så att alla gäddor går in i vikarna samtidigt utan några går in först och när de lekt klar kommer in andra osv.
    6) Efterlek är ju inte en riktig efterlek utan det är tiden som stannar inne i eller omkring lekviken för att äta upp sig. Det är ju vanligen några veckor men om det blir mycket varm snabbt då ger sig gäddan utåt då det ju inte är en varmvatten-älskande solskensfisk som t.ex. min favoritfisk - abborren Leken för varje individ varar ju några dagar max en vecka vad jag vet. Jag vet dock att om jag åker till älvens utlopp få vet jag att åtminstone långt de flesta gäddorna har lekt färdigt där, medan häruppe vid umeå - ca. 2 mil från det stället, då tror jag de håller på just nu - jag vet nämligen ett ställe där det finns gädda på våren innan och efter leken och just nu är det gapande tomt där efter jag fick en 4 kilo's madam förre veckan
    7) Nej det är ju bestämda förutsättningar gäddan vill ha för isn lek, men betesfisken kan avgöra hur länge gäddan stannar kvar i viken efter leken. Ofta råkar bara vara så att betesfisken lekar i samma vik eller närhet av samma vik vilket ju är bra för gäddan så den kan äta lite innan leken och äta mycket efteråt Jag vet att i min favoritvik vid älvens utlopp finns mört och även paddor som har lekt, och jag ska slå vad att nu är det inte så mycket padda kvar numera
    8) Vad som helst efter leken - spelar ingen roll. Jag kör dock endast med naturlig agn. Naturlig agn är dock vilket drag som helst överlägsen förre leken då du har lukten också. Strömming är ett suveränt gäddbete t.ex. och i praktiken det enda jag använder - billigt, enkelt, luktar mycket, lätt att kasta ut (nackdel är dock de går snabbt sönder men det struntar jag i - då kan man mäska av vattnet utan att direkt villa mäska), och grymt effektivt och om du små-knyckar hem strömmingen i lugnt tempo då kan även slöa gäddor inte stå emot (för de är slöa innan leken) och sedan är det ju mer humant än användning av levande betesfisk fast jag har ingenting emot om vissa föredrar det - jag själv kan hitta på att använda levande löja för abborre men i år ska jag testa små strömmingar som abborren för när det är så effektivt på gädda då borde det funka på abborre med Men dock är skarpa färgar bäst i grumligt vatten men är vattnet mycket grumligt spraya lite doftmedel på ditt drag om du inte vill använda dig av den äkta vara
    9) Finns det inte bestesfisk i samma vik efter leken finns de ofta någonstans i närheten och där hittar vi gäddan efter leken. Finns betesfisken i samma vik eller annan föda för gäddan då är det klart bekväm för gäddan att stanna kvar inne i samma vik. Är de inte där då måste gäddan hitta dem så den kan få mat Lyckligtvis är det ofta så att betesfisken inte är långt borta
    10) Sommar är inget idealisk årstid för gäddfiske om du inte bor riktigt långt norrut - i så fall hålla det till tidigt morgon eller sen kväll. Vår och Höst är det som gäller Allmänt kan man dock säga att det du fångar gädda på kommer att fungera året runt men dock är död stark luktande färsk bete som strömming/sill, mindre makrill osv överlägsen artificiella beten innan lek Efter leken är de vrålhungriga och de äter ALLT vad de kan komma över Död, levande, starkt luktande, inte så starkt luktande - spelar ingen roll

    Kommentera


    • #3
      Oj vilka bra svar! Tack så hemskt mycket för du tog din tid.mvh jocke

      Kommentera


      • #4
        Skrev ett inlägg som berör lite det du frågar efter. Dock gäller det skärgårdsgädda. Kolla bloggen som är länkad nedan under inlägget "teorier ". Kanske finns något där du kan fundera över och använda dig av!

        Mvh gurra
        Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
        sigpic
        Skitfiske!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Joockel Visa inlägg
          Oj vilka bra svar! Tack så hemskt mycket för du tog din tid.mvh jocke
          KOm på en grej om du kör med artificiella beten - när gäddan är i farten är naturtrogna bra meda är de slö måste du reta upp gäddan för napp med skrikande färgar - gul, grön, röd osv Och kör lugnt tempo när vattnet är kallt

          Men som sagt - jag är en strömmingskille och jag kan varmt rekommendera dig deadbait-wobling med strömming - ha samlat 90 cm tafs på linan, en 2-3 gram sänke ca. 30-35 cm från nedersta trekroken (är lekviken extrem grund och mycket växtlighet behövas ingen sänken då det istället gäller att hålla beten ovanför växtligheten), sätta den översta trekroken rakt genom strömmingens käft och upp mitt på skallen, och den andra i sidan av fisken. Sticka 7-8 hål på både sidorna av strömmingen med en knivspets och kasta ut.

          Om inte för mycket växtlighet låt den sjunka till botten och ta in lös lina, sedan små knyckar du med spötoppen (spöt håller du en aning snett uppåt, men växla gärna mellan mitt fram för dig, lite åt vänster eller lite åt höger så att fisken kan ändra riktning) och ta in löslina medan du sänker spöt tillbaka till utgångspositionen. Jag lovar dig - det finns INGET bättre bete för gädda - det är ett enkelt, roligt, lugnt och galet effektivt sätt att fiska gädda på och är den i närheten kommer det att vara explosions artat

          Spelar ingen roll om gäddan har sett strömming förut eller inte - tvärtom när det avviker och luktar mycket (och det gör strömming ju) då blir de galna - jag har fångat och hemtaget 3 gäddor från 2 olika platser (en lekvik och ett ställe där det finns gädda innan de går till lek längre upp i älven - ironiskt nog vid en liten vik i älven där det är en strömfåra utanför och så två bäckar som ledar in i viken där det finns en BADSTRAND!!! (ja jag äter gädda om det är från ett vatten där gäddan inte så känslig för fisketryck - t.ex. Umeälven - måste i princip vara från rinnande vatten för att smaka gott - men då smakar det också jättegott - samt EJ vara större än absolut max 5 kilo - skulle aldrig döda en gädda större än så om den har chans att överleva - jag är ju sportfiskare och EJ yrkesfiskare) och anledningen till den låga siffra är inte pga betets effektivitet utan på grund av att jag ju gärna ta hem några gäddor per år.

          Jag har fiskat med den metod aktivt (nu borträknar jag två turer där gäddan hade satt gång i leken och då inte äter och har ingen nappreflex) i ca. 1 timme och har en tappat en gädda och tre landade och alla varit förre leken där den är trögare. Jag har sett samtliga attack mot strömming - kraftfulla stenhårda hugg och nästan bara kastar sig över strömmingen. Om du inte vill ta hem gäddorna (det antar jag - inte många skandinaver som äter den samt att du planera fiska i en sjö) - kan du lätt - när den tar betet låt den sticka ca. 2 sekunder innan du sätter kroken då bör du få den krokat så att den klarar av det och överlever utan problem. Låter du den sticka iväg 7-8 sekunder då kan du också få gäddan oskadd men med större risk för hemtagning (man ska aldrig släppa ut en fisk som inte kan överleva - bättre att bonka och ta vara på den då man ser till att den inte behöver lida helt i onödan) så 2-3 sekunder gäller - känner du att du har krokat för tidigt och den har bara har grepp om fisken - öppna bygeln och låta den sticka 2-3 sekunder till då har den strömmingen så att du nu kan sätta kroken perfekt i mungipan (kom ihåg att även konstgjorda beten kan sätta sig djupt och skada gäddan) När man vill släppa tillbaka fisken då krävs det precision men om du håller till exakt och strikt att inte ge gäddan för mycket tid då bör du få den krokat i rätt tid som med ett drag. Det är en klassisk brittisk teknik (och jo jag är dansk men jag har skotska rötter via några generationer tillbaka ) och där anses gäddan som i sverige inte vara en matfisk utan bara en fisk som fångas för sportens skull (det är ju också det främsta syftet för mig även om jag till och från tar hem en - ville jag bara ha mat skulle jag inte bry mig en sekund om att fiska, sätta mig in i allt möjligt, lära sig i Skandinavien ovanliga tekniker osv) och släppas tillbaka och när catch and release funkar där då ska det också fungera här - tänka på alla de som metar gädda med levende betesfisk och ändå får den krokat så att de kan sätta tillbaks fisken - då fungera den här metoden också

          Nu väl - jag rekommendera dig att testa denna metod - det är så enkelt och så otroligt effektivt. Med drag/wobler osv utnyttjar du gäddans syn. Med denna här utnyttjar du gäddans syn och luktsinne (som även det är kanonbra) och därför är det grymt effektivt och som jag har sagt - det spelar ingen som helst roll om gäddan vet vad en strömming är - de är opportunister som äter allt vad de kan komma över och en ovanlig och ny art (som för en älv eller insjö-gädda) har stor chans att få gäddans uppmärksamhet och att gäddan vill ta den Lovar Dessutom får du strömmingen att simma som en skadat fisk förutom att de lämnar doftspår efter sig Bara att testa - lovar att finns gäddan på plats får du fisk och en skitroligt fiske Se till att förpacka strömmingarna enskild i folie, förvara i frysen och ta med fisken frysen (skaffa en gammaldags mjölk-dunk och fylla med vatten och lägga i frysen) och ha de gärna liggande ovanpå is - på det sättet fäster krokarna bättre och det tar längre tid för varje strömming att gå sönder.....OM du nu alltså hinner kasta sönder strömmingen det vill säga.... Skitfiske på dig

          Kommentera


          • #6
            Nu va det längesen jag va här inne på Fiskesnack hehe. Trodde aldrig jag skulle få så bra respons, det uppskattas väldigt mycket. Kan säga att de du har skrivit har varit till stor hjälp! tack så hemskt mycket!

            SKITFISKE!!!

            Kommentera


            • #7
              halloj gurra, hittar inte de du menar, kanske du kan länka, hade varit snällt.

              skitfiske!!!

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av zakdima, 2023-06-21, 22:35
              2 svar
              171 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg zakdima
              av zakdima
               
              Startad av Dizzad, 2023-07-16, 07:07
              2 svar
              251 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Maackan
              av Maackan
               
              Startad av elmnas, 2023-07-18, 16:48
              0 svar
              154 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg elmnas
              av elmnas
               
              Startad av elmnas, 2023-09-09, 21:23
              7 svar
              445 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
              7 svar
              360 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg stefan1
              av stefan1
               
              Arbetar...
              X