LiFePo4-litiumbatteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LiFePo4-litiumbatteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • LiFePo4-litiumbatteri

    Jag har börjat titta på elmotor (watersnake geo-spot) och funderar på batteri till denna.
    När jag då sökte eftet detta så kom det upp LiFePo4-litiumbatterier från Amazon, är dom något att tänka på?

  • #2
    Det bästa som finns just nu.

    Kommentera


    • #3
      Ok, men har du (eller någon annan) någon erfarenhet om batterierna på Amazon, för priserna är ju 3-4 gånger lägre, avspeglar det sig i kvaliteten?

      Kommentera


      • #4
        Finns rätt många tester på Youtube där man testar batterier från nätet. Där man öppnar upp och synar vad finns i batterierna.
        Har provat Winston batterier från evpower (verkar som Victron använder samma i sina batterier). Tycker dom funkar mkt bra.
        Nu kör jag med Lilead 24V batteri som jag köpte på seasea för 6000kr. Mkt nöjd med den också.

        Kommentera


        • #6
          Ursprungligen postat av Siks Visa inlägg
          Det som jag har tittat på är ett 12V 100AH LiFePO4 Grade A batteri (jag har tänkt att 2st sådana borde räcka).

          https://www.amazon.se/djupcykel-solc...72d4550378011a
          Vill du inte ha en BMS med Bluetooth? Sjukt praktiskt att kunna kolla status så.

          Kommentera


          • #7
            Jag har faktiskt inte tänkt på det, tänkte att jag laddar fullt innan jag åker hemifrån och kör slut på första och sedan byter och när det är slut så är det. Är det någon speciell anledning till att man vill hålla koll på batteriet i telefonen, frågar bara för att jag har dålig koll på detta.

            Kommentera


            • #8
              Ursprungligen postat av Siks Visa inlägg
              Jag har faktiskt inte tänkt på det, tänkte att jag laddar fullt innan jag åker hemifrån och kör slut på första och sedan byter och när det är slut så är det. Är det någon speciell anledning till att man vill hålla koll på batteriet i telefonen, frågar bara för att jag har dålig koll på detta.
              Det är rätt skönt att hålla lite koll, i appen till mitt SBL-batteri så ser jag batteritemperatur, kapacitet i %, aktuell förbrukning och hur länge till det räcker med aktuell förbrukning.

              200AH litium är vansinnigt mycket kräm, jag haraldrig varit med om att vi kört slut på 80AH med en 55lb Terrova .
              Kör man bara spotlock och småförflyttningar i rimliga förhållanden så räcker det utan problem i flera dagar. Efter en riktigt stökig heldag i höstas med 10M/sek och upp mot 17 i byarna så hade vi någonstans mellan 20 och 30% kvar.
              Är jag ute med min takbåt i fint väder så brukar jag göra av med 20-30% på 5-6 timmar.

              Kommentera


              • #9
                Ok, då kanske jag klarar mig med ett 100ah. Vi kör i och för sig en del bonntrolling men det kanske räcker ändå (är ju inte så svårt att komplettera senare).

                Kommentera


                • #10
                  Lite tveksam blir jag till Kepworth när vissa andra LiFePO4 kostar 2-4 ggr mer, (ja ett Victron 150Ah LiFePO4 Litium kostar19,505.00 kr.)
                  I bästa fall är de senare svenska priser, dvs säljs i Sverige med garanti, BMS och bluetooth, sånt kostar. I sämsta fall en stor generell kvalitetsskillnad. Nån som behövt reklamera ett från Asien-levererat batteri och gjort så med framgång?

                  Om jag trollade en del skulle jag nog hellre välja ett lite större direkt än att komplettera senare, då tömmer du förhoppningsvis aldrig batteriet (ej optimalt) och slipper skifta.

                  Visste inte att Watersnake har utvecklat geo-spot, nån som läst något om den modellen? Bl a "Spot-lock" har ju "spökat" för de andra under åren, bl a Hashwing och min "gamla" Minnkota är inte jättevass på att hålla spotten även om det funkar...
                  Senast ändrad av anteman; 2024-02-04, 21:29.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 511 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri  
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                  12 svar
                  2 792 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Piscantur stercore  
                  Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                  27 svar
                  2 095 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gabbu
                  av gabbu
                   
                  Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10
                  28 svar
                  3 124 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg frutty
                  av frutty
                   
                  Startad av alfons74, 2023-08-15, 17:43
                  2 svar
                  261 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg alfons74  
                  Arbetar...
                  X