Eget sjökort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eget sjökort

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har gjort ett försök på detta med att skapa ett eget sjökort. Tillbringade 5 dagar på Höljessjön i Nordligaste delen av Värmland. Resultatet blev riktigt bra måste jag säga på så kort tid.

Har sedan gjort djupkurvor och exporterade det digitalt sjökort till min Lowrance LMS-525c DF i LCM-format, det fungerar

Bifogar en bild så ni kan se resultatet med 5m djupkurvor, dock skall nedersta delen mätas om då den är allt för slarvigt mätt (Var sent på natten, trött som satan och körde för fort...)
    OBS! Denna karta är INTE avsedd för navigering i nuvarande version.
    Bild här:

Använt Ekoled & GPS: Lowrance LMS-525c DF men alla enheter som kan lagra Ekoloddjup samt GPS koordinater fungerar, dock bör man ha EGNOS aktivt
    Om man har möjlighet är en Trimble GPS bra att ha för exaktare GPS positioner. Dessa data importeras till samma MS Access applikation för korrigering av de X & Y koordinater kombiinstrumentet registrerade på samma tidpunkt.
    Använda programvaror med licenskostnad: Golden Software Surfer v9, Global Mapper v11 och Microsoft Access 2007
    Använda programvaror utan licenskostnad: Google Earth v5

Dessa steg har gjorts:
    1. Samla in djupdata på sjön med Ekolod & GPS och lagra dessa kontinuerligt på minneskort
    2. Sjölinje ritades i Google Earth och sedan exporterades detta för import i Global Mapper
    3. Konturer för öar ritades i Google Earth och sedan exporterades detta för import i Global Mapper
    4. Dessa data Exporteras till XY ascii fil som sedan importerades till en egengjord MS Access Applikation för att ge dessa 0 meter i djup samt till Shape filer för senare användning
    5. Lagrade XYZ data från sjömätningen importeras till MS Access Applikationen för att få ut korrekt koordinat system och djup (Höljessjön är reglerad och variationer per dag i sjöyta över havet är medtaget i beräkningarna)
    6. Korrekt XYZ ascii fil exporteras från MS Access Applikationen
    7. XYZ data importerat till Golden Software Surfer 9 för interpolation mellan mätta koordinat punkter (Esri Arcinfo kan också användas)
    Denna beräkning tar tid om man önskar hög detaljgrad på slutresultatet, tog ca 6 timmar på mina data över Höljessjön.
    8. Färdig grid med beräknade XYZ exporterades till Surfer GRD format och lästes sedan i Global Mapper v11
    9. Shape filer med sjökontur och konturerna av öar importeras till kartan i Global Mapper
    10. Sjödjup data beskärs till sjölinjen
    11. Dupkurvor beräknas i Global Mapper på valfritt intervall

Detta har jag ännu inte gjort men det ska göras:
    • Mäta om nedre delen av Höljessjön
    • Från satellitbilder i färg, flygfoton i färg eller andra tidigare sjökartor märka ut kända stenar samt grundpartier med relevant djup och lägga till detta i djupdatabasen i steg 5 ovan.
    • Lägga in relevanta symboler på grundpartier i kartan
    • Lägga in övriga symboler, t.ex. farleder, naturhamnar, grillplatser m.m.

En sak som finns över många sjöar som inte finns över Höljessjön är fri elevationsdata kallad SRTM som Nasa tillhandahåller. Dessa data kan ev. underlätta vissa delar i bestämmandet av grund i en sjö.

Den gjorda kartan är helt digitala och kan visas i t.ex. webbsidor i både 2D / 3D och GPS enheter efter export till korrekt format samt till alla möjliga vektor och raster format. En annan fördel är att man kan förbättra mätt yta kontinuerligt för mera detaljer hela tiden.
    Jag har själv exporterat dessa till Garmin och Lowrance format för att använda kartan i mina GPS enheter på sjön.

Lycka till med era projekt

Kommentera

Hej.
      Har läst om hur du har börjar göra dina sjökort.
      men har fastnat på punkt 4 hur jag exporterar till XY ascii fil??
      har kollat runt på global mapper men hittar inte var jag sparar den till en XY ascii fil.

Mvh Fredrik

Kommentera

Lowrance / Eagle SLG filer till XYZ text filer

För att konvertera Lowrance / Eagle SLG filer till XYZ text filer i CSV format så använder man kommando linje verktyget slg2txt.exe som följer med Eagle och Lowrance emulator programvaror, dessa finns på deras hemsidor för nedladdning. Efter installation leta i den mapp som emulatorn installerades i.

Kopiera denna exe fil till en ny mapp, skapa sedan en batch fil mot slg2txt.exe samt kommando linje parametrar som jag rekomenderar är idenna batch fil för att konvertera alla SLG filer i samma mapp. Har inte kommandot som kan användas för tilt korrigering då det inte finns listat för slg2txt.exe, hade varit bra att ha med.

Innehållet i BATCH filen:
        ::
        @echo off
        echo This will convert all slg files to csv files in the same directory
        pause
        forfiles /s /m *.slg /c "cmd /c Slg2Txt.exe @file @fname.csv"
        ::

OBS! Lowrace använder ett eget koordiantsysstem så X & Y måste barbetas om man inte har ett program med direktstöd som t.ex. Global Mapper.
        I Global Mapper kan man sedan öppna dessa CSV filer och exportera till ASCII fil via "File" - "Export vector data" - "Export simple ASCII text file..." om man vill eller valfritt annat format.

Formel för konvertering av koordianterna till WSG84 i MS Office makro som t.ex. Excel dock föredrar jag MS Access då man kan göra mycket annat där också (Sista är för konvertering av fot till meter):
        KOLUMN_X = Replace(format((180/3.14159265358979*KOLUMN_X/6356752.3142),"###0.0000000000"),",",".")

KOLUMN_Y = Replace(format((180/3.14159265358979*(2*Atn(Exp(KOLUMN_Y/6356752.3142))-3.14159265358979/2)),"###0.0000000000"),",",".")

KOLUMN_Z i fot = Replace(format(((KOLUMN_Y)*0.3048*-1),"###0.00"),",",".")

Hoppas att ni fick den information ni var ute efter och lycka till.
        Senast ändrad av TwistedRat; 2010-02-24, 13:41.

Kommentera

Echomap

Tänkte kolla om någon har ingående kunskap i Mathlab och tid över samt intresse av att färdigställa en Mathlab svit för att skapa färdiga evevations data direkt utifrån SLG filer utan program som kräver licenser.

Portland State University har under några år arbetat på ett program kallat Echomap och det fungerar hyffsat i den sista versionen men det finns fortfarande stora utrymmen för förbättringar, speciellt gällande stabilitet och felhantering.

Information finns här: http://nearlab.ece.pdx.edu/echomap.html

Hade också varit intressant att skapa ett program för konvertering av SLG filer till andra format utifrån del del i koden till Echomap som gör detta. Att kunna spara till XTF format hade varit en dröm då detta är ett filformat som stödjs av många program.

Kommentera

Jag laddade ner emulatorn dock finns bara demo versionen, men jag hittade ingen slg2txt.exe fil nånstans.

Kommentera

Jag kanske var lite otydlig in min formulering tidigare, slg2txt.exe är en del av programet Sonar Viewer som Lowrance tillhandahåller för att spela upp sparade inspellningar av ekolod och inte produkt emulatorer för enheterna. Nyare versioner av Sonar Viewer kan både visa lagrade data från "vanliga" lod som t.ex. LMS & HDS serien (SLG filer) men också sidescan data från lagrade Structure Scan data (SL2 filer).

"slg2txt.exe saknades i en version som nyligen fanns för nedladdning på Lowrance sida, sista versionen har dock fått slg2txt.exe tillbaka så avinstallera den version du har och hämta ned Sonar Viewer version 2.12 om den saknas i er installation av Sonar Viewer."

En annan relaterad nyhet är att HDS enheter med den extra Structure Scan modulen kan från och med mjukvara version 3.0 lagra data i XTF formatet. om man väljer att lagra i XTF formatet så lagras data i både SL2 och XTF filer parallellt på SD kortet. Det finns många proffs program som kan bearbeta sidescan data från XTF filer men få av dessa är open source eller gratis.
              Senast ändrad av TwistedRat; 2010-08-09, 11:56.

Kommentera

DrDepht (stavning?) Vi använde detta programet när jag och styrelsen i Färgensjöarnas fiskevårdsområde fixa en ny djup karta på Färgen sjöarna utanför Alingsås! Den blev helt perfekt med programet! Kort på stänktåligt (vattentåligt) papper finns att köpa! Om något/några år finns den kanske med på korten till Lowrance och Garmin!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tävlingsochmatfiskare Visa inlägg
                  DrDepht (stavning?) Vi använde detta programet när jag och styrelsen i Färgensjöarnas fiskevårdsområde fixa en ny djup karta på Färgen sjöarna utanför Alingsås! Den blev helt perfekt med programet! Kort på stänktåligt (vattentåligt) papper finns att köpa! Om något/några år finns den kanske med på korten till Lowrance och Garmin!
                  DrDepth är ett mycket enkelt program att göra egna sjökort med och kan varmt rekomenderas för hobby användning och enklare sjömätningar. Det har dock sina begränsningar när det gäller större sjöar och möjlighterna till manuell redigering / inmatning av djupdata samt det hade inte skadat att kunna exportera det färdiga resultatet som grid och shape filer från programmet för att använda i andra mjukvaror.

Problemen med sjömätning börjar med mätning av grunda partier vilka i navigeringsperspektiv är de viktigaste, det är otroligt krångligt att mäta dessa med båt och ekolod. Jag rekomenderar att man köper in ortho foton med band 4 (nära infrarött) och använder sig av detta och speciell bildbehandlingsprogramvara för att få fram farliga grundpartier. Det kan göras tämligen enkelt bara man får tillgång till fotomaterialet och programvara men det kostar en saftig slant.

Har man ännu mera pengar kan man hyra in in ett flygplan med LIDAR utrustning för mätning av grunda partier, men det är inte många som kan göra detta om man inte kan samordna det med någon anan form av flygfotografering som t.ex. lantmäteriet och länsstyrelsen gör ibland.

I framtiden kan förmodligen SAR satelitdata från ESA olika projekt kunna vara till nytta, men idag är tyvärr tekninken inte nog bra för att få nog hög upplösning.

Kommentera

Lite exempeldata på min mätning

Tänkte jag skulle lägga ut några exempel på vad man kan göra med den färdiga informationen. Bifogar en enkel Google Earth KMZ fil som man även kan visa på webbsidor med Google Earth webb plugin och en LCM fil som man kan använda i Lowrance navigatorer och produkt emulatorer.

HÖLJESSJÖN i nordligaste värmland intill norska gränsen
                    Koordianter N WGS84: 60 59.276'
                    Koordianter Ö WGS84: 12 31.571'

Google Earth: http://depositfiles.com/files/c7eqonvg3
                    Lowrance LCM-fil: http://depositfiles.com/files/mgz9kqrif

Har även sparat alla data i en massa andra olika format, det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna till vad och hur man kan använda materialet när det väl är färdigt.
                    Hoppas att det inspirerar andra att skapa kartmaterial då tyvärr lantmätariet eller länstyrelserna inte har något större intresse av att sjömäta sveriges mindre sjöar.
                    Senast ändrad av TwistedRat; 2010-08-10, 23:23.

Kommentera

TwistedRat: Imponerande!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 530 visningar
                      0 gillar