Fiske i Mjörn, Delsjön och andra ställen runt Göteborg + fiskeredskap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Mjörn, Delsjön och andra ställen runt Göteborg + fiskeredskap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske i Mjörn, Delsjön och andra ställen runt Göteborg + fiskeredskap

Hej, Jag är ny här på forumet och en extrem nybörjare när det gäller fiske, mina fisketillfällen kan jag räkna på fingrarna så som ni förstår kan jag inte mycket om fiskeställen och redskap o.s.v.

Men jag hade tänkt ge mig ut nu i helgen eller helgen efter. Som ni ser i titeln söker jag efter sjöar i göteborgstrakten där det är bra med fiske och där man kan fiska från land. Jag vet att jag skrev Delsjön och Mjörn i titel men det är bara för att dom 2 är väldigt praktiska p.g.a. olika anledningar. Men vilken sjö som helst med en större mängd fisk är såklart välkommen också.

Om ni nämner sjöar, säg då även gärna en bra parkeringsplats i närheten och vart man kan kasta bra ifrån land och även få bra med fisk.

Och eftersom jag då är nybörjare skulle jag även vilja ha lite hjälp med redskap, drag och bete. Fiskarna i sjöarna jag är mest intresserad av är Gös, Aborre och Gädda, det drag jag uppfattat som bäst för Aborre och Gädda är Abu Atom i olika vikter och färger, skulle gärna vilja ha tips om något annat eller bättre samt bra drag för gös och andra fiskar. Ett annat är då bete, vad ska man ha för bete för att få ovanstående fiskar som bäst?

Jag har ju en del gamla spön och rullar men jag skulle gärna vilja ha lite tips om bra spön och rullar som inte är allt för dyra.

Tack för att ni tog er tid och läste, jag kommer givetvis skriva här i tråden hur det gick sen och hoppas ni orkar ta lite av er dyrbara fisketid till att svara på mina frågor
    /Love

Ett vatten som är lättåtkomligt är Härlanda tjärn. Här finns gott om gädda som också håller hyfsad vikt (för att vara i ett så pass litet vatten). Det är mycket vass kring sjön och båtar är ej tillåtna. Fiskebryggorna fungerar bra även bergsknallarna på den sydöstra delen.
    LUDDE

Kommentera

Att säga vad som är bäst är omöjligt det är för många faktorer som varierar, men tips på vad som ofta fungerar kan vi ge. Här kommer några grundläggande tips som du kan komma långt på och i alla fall börja få mycket fisk på.

Atom är ett bra drag som sagt, speciellt det som är silverfärg och det som är grönt med lite guldskimrande glitter på tycker jag är bra. Två stycken av varje i 20 g storlek är nog en bra början. Reflex är en bra spinnare och jag har gillat den med orange kropp och silversked, 12 g för abborre och 18 g för gädda, hade nog köpt två av varje där med. Sen tycker jag även du skulle skaffa några vobblers med och välj då flytande om du skall fiska från land. Två relativt billiga och bra varianter är Bomber och Conrad, köp någon av varje. Köp gärna någon Salmo Slider i storlek nummer 10 flytande modell här också och välj gärna färger som liknar abborre eller mört. Dessa beten är alla relativt prisvärda och lätta att få att funka för en nybörjare.

Vid mete är klassikerna att ha flöte och mask eller flöte och en mört eller abborre med trekrok i ryggen mycket gångbara. Har du mycket mask på kroken eller en liten fisk på så är chansen till stora abborrar bra, de brukar kunna kasta sig över sådant bete. Så några flöten, lite sänken, enkelkrokar, trekrokar och tafsar är en bra grund.

Kommentera

Ursprungligen postat av hassen
        testa bergsjön där finns det fullt med borrar och en del bågar också. mörtar har jag inte sett men jag har sett andra få. ta buss 58 till atmosfär
        Frågan är om man vågar fiska där :p

Kommentera

Ursprungligen postat av hassen
          vad e det för fel.??
          jag har bott där i 13 år och ingenting har hänt. visste du att bergsjön hade mindre brottsfall än centrum ha visste du det.
          Ne de visste jag inte, bor själv i kortedala och har inte märkt nå brott här heller :p Tänkte prova Bergsjön nu i helgen faktiskt. Har du några tips på drag?
          Sitter o funderar lite på Härlanda Tjärn också men de verkar lite osmidigt att ta sig dit i jämförelse

Är de lättare o ta 58an till atmosfär än 7an/11an till Komettorget

edit: kom på va stationen hette
          Senast ändrad av lethul; 2008-10-28, 23:18.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av elmnas, 2024-07-17, 13:23
          0 svar
          91 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg elmnas
          av elmnas