Hur lagar jag detta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur lagar jag detta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
    de gjorda i ABS-plast vill inte jag ha i alla fall....
    jaså? samtliga modeller? dom är "gjutna" då alltså?

Kommentera

Ursprungligen postat av danielp Visa inlägg
      Hej igen!

Skrev med mobilen innan så det vart inte bäst.
      Båten är en Cresent, tror att den är 4,7m lång, 1,7m bred.

Här kommer bättre bilder[ATTACH=CONFIG]68891[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68892[/ATTACH]

Den är nog rätt så i mitten de där. Jag kanske kan va den största novisen när det gäller båtar men gillar att fiska. Tror att båten är av plast. Hamnade på snedden vid vinschning, ska dra ner den igen och då stod tyngden på ett litet hjul och vägde. Synd att man lär sig av sina misstag.
      Ursäkta mig om jag va lite hård på dig i förra inlägget, men din trådöppning va inte av den informativa sorten direkt.

Nu förstår jag bättre varför du misstänkte förra ägaren. Det skulle jag också gjort om jag råkat ut för det där. Av bilderna att dömma så ser det inget bra ut. Min gissning är att nån klåpare har lekt ordentligt med spackel på en skadad trasig båt. Hur du ska laga är svårt att sia om. du måste ge bättre info om det är stort hål rakt igenom eller om det finns något att plasta på. För allt som är sprucket och löst ser ut som billigt spackel. inte ens armerad glasfiberspackel.

Du kan ju alltid prova att gå hårt åt säljaren.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Bara att slipa bort allt spackel ner till glasfibern och sätta igång å plasta
        Hoppas du slipper slipa hela botten....
        Egentligen var det ju bara bra att de hände så du kan fixa båtn ordentligt

Kommentera

Lite fel tid för båtfix kanske.
          Men som Vanheden säger är det bara att slipa ner och bygga upp med nytt plastlaminat. Börja gärna med att peta bort allt löst med en kniv så du får en uppfattning om skadans vidd.
          Att reparera liknande skador brukar vara ganska enkelt och går ganska fort. Det som däremot är svårare/mer tidsödande är att återställa finishen.
          Sen skulle jag även vilja rekommendera dig att justera in trailern efter båten.
          En båt ska aldrig kunna hamna så snett att liknande skador uppstår. Det är ett tydligt tecken på att din trailer och din båt inte riktigt matchar varandra.
          //Micke

Kommentera

Hoppas att du fixat din båt men om så är inte fallet så ska du få ett tipps av mig som jobbar med plastreparationer.
            Såg att många nämner glasfiberapackel.. det är fel..glasfiberapackel kan man ha som ett ytligt lager bara för det håller inte i längden.
            Jag rekomenderar starkt att du åker till biltema o köper glasfibermatta samt 2 komponentig polyesterlim..
            börja med att göra rent den skadade ytan o slipa rent..sen klipper du till mattan så mycket att du täcker skadan men plussa på ca 10 cm så att mattan täker utanför det skadade området. Sen penslar du i mattan med limmet..du kan lägga 2-3 lager matta men vänta ca 30minuter mellan varven. .när det är klart o du lagt 3 lager så låter du det torka över natten..dagen efter så slipar du av lite så du får en len yta men ta inte för fint papper utan avsluta med högst 320 papper eller 240 papper..när det är klar så kan du då lägga ett fint lager glasfiberspackel. Låt torka ca 10 min. .slipa fint..och måla över...klart.

Du kommer att behöva en slipkloss för att få en jämn yta
            Senast ändrad av nuuben; 2014-07-16, 21:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av nuuben Visa inlägg
              Hoppas att du fixat din båt men om så är inte fallet så ska du få ett tipps av mig som jobbar med plastreparationer.
              Såg att många nämner glasfiberapackel.. det är fel..glasfiberapackel kan man ha som ett ytligt lager bara för det håller inte i längden.
              Jag rekomenderar starkt att du åker till biltema o köper glasfibermatta samt 2 komponentig polyesterlim..
              börja med att göra rent den skadade ytan o slipa rent..sen klipper du till mattan så mycket att du täcker skadan men plussa på ca 10 cm så att mattan täker utanför det skadade området. Sen penslar du i mattan med limmet..du kan lägga 2-3 lager matta men vänta ca 30minuter mellan varven. .när det är klart o du lagt 3 lager så låter du det torka över natten..dagen efter så slipar du av lite så du får en len yta men ta inte för fint papper utan avsluta med högst 320 papper eller 240 papper..när det är klar så kan du då lägga ett fint lager glasfiberspackel. Låt torka ca 10 min. .slipa fint..och måla över...klart.

Du kommer att behöva en slipkloss för att få en jämn yta
              (polyesterlim finns inget som heter)
              Du köper 1 kg polyester + härdare
              Slipa ner till glasfibern med rondell minst 5 cm på varje sida om skadan och så de blir djupare som en grop mot skadan
              TVÄTTA med ACETON
              Lägg på 7 lager matta (300g)lite beroende på vikt på matta
              Och man river mattan inte klipper !
              Slipa av skägget när allt är härdat
              Ta ett 40-60 sandpapper i handen och dra ett par gånger över skadan så försvinner eventuella taggar
              Måla över med Topcoat i lämplig färg

Glasfiberspackel ska inte användas annat än som fyllning i tex borrhål innan man plastar över med matta eller ev bara penslat på plast

Det är 50 gånger lättare att reparera om du kan tippa båten upp och ner när du gör jobbet än att ligga under och plasta uppåt , de kräver viss erfarenhet av båtplastning för ett bra resultat

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
              10 svar
              15 902 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Classe69  
              Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49