Hönö, Öckerö, Hälso osv. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hönö, Öckerö, Hälso osv.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hönö, Öckerö, Hälso osv.

    Om någon vecka ska jag besöka Hönö, och tänkte passa på att fiska lite från land. Jag gjorde ett par försök med bottenmete vid Hummerviken och Långe Tånge på Öckerö i våras, och det gav inget. Något säger mig att det kanske inte är hit man åker för att fiska, men jag är där i andra ärenden och tänkte att i alla fall göra ett försök. Från Höno når man ju också med färjan lätt Fotö, Öckerö, Hälsö, Hyppeln och Rörö.

    Är det någon som har tips om bra plats och typ av fiske där just nu? Jag har utrustning för både vanligt spinn och bottenmete med surfspö. Det jag är mest sugen på är väl makrill och horgädda eller flatfisk.

    Tacksam för era tips och erfarenheter!

    / P.

    Bild från vårens försök med bottenmete.

    Click image for larger version

Name:	Bottenmete.jpg
Views:	1208
Size:	145,0 KB
ID:	2512787
    Senast ändrad av Capsizer; 2019-07-03, 08:58. Anledning: Lade till bild

  • #2
    Nu är jag inget proffs på den typen av fiske, men.
    Kolla karta, Eniro har ju både sattelitbilder och sjökort. https://kartor.eniro.se/?c=57.707128...=13&l=nautical
    Leta närhet till djupare vatten nära land, sund och uddar och annat intressant.
    Att bomma blir nog svårt på sommaren med både bottenmete och spinn.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
      Nu är jag inget proffs på den typen av fiske, men.
      Kolla karta, Eniro har ju både sattelitbilder och sjökort. https://kartor.eniro.se/?c=57.707128...=13&l=nautical
      Leta närhet till djupare vatten nära land, sund och uddar och annat intressant.
      Att bomma blir nog svårt på sommaren med både bottenmete och spinn.
      Jo, karta och sjökort är kollade - det är ju annars ett bra tips. De ger ju en del viktig info, men säger inget om vilken typ av bottnar det handlar om eller var fisken brukar finnas. Det senare vet ju bara de som själva fiskat på en plats och samlat lite erfarenheter.

      /F.

      Kommentera


      • #4
        För att få gyltor av olika slag letar du upp branta och väderutsatta bergklippor på västsidan av ön.
        Agna med krossade strandsnäckor. De hittar du i vattenbrynet. De är väldigt hårda i köttet och sitter därför kvar på kroken till skillnad från sill och räka som de nyfikna stensnultrorna stjäl med lätthet.
        Krokstorlek 4 eller 6 är lagom, även för stora berggyltor. De har så liten mun.

        Om det finns fisk på platsen kommer man känna vibrationer från stensnultornas nafsande redan efter några sekunder. Efter några minuter vågar sig de större och skyggare berg- och blågyltorna fram. En stor berggylta som nappar drar ordentligt! Riktigt kul fiske!

        Kommentera


        • #5
          "Kubong" menar du väl? ;-)

          Berggylta har jag ingen erfarenhet av. Är den ätlig, eller är det att fota, tacka för kampen och släppa igen? Jag har förstått att det är en färggrann fisk.

          Kommentera


          • #6
            Hej. De ställen du prövat fungerar absolut. Du var möjligen där lite för tidigt på säsongen. Fungerar alldeles utmärkt att ta både makrill och näbbgädda vilket jag gjort flertalet gånger. Vad gäller plattfisk kan jag inte ge några konkreta tips av erfarenhet. Kanske ska du pröva från Hönö Klåva med dina surfspön? Inne i själva hamnen finns groteska mängder svart smörbult.
            http://enamatorfiskare.blogspot.se
            Instagram enamatorfiskare

            Kommentera


            • #7
              Hehe, visst heter det kubong…
              Berggylta är väl inte bästa matfisken. Hud som oxläder och grönblått kött. Men min fru är tokig i insaltad berggylta som kokas. Ungefär som insaltad långa.
              Svårt att förklara, men jag tycker att den smakar för mycket "fisk". Men det är en kul sportfisk.

              Kommentera


              • #8
                Tack - det låter ju lite hoppfullare så. Makrill är ju alltid trevligt, och de där gyltorna skulle jag gärna få på kroken för att kunna ta en titt på dem. Nu är det bara tips om plats för flatfisk kvar på önskelistan, så har jag fått veta allt och lite till.
                Senast ändrad av Capsizer; 2019-07-04, 17:23. Anledning: Skrivfelsnisse...

                Kommentera


                • #9
                  Visst finns där fisk,jag var ute igår på Hönö och fick 2 st makrillar innan regnovädret drog in då var det inte lika spännande att stå i ösregn och kasta.
                  Ang plattfisk så finns det säkert med,Havsöring och gylta likaså
                  Min fiskeblogg:
                  www.marcusfiske.blogspot.se

                  Kommentera


                  • #10
                    Plattfisk fins säkerligen men har ju mycket med botten att göra, helst så ska de va sand eller grusbotten men finns säkert folk med kunskap av vad det är för botten runt öarna. Sen gillar dom att de rör sig en del när man fiskar, du kan kasta ut och veva in och ha bottenkontakt eller nästan bottenkontakt göra något stopp då och då. Har du möjlighet så åk till Elgesportfiske på Backaplan och köp borstmask är helt klart en favorit för plattfisk, har du möjlighet så kan du sätta på lite krimkrans på tacklet de brukar dom gilla.

                    Har själv fått vid färjeläget i Hjuvik men aldrig utforskat öarna.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av zakdima, 2023-06-21, 22:35
                    2 svar
                    168 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg zakdima
                    av zakdima
                     
                    Startad av Dizzad, 2023-07-16, 07:07
                    2 svar
                    250 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maackan
                    av Maackan
                     
                    Startad av elmnas, 2023-07-18, 16:48
                    0 svar
                    154 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg elmnas
                    av elmnas
                     
                    Startad av elmnas, 2023-09-09, 21:23
                    7 svar
                    441 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
                    7 svar
                    351 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg stefan1
                    av stefan1
                     
                    Arbetar...
                    X