Vem är du som fiskare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem är du som fiskare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vem är du som fiskare?

Nu har jag fiskat i några år, starten till mitt fiske var att jag åkte ut med en polare och hans farsa när jag var 13-14 år. Vi fick ett 15-tal abborrar den gången, både jag och min polare var helt sålda efter detta och jag kan garantera att hade det inte varit för den enda fisketuren så hade jag aldrig skrivit detta inlägg idag. Den sommaren blev startskottet för mitt fiske, vi var ute på sjön så ofta vi kunde och var nöjda varje gång det kom upp fisk i båten. I början nöjde vi oss med abborre men den dagen vi insåg att gäddan i sjön var större och gjorde mer motstånd blev det denna vi sökte. Jag kommer aldrig glömma kvällen då min kompis fick sin första (vad vi tyckte då) storgädda! som vanligt var vi ute länge och "gnetade", drag-rodd var det som gällde. Just denna kväll bestämde vi oss för att inte köra i viken där vi brukade fiska (vår super vik där vi i alla fall fick en gädda varje gång vi var ute). Det blev ett helt varv runt sjön den kvällen, vi sjöng tillsammans när vi började tröttna då fisken inte högg. Till slut kom vi till "våran" vik efter ett helt varv i sjön och vi var tvungna att åka in för att testa. Efter högst 5 minuter var vi där med gäddan med stort G, 3 kilo ca 80 cm och jag minns det som igår. Vi var båda för rädda för att kroka av gäddan så kniven kördes in i skallen med skräckslagen förtjusning och min polares monster-gädda var tagen med hjälp av ABU-atom.

Redan samma höst började min kompis jerka och vi tog en 8-kilos gädda första året. Jag skulle vilja tacka fiskesnack.com för hade det inte varit för denna sida hade vi aldrig utvecklat vårat fiske så snabbt som vi ändå gjorde! vi läste på forumet, kollade bilder och höll oss allmänt uppdaterade tack vare hemsidan.

Idag fiskar vi enbart gädda, det var den vi fastnade för och en dag ska jag banne mig ta en så stor gädda att jag knappt orkar lyfta den själv! det ska vara på wobbler, jerk, swimbait, spinnerbait, jigg eller.... jag behöver inte rabbla här finns ju alla fiskefantaster så ni försår vad jag menar. Det enda jag aldrig skulle göra i min kamp mot sjöarnas gröna guld är att lura dem med deras naturliga föda, det vill säga jag anser att fiske är att lura fisken man är ute efter att hugga på något de inte äter på riktigt därför skulle jag aldrig sätta på ett levande bete för att få gammelgäddan att hugga inte ens deadbait med riktig fisk kommer att sitta på mina krokar.

Förra sommaren avklarade jag ett mål inom fisket, ja till och med ett livsmål. 12,3 kg stavas mitt livs hitintills lyckligaste ögonblick. En bigbandit jerkades på högst meter djupt vatten mitt i sommaren, vi hade aldrig fiskat på den platsen i sjön tidigare. Jag minns inte om det var första eller andra kastet men när jag såg gäddan suga in min 20 cm långa jerk såsom en öring tar en fluga i ytan så insåg jag att det här är något jag dör för att få upp! mycket riktigt efter en fight med besten så kunde min kompis säkra fångsten med ett säkert gälgräpp och när det blev slak lina inne i båten så lossnade draget av sig självt så turen var på min sida! motorn la av senare samma tur och det blåste så mycket att vi hade svårt att ta oss tillbaka men det gjorde lixom inget, jag var så glad att jag nästan grät och inget kunde få mig ledsen den dagen.

Fisket går farm och tillbaka, i perioder. Ibland blir det mer och ibland blir det mindre både till tid samt antal fiskar. Men i slutet av dagen när man står med dröm-fisken så vet vi alla att all tid, allt slit och alla pengar vi lagt på fisket var värt det, då kvittar lixom allt det där.
    Jag har haft ett fiske år 2011 där jag inte varit ute så mycket, mest i somras men nu på höstlovet blev det 2-3 gånger, det blev i alla fall 2 gäddor över 6 kg på. I mina ögon så är det ändå bra (har sett hur mycket storfisk en del får) så jag är nöjd och efter att ändå fiskat så mycket som jag gjort i 4-5 år som det varit nu så har jag nog aldrig varit mer fiskesugen! vill tacka alla som håller fiskesnack.com igång och alla som hjälper små jobbiga grabbar som vill lära sig mer om fisket! Nästa anhalt 15+!

hoppas så många som möjligt av er vill dela med sig av eran berättelse för jag älskar att läsa sånt här, min kan vara felstavad och konstigt skriven med det bryr jag mig inte om! Skitfiske på er allihop och hade gott!

Jag spinnfiskade med min storebror i Almaån och fick på en jättefisk som jag kämpade med länge , sen lyfte jag den upp med spöet upp på stranden .Det var en gigantisk gädda kanske på ett helt kilo , jag var 6 år tror jag . Sen den dagen är jag fast , det var 47 år sen .
    "HalvDan var här"

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av JohannElBe, 2022-04-25, 13:10
    2 svar
    286 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg Robespierre  
    Arbetar...
    X