Nybörjarfiskare i Tingsryd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfiskare i Tingsryd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nybörjarfiskare i Tingsryd

    Hej,
    Jag har blivit pensionär ca. 4 år sedan. I 2009 har vi flyttat från Nederländerna till Sverige och bor på en liten gård. Förlåt på förhand om jag skriver någonting fel. Svenska språket är fortfarande ganska svårt! Nu har jag börjat med "fiske" och det känns roligt. Det finns mycket att lära till och förhoppningsvis kan alla som är "professional" hjälpa mig med tips m.m. Tack på förhand.
    André

  • #2
    Hejsan
    Välkommen till Sverige! Kul att du kommit igång med fiske, och tycker för övrigt du klarar svenskan bra på den korta tid du varit här. Har ganska dålig koll på fisket i Tingsryd, men kommer du ner till havet i Blekinge kan jag ge dig lite tips. Vad hade du själv tänkt dig för fiske?

    / Krister

    Kommentera


    • #3
      Hej Krister,
      Jag vet inte precis vad och hur vi ska göra. Denna vecka har jag köpt några jerk grejor för att använda i sjöarna vi har fiskerätt i.
      I Nederländerna bodde vi nära havet och jag vet ganska mycket om det. Faktiskt har jag varit nästan hela mitt verksamma liv på havet som kapten och senare som lots till Vlissingen och Antwerpen men har aldrig fiskat.
      Vi har nu en små alu båt (Linder Arkip) med alla sjökort omkring Sverige och Danmark. Tyvärr har vi inte varit ut på havet här i Sverige med den båt. Ibland kör jag med den T38 MTB som ligger i Karlskrona bakom Marinmuseet.
      Gärna hör av dig.
      André

      Kommentera


      • #4
        KUL! Verkligen, jag var till sjöss några år i början av mitt yrkesliv. Seglade matros på kemikalietanker, och några resor med Wallenius. Så Antwerpen minns jag som en trevlig plats, även om det var längesen.
        Marinmuseet brukar vi besöka några gånger om året, havet lockar mig, och jag trivdes bra i marinen också, gjorde min militärtjänst som sjömätare.

        Till fisket! Jag fiskar inte själv speciellt mycket gädda, men jag har några jerkbaits i min låda. Jag har inget specillt spö för det, utan fiskar hem dom som ett vanligt bete, lite snabbt, lite långsamt, lite spinnstop, lite ryck och knyck med spötoppen, och det har funkat bra för gädda.

        Här nere vid kusten har du fram till 15 september på dig att fånga havsöring, det är fortfarande lite varmt i vattnet, men när det blåser pålandsvind funkar det.

        Click image for larger version

Name:	2.56 kg 14.08.13.jpg
Views:	5
Size:	75,5 KB
ID:	1769583

        Går bra att fiska från land, har du trailer till båten kommer du åt ännu fler ställen runt skär och grynnor.

        Var i Tingsryd håller ni till? Vi är ibland uppe med husvagnen på Hätteboda vildmarkscamping som är ett favoritställe där uppe. Jag brukar inte fiska så mycket där..... men det ska finnas bra med gädda i sjöarna däromkring.

        Skitfiske......

        Kommentera


        • #5
          Hej Krister,

          Vad roligt att du känner Antwerpen trots det var länge sedan.
          Hätteboda ligger söder om Urshult. Vi bor omkr. 3 mil därifrån lite öster om Tingsryd.
          Trailer har vi också. Du är välkommen att följa med i sjöar omkring någon gång.

          André

          Kommentera


          • #6
            Låter kul, men just nu är det mycket jobb, men jag knackar iväg ett PM så kan vi hålla kontakten.

            Krister

            Kommentera


            • #7
              Hej Andre & Sparetime,
              Även jag har varit mycket i Antwerpen och därikring. När jag jobbade på Torline så gick vi stadigt mellan Ghent -Göteborg, och i Ghortonlines va vi till bla Antwerpen också.
              Tror halva mitt sjömansliv spenderats i slussen i Terneuzen
              En natt blev jag akterseglad i Ghent och blev till slut hämtad av agenten som körde mig från Ghent i belgien, till Terneuzen
              där de la en stor stege från relingen till slusskajen som jag fick kravla mig ombord på. Många dråpliga, och roliga, minnen och händelsen jag kom ihåg nu efter att blivit påmind.
              Med största säkerhet har vi träffats under de åren jag seglade där och du lotsade.

              Btw Andre, din svenska är bättre än min, och svenskare än jag går det knappast att vara, så din svenska kan du vara stolt över.
              Vad fick dig att flytta till sverige ?
              Mvh Benny

              Kommentera


              • #8
                Hej! Välkommen till Tingsryd! Jag bor också här i byn. Det skulle vara trevligt att fiska någon gång! Dock jobbar jag alldeles för mycket nu för tillfället och sedan kommer det en bebis i Juli. Bor du i byn eller utanför?
                [FONT=Comic Sans MS]http://ecpcfishing.blogspot.se[/FONT]

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Arbetar...
                X