Lax trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lax trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lax trolling

Är det någon som har trollat efter lax på Västkusten i havet.
    Det går ju vild lax där även odlad/märkt lax går där
    God Jul

Intressant att höra om någon provat. Som jag förstått så växer västkustlaxen upp utanför Grönland så något fiske liknande det på uppväxare i södra Östersjön finns inte på västkusten. I så fall skulle man försöka hitta vandringslax på väg in till kusten för lek. Det låter som nålen i höstacken. En tuff utmaning helt klart.

Kommentera

Ja det är nog så att Laxen blir svår hittad på Västkusten
      Men havsörnigen kommer på ju våren men den fiskas ju nära land.
      Ja hade varit intressant om någon fått lax i havet på västkusten.
      Får väl fortsätta att åka till Värnen och Simris.

Kommentera

Blir nog svårt som sagt , dock har jag hört från en äldre att det finns perdioder då dom går in i fjordar längs västkusten och kör en veva.Även fjordar som saknar en lekälv i ändan så att säga.

Detta i samband med öringfiske , jag försökte få ur han om det var öring han menade men han var säker på att det var lax.
        Jag hade haft ett praktvak ovan väldigt djupt vatten när diskussionen började.
        Vaket var av större klass och med tanke på att västkustöring ofta inte blir gigantisk så kan det nog vara så

Haha men att hitta dom blir nog svårt...

Kommentera

Det finns dom som har fått lax men är nog ett tur som i Lotto att den har huggit.Om det skulle finnas fungerande teorier var och hur så skulle det ha varit ett Jippo idag med båtar som kör runt för att få tag i Laxen

Kommentera

Inte omöjligt alls, dock måste du isf skära av den älv/å som de kommer stiga i....
            Inte som i södra Östersjön där folk kan jaga dem i öppen sjö...
            Som sagt inte omöjligt.. lite som Lotto och högsta vinsten för de kommer från ett brutalt större område in emot kusten och finns där inget före å/älv som koncentrerar blir det många timmar...
            Dessutom är de generellt mindre, grundtips Simrishamn om du inte vill lessna ut helt...
            Norge är en annan sak, fjordarna där kommer "valla" in dem hur lätt som helst speciellt vid djupa fjordar och bra älvar i
            slutet, dock troligen sitter de till största delen i norska "privata sk makrillgarn" innan du har en rimlig chans...
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

TAMTAM trollar du själv eller flugfiske vid land.
              Har du själv tagit lax på Västkusten.
              Eller kör du i Östersjön/Värnen....

Kommentera

Nix fiskar ikke (svenska) västkusten vad gäller lax och öring, dock har jag mångårig erfarenhet av norska laxälvar ända tills jag totalt lessnade på dessa oxå, bortkastad tid, du får ursäkta mej här men om det kommer till trollingfiske och hur framtiden VERKAR se ut inom rimlig tid... vill du fånga fisk södra Östersjön tveklöst, inget annat område kommer ÖVERHUVUDTAGET ens komma i närheten, låter som en messerschmitt nu vet det dessvärre känner jag på mej att jag har TVEKLÖST rätt oxå dessvärre mvh

Kommentera

Man måste skilja på "vandringsfisk" och "uppväxare" här.. mycket viktigt, vad gäller Östersjön så ser man detta runt Bornholm i vid cirkel beroende på vindar osv etc, i västerhavet ja va fan Island Grönland Färöarna osv då uppväxare, vandrare är något annat de ÄR åtkomliga i exv norska fjordar, i princip superenkelt, de flesta fjordar som leder in är relativt smala och fisken kommer... som en magnet mot filspån, i hav utan fjordar och skärgård är sak i annat läge, de kommer från det öppna havet och detta är stort jämfört med Östersjön dock inte omöjligt som sagt om man är beredd att spendera en god del timmar i att försöka skära av en älv med god uppgång observera GOD uppgång... annars är det nog vettigare att spendera tiden i älv påtänkt, bara mina tankar inget annat.

Kommentera

Min far fick en lax efter flera års öring trolling på västkusten, detta var nog under sommaren så antar att den var på väg in för lek

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...