Fiskebutikernas fasa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskebutikernas fasa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiskebutikernas fasa

    Jag gillar att fiska, har gjort så i perioder under 35 år. Numera har jag också ett par grabbar, födda 2007 och 2010 som jag lär att fiska på samma sätt som jag lärt mig.
    Det är inte dyra saker som fångar fisk, det är kunskapen om hur man fångar fisk det hänger på.

    Det är från våren till hösten det blir mest fiske. Vinterfiske är jag inte så mycket för. Det är kallt, mörkt och föga njutningsfullt. Vi metar mest, eller spinnfiskar. Från land, och i vår närhet. Vi bor 50m från havet, så det finns en del ställen att fiska på utan långa resor.

    När vi metar finns det några favoritbeten. Daggmask från trädgården, majs och deg. Vi tacklar vanliga spinnspön när vi metar, det är enklast så.

    Vår totala budget per år för fisket brukar vara under tusenlappen, och då blir det en del bete för de slantarna. Det mesta vi använder köps idag från Kina. Det är så att det finns mycket skräp där, men också sådant som är helt OK. Vi har provat en hel del, och det går att få fisk på det mesta. Metkrokar från Kina är inte sämre än dem som man köper i Sverige med ett dyrt märke på.

    Jag förstår att om man är ute efter rekord så fungerar det inte att köra med något annat än det bästa, men det vi fiskar är en bit därifrån. Sådan här inplanterad fisk man får fiska om man löser ett dyrt fiskekort är inte heller intressant.

    Principen vid fångst är enkel. Om man själv eller katten inte tänker äta upp det där, så skall den tillbaka i vattnet. Och katten äter inte mer än en eller kanske två fiskar om dagen.

    Och ja, vi har kul. Vi blir solbrända och vi äter mycket fisk.
    När fiskaren ska berätta
    blir mörtpinnen lätt en brax
    en abborre blir en gädda
    en gös gör han till en lax.
    En tvåkilos väger fyra
    en halvkilos väger tre.

  • #2
    Det låter härligt! Det viktigaste är ju att man har riktigt roligt när man fiskar, inte minst när fisket är en familjeaktivitet.
    Att köpa dyr utrustning kan vara roligt för den som tycker att det är roligt, det är ingalunda allmängiltigt.

    Personligen gillar jag att pröva nya saker inom hobbyn, och då får man ju bara prioritera ned någonting annat istället : )

    Kommentera


    • #3
      "Metkrokar från Kina är inte sämre än dem som man köper i Sverige med ett dyrt märke på."

      Jo.

      Kommentera


      • #4
        Det är som vanligt. Bra skit kostar pengar. Även i Kina. Bara att gratulera dig att du funnit grejor som möter dina behov för en rimlig peng.

        Butiker fyller en funktion och bör stödjas i viss utsträckning enligt mig. Men det är ju upp till var och en.
        __________________________________________________ _____________________________

        Covfefe

        Kommentera


        • #5
          Trevlig presentation!
          Hej & välkommen hit!

          Skitfiske!
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Arbetar...
          X