Annonsörer - hur syns det att de är det? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Annonsörer - hur syns det att de är det?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Annonsörer - hur syns det att de är det?

Ibland länkas eller tipsas det ju om företag i diskussionstrådar av annonsörerna vilket de enligt utsago har tillåtelse att göra till viss del. Vad jag undrar är hur man kan se att den personen/aliaset företräder just det företaget och alltså gör det i egenintresse och inte av allmänintresse?

Skulle det vara en idé att lägga till företaget de företräder under aliaset, där det hos många idag står typ "registered user". Iaf jag skulle tycka det var bra om man direkt kunde se om personen har något egenintresse kring tips, råd och länkar hen delar med sig av.

Jag har inget emot att företagare inom sportfiskebranschen är aktiva på forumet i sig, bara det är tydligt att de inte är helt objektiva inom vissa områden. Det handlar bara om ren källkritik från min sida.

/Kalle
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
    Ibland länkas eller tipsas det ju om företag i diskussionstrådar av annonsörerna vilket de enligt utsago har tillåtelse att göra till viss del. Vad jag undrar är hur man kan se att den personen/aliaset företräder just det företaget och alltså gör det i egenintresse och inte av allmänintresse?

Skulle det vara en idé att lägga till företaget de företräder under aliaset, där det hos många idag står typ "registered user". Iaf jag skulle tycka det var bra om man direkt kunde se om personen har något egenintresse kring tips, råd och länkar hen delar med sig av.

Jag har inget emot att företagare inom sportfiskebranschen är aktiva på forumet i sig, bara det är tydligt att de inte är helt objektiva inom vissa områden. Det handlar bara om ren källkritik från min sida.

/Kalle
    Äntligen ! En till som reagerar på detta.

För ett par år sedan som ny här va detta något som jag direkt reagerade på. Många trådar där folk gick in och rekommenderade samma produkter om och om igen och det gick inte att utröna om denna person var oberoende konsument som jag och objektiv eller inte. Det har sedan visat sig att dessa personer i stor omfattning sålde just de produkter man håsade, med andra ord man har pengaintresse i det man säger.

Blåst/lurad kan bli en bitter-besk eftersmak när man köper dessa "ofta namngivna" produkter.

Men varför bry sig om dessa . . ....rappa och toppiga jerkspön med enorm ryggrad som är det bästa"
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Låter som ett bra förslag att göra det tydligare om någon representerar ett visst företag.

Gråzonen blir väl dock ganska stor, de som är på forumet som privatpersoner men som ändå har ett visst egenintresse i att det går bra för något företag som de jobbar för.
      Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Jo, håller med om att det kan vara svårt att dra gränser. Tipsar man om en produkt man gillar så är ju det per definition reklam om än utan egen vinning för det mesta. Och det finns säkert en hel del här med ekonomiska intressen i fiskerelaterade företag här men som inte är betalande annonsörer. Smygreklam är förbjudet enligt reglerna så det går ju till viss del att moderera bort om det upptäcks.

Blir det tydligt vem som är betalande annonsör borde det också bli lättare att upptäcka smygreklam. Ge de betalande en guldstjärna eller något under avataren!

/Kalle
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Man skulle ju i alla fall kunna börja så, med att tydligt märka de som är betalande annonsörer.

Dock är väl en guldstjärna kanske inte det bästa om man skall märka folk, det har ju använts förut..
          Håller dock med om att det skall vara tydligt, en extra textrad kanske inte är tillräckligt. Kanske skulle man ändra färgen på namnet? Från blått till rött till exempel.
          Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Bra tips, det är nu fixat så att aktiva annonsörer blir markerade med "Aktiv annonsör" i grön fetstil under sitt användarnamn.

Kanske går att förtydliga ytterligare?
            C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
            Svar på vanliga frågor hittar ni Här
            Fiskesnacks regler hittar ni Här
            Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Bergman, all heder åt din snabba och goda respons! Ännu en orsak till att detta är Sveriges Bästa Fiskeforum!

För min del tycker jag det ser helt ok ut. Inte övertydligt men det behövs kanske inte heller. Blir man fundersam nån gång om någons länkar el tips så är det ju bara att snegla över mot användarnamnet.

Gott nog för mig!

/Kalle

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av oskars, 2017-12-05, 20:19
              94 svar
              29 180 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Classe69  
              Startad av Soffan12, 2024-08-10, 18:57
              0 svar
              147 visningar
              0 gillar