Fisketokig sydfinlandsvensk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisketokig sydfinlandsvensk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fisketokig sydfinlandsvensk

tjenare alla fiskebröder och fiskesystrar !

Rosario var namnet .
    fiskade mycket som yngre när jag bode i schweiz sen kom öl rock`n`roll och moppeder med i bilden vilket knuffade fisket lite i bakgrunden . för två år sen hittade jag tilbaks till min fiskeglädje tackvare 3 gamla schweizarpolare som kom o hälsa på mig i finland för lite vårgäddfiske !
    uttmanade mig själv och började med flugfiske i höstas (kastar som en kulstötare men får utt linan ) . vintern kom allt försnabbt och nu väntar jag hysteriskt på kommande vår !
    har i väntat på våren börja binda mina egna fluggar i hopp om blinda öringar eller förirade regnbågar
    som bäst blir det en del pimple i ekenäs skärgård inga monsteraborrar har hittat mina mormynskor men tysthetten och naturen ger mig mycket !
    skitfiske på er alla

Hej!

Trevligt att du hittade hit. Hoppas du ska trivas här på forumet.

Hör bara av dig på flug bindar sektionen om du har några flug bindar frågor?
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tackar ! angående flugbindningen så kan mr scott gärna besöka min profil och ge lite feedback åt mina "decemberflugor" som jag ladade upp bilder på.

Kommentera

Nymferna är fina. Det syns att du kan binda flugor bra.

Det enda övriga tips jag kan ge dig är att välja litet mer kort fibriga tupp hackle till dina torr flugor. Hackle strå längden ska helst inte vara mer än max ett par mm längre än avståndet mellan krok skaftet och krok spetsen. För långa strån, kan göra att din torr fluga välter. Speciellt om det blåser en del. Och ju längre / mjukare hackle strån, ju mer suger hacklet upp vatten.

Vad för slags tupp nackar har du? Är det Indiska eller Kineiska nackar? Då bör du skaffa riktiga torr fluge nackar från Metz eller Whiting. En halv sådan nacke, kostar ungefär 300:- Men då kan du å andra sidan binda 3-4 torr flugor på samma hackle fjäder. Även en halv sådan nacke räcker länge. Med en Kinesisk eller Indisk tupp nacke, är det mycket få fjädrar som fungerar hyfsat till torr flugor.

+ att fjäder stråna på ett Metz eller Whiting hackle är betydligt kortare och styvare från en fjäder från budget nacke. Vilket inte bara gör att dina torr flugor flyter mycket bättre. De kommer att se betydligt snyggare ut också.

Bas tupp nacke färgerna är: Brun, Grizzly = svart / vit bandade och svart. Senare kan du köpa till Golden olive = Gul / grön Och Blue Dun = blå / grå. Då har du de nackar du behöver för torr fluge bindandet.

De Indiska och Kinesiska budget nackarna som man får med i bind seten, duger bäst till nymfer och streamers egentligen.

Det räcker om du köper Metz #3 eller Whiting Bronce. vilken är deras billigaste nackar.

Det enda som skiljer dem från de dyrare varianterna är att det finns mindre med riktigt små hackle för flugor från storlek 18 och mindre.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-01-05, 12:51.

Kommentera

tack för tipsen ! beställde just "metz#3" i brun färg . niiice! så snart blir det värstare flugor
          jag lär återkomma med mera frågor men stort tack till Dig!

Kommentera

Varsågod.

Bara kul att kunna hjälpa dig litet.

Se där! Då ha du snart en fin, brun nacke att binda på! Du kommer efter att ha bundit en torr fluga eller 2 på en sådan Metz nacke fjäder, att aldrig ens tänka tanken att binda torr flugor på billiga budget nackar mer.

Men du kommer ju som sagt att ändå ha nytta av dina gamla nackar till nymfer och andra "våta flugor".

Fråga på du bara.

P.s. När du använder ett sådant super hackle. Då räcker det med 3 - 4 varv runt kroken eller vingen för att få bra flyt förmåga. Gör ju också att flugans huvud blir finare och mindre som en bonus.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-01-06, 00:14.

Kommentera

Välkommen till forumet Rosario! Vi ska hoppas på att våren kommer tidigt i år, även om det inte ser ut så just nu. Själv har jag precis flyttat till Finland och kommer att ta upp fisket när isarna försvinner

Kommentera

tackar ! ser på bilden att de gäddfiske som gäller ! nice! e du sugen på gäddfiske sen i våren e de bara att komma o hälsa på ! gäddmete i "min" lila vik brukar ge bra fights!
                som bäst 3 stycken över 100 cm (ska vara ärlig de va 3 år sen ).
                Senast ändrad av fadexer; 2011-01-11, 12:38.

Kommentera

Ganska mycket gäddfiske har det blivit, men de senaste åren kanske mer gös- och abborfiske. Kul att prova olika typer av fiske dock. Hade själv en lång paus då andra intressen kom före, men sedan 5 år är jag helt såld i sportfisket igen. Vi får ta någon tur i vår, det vore skoj!

Kommentera

Välkommen Rosario till detta fisketokiga forum,hoppas att du hittar lite nyttosaker här till ditt fiske.
                    Vattnet e alltid blött

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av JohannElBe, 2022-04-25, 13:10
                    2 svar
                    277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Robespierre  
                    Arbetar...
                    X