Fritidsbatteri, underligt beteende - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fritidsbatteri, underligt beteende

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

fortsättning på äventyret....

Jag fick tag på comstedt.se som lagar minn kota bland annat. Fick en hel del råd och tips. Beställde sedan nya borstar och lite olika packningar till propellerhuset. Vissa av packningarna måste bytas varje gång man öppnar propellerhuset. Bra tips. Det gäller de små gummipackningarna kring de två bultarna som genomgående sätts genom hela propellerhuset. Byter man inte läcker det in vatten. Vatten och el kan liknas vid glass och eld. Det brukar löna sig att separera de två. Om man nu inte är skapligt het och glassar omkring på krogen.

Jag avvaktar testet i tunnan tills jag fått delarna och monterat allt. Därefter blir det några timmars test för att testköra både batteri och motor.

Att notera. Jag började med att beskriva för Comstedt hur motorn betett sig på sjön. Killen jag pratade med avbröt mig och sa direkt att det lät som problem med kolborstarna. Inte helt ovanligt med andra ord. Jag fick en sprängskiss för motorn med reservdelsnummer. Dessa nummer lägger man till ett "m" på innan man beställer från sin närmaste återförsäljare. Packningar och liknande går på några kronor styck enligt Comstedt.

Bifogar pdf

|Henx
    Bifogade filer
    Senast ändrad av henlin431; 2010-08-13, 18:28.

Kommentera

Motorn fixad med nya delar. Allt fungerar bra nu.Testkörd i tunna 1:40 timmar utan problem.Det var borstarna som var problemet.

|Henx

Kommentera

Hmm... Mitt problem kvarstår och är troligtvis batteriet. Har prövat motorn med ett annat batteri (100ah) och då var det inga problem under de 3-4h jag var ute. Var till biltema idag för att be dem kolla batteriet + ev reklamation. Deras test visade inget fel men de ville att jag skulle komma tillbaka när batteriet blivit använt och problemet uppstår. (fulladdat nu) Skall ut en tur i morgon bitti så det lär vara "tomt" lagom till öppningsdags...
        sigpic

Kommentera

Jag tror fortfarande du har problem med kolen eller kontakt någonstans. Det räcker att kolen är slitna och hamnar lite snett. Då får man konstiga problem. Sen slutar motorn gå. Sen fungerar den igen beroende på hur kolen hamnade mot själva statorlindningen som roterar.

Kolen kostar 70 kr styck, o-ringarna kostar kring 1-2 kronor styck. Det är en bra och billig investering att gå igenom elmotorn. Har man bytt kolen och o-ringarna och kontrollerat de få kontakter som finns, då kan man utan större problem sluta bekymra sig för motorn ett tag framöver.

Biltema testade mitt batteri på 3 olika sätt, dels för bränslecellsproblem och lastningsproblem genom att koppla på en enhet som just ansträngde batteriet. De hittade inget fel.

Jag fick för mig att antingen var kolen slut, det vill säga att motorn var död eller så var kolenhela och motorn snurrade. Det finns en rad mellanting och dessa ger mycket underliga "av/på" problem.

Tacksam för att du skriver tillbaka gällande hur det gick.

|H

Kommentera

Ursprungligen postat av henlin431 Visa inlägg
            Jag tror fortfarande du har problem med kolen eller kontakt någonstans. Det räcker att kolen är slitna och hamnar lite snett. Då får man konstiga problem. Sen slutar motorn gå. Sen fungerar den igen beroende på hur kolen hamnade mot själva statorlindningen som roterar.

Kolen kostar 70 kr styck, o-ringarna kostar kring 1-2 kronor styck. Det är en bra och billig investering att gå igenom elmotorn. Har man bytt kolen och o-ringarna och kontrollerat de få kontakter som finns, då kan man utan större problem sluta bekymra sig för motorn ett tag framöver.

Biltema testade mitt batteri på 3 olika sätt, dels för bränslecellsproblem och lastningsproblem genom att koppla på en enhet som just ansträngde batteriet. De hittade inget fel.

Jag fick för mig att antingen var kolen slut, det vill säga att motorn var död eller så var kolenhela och motorn snurrade. Det finns en rad mellanting och dessa ger mycket underliga "av/på" problem.

Tacksam för att du skriver tillbaka gällande hur det gick.

|H

Det vart en spontantur ut på sjön idag för att köra ner batteriet till den nivå där problemet uppstår. Detta skedde idag efter 1,5-2h. Åkte sen till Biltema för kontroll av batteriet, de mätte upp det till 4,3 volt så jag fick ett nytt batteri. Får se om jag hinner ut i helgen för att pröva funktionen och se om det håller längre.

Jag tror dock att jag har/hadde ett batteriproblem eftersom jag provat med ett annat batteri = bra funktion, sen med mitt = dålig funktion, å sen med det andra igen = bra funktion. Vore konstigt om kol etc bara hamna fel med det ena batteriet... men man skall aldrig säga aldrig... mer rapport kommer när jag hunnit testa det nya. Och troligtvis kommer man någon gång komma till den punkt där kol osv behöver bytas och då är det ju bra att du gett duna tips!
            sigpic

Kommentera

Hej Henx Birk;

Jag har själv vid mitt fiske använt MINN KOTA elektriska fiskemotorer sedan 1960-talet. LEF Sport & Marinprodukter AB, där jag är marknadsansvarig, introducerade MINN KOTA här i Sverige år 1973 och var generalagent för MINN KOTA åren 1974-2002. Sedan år 2002 har Duells i Göteborg och Sportmanship i Göteborg varit agenter. Från slutet av 2008 är Jan Comstedt AB, Göteborg generalagent för MINN KOTA i Sverige.

Du skriver följande text ovan: Läste en hel del trådar från staterna och såg där att flera haft problem med statorlindningen, att det kommit in vatten in i propellerhuset och korroderat.

Svar: Din MINN KOTA Endura 30 har inga statorlindningar. Statorn består av två, cylindriska permanentmagnethalvor som är fastlimmande mot insidan av den rörformade delen (detalj Nr 4) av motorblocket.

Du tycks ha klarat av bytet av de båda kolborstarna (detalj Nr 9) och O-ringarna ( detalj Nr 17) på sammandragningsbultarna utan problem. Du skriver att någon annan varit inne i MINN KOTA Endura 30 motorn och lött... Förmodligen har motorn skadats tidigare av någon anledning. Det är svårt att lista ut vad utan att se motorn både in- och utvändigt.

Det är inte sällsynt att elektriska fiskemotorer blockeras av sjögräs, fiskenät och de allra värsta skadorna kan uppstå av nylonlinor som lindar sig hårt runt motoraxeln innanför propellern och blockerar motorn. Då omvandlas den tänkta rörelseenergin till värmeenergi. Är man inte snabb och stänger av strömmen då kan både rotor- och styrlindningar brännas plus även omkopplaren. Man kan och bör absolut skydda sig mot detta genom att ha en säkring på +kabeln mellan motor och batteriets pluspol.

Om propellern snurrar lite trögt när man för den runt med pekfingret har man stor anledning att misstänka att något pressats in runt propelleraxeln mellan propeller och packbox .

Om du mailar mig på leif.engstrom@lef.se med angivande av serie- och tillverkningsnummer kan jag troligtvis tala om för dig hur gammal din MINN KOTA Endura 30 är. När LEF var generalagent åren 1974 - 2002 hade vi en total reklamationsfaktor under garantitiden på 0,2 % gällande alla modeller med fasta hastighetssteg. MINN KOTA motorer med pulsmoduleringssystem, tyristorstyrning och Maximizer hade cirka 1,3 % servicefaktor under 2-årsgarantitiden.

Welcome to the Silent World...a World of MINN KOTA Electric Fishing Motors!

Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
              Senast ändrad av Old Firehand; 2010-08-27, 11:10.

Kommentera

Var ute en sväng med nya batteriet igår 14.30-20.30. Körde mestadels i trollingfart = 2-3 på de fasta stegen. Batteriet höll kraften bra och visade inga tendenser till att mattas av på slutet. Så för tillfället avskriver jag felet som batterirelaterat. Skall dock inhandla någon form av Deep-Cycle Batteri för fortsättningen.
                sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                72 svar
                6 162 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg tobs