Tillverka/sälja egna alubåtar fina 450cm från Polen , bra grejjer, önskvärt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillverka/sälja egna alubåtar fina 450cm från Polen , bra grejjer, önskvärt?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Verkar som att det är en hel del som vill börja importera båtar till Sverige. För oss kunder är det glädjande besked med ett större utbud och förhoppningsvis lägre priser. Lycka till !
    www.custombaits.se

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
      Om du inte pallar med min stil här kan jag bara undra hur du ska palla med alla som kommer att göra din vardag sur i din strävan att bygga båt i polen.

Tack för dina vänliga ord, ge upp ? ? med glädje. Har jobbat i varvsbranchen med just aluminium. Mannen bakom Anytec-båtarna är min förra kollega.

Menade inte att va negativ, konstigt påhopp av dig, ville bara göra dig själv uppmärksam på vissa saker I POSITIVT SYFTE då det du beskrev lät lite (förlåt) verklighetsfrämmande. Ibland tänker man inte hela vägen ut , men det kanske du har gjort, lokalhyra, elkostnader, skatter, distrubition, verktygskostn. löner, sociala avgifter, marknadsföring, mm mm detta är bara ett axplock.

Men jag kan bara säga LYCKA TILL, Det låter intressant och går du iland med detta så är du bara att grattulera.

Eftersom du inte vill ha fler negativa synpunkter så tackar jag för mig. och som sagt önskar dig lycka till.
      Va det inte du som skulle sluta skriva här då det hettade till om en tråd och alla höll inte med dig och endel gick över gränsen ! Vad har vi lärt oss, jo att alla har olika smak och tycken, tankar och över ett forum går det inte ändra på

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
        Va det inte du som skulle sluta skriva här då det hettade till om en tråd och alla höll inte med dig och endel gick över gränsen ! Vad har vi lärt oss, jo att alla har olika smak och tycken, tankar och över ett forum går det inte ändra på
        Vad stor du är Pasi !

Läs igen så kanske du förstår, Sa att jag menade väl i mina frågeställningar, Då jag har vissa kunskaper i ämnet och trådskaparens utlägg lät lite svävande så ville jag göra honom uppmärksam och kanske fundera en sväng till på det han hade i blicken och därmed få lite mer kött på benen.

Men jag låter gärna bli. Då varken han eller du har något intresse i det
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Hojta till när båtarna finns. Jag är inom ett år tänkt att köpa båt. Så hojta om du får rull på båtproduktion.
          Lycka till!
          http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
            Jag har funderat över hur de där jenkarbåtarna klarar lite hårdare sjö?
            På alla tester av de där båtarna så är det inte högre vågor än runt 20 cm.
            Berätta =)
            Vilka tester är gjorda i våger under 20cm?

Alla båtar innebär kompromisser, ingen båt är bra till allt. Olika användningsområden ställer olika krav, och för att få ut så mycket som möjligt av sin båt bör man välja en som passar det egna användningsområdet så bra som möjligt. Förmåga att ta grov sjö är viktigt på oskyddade vatten, mindre viktigt på mindre skyddade vatten. Fartegenskaper är viktigt om man behöver transportera sig längre sträckor, hålla nere transporttiden. Lätt att traila är bra om man trailar mycket på dåliga ramper.. osv Ingen båt uppfyller alla krav. Den jag länkade är en allround gädd/gös båt. smidig och mobil. Billig att köra. Som går att göra det mesta ifrån.

Tracker har olika serier av båtar till olika användningsområden, även sådana som klarar all sjö som är praktiskt möjligt att fiska i.

Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
              Vilka tester är gjorda i våger under 20cm?

Alla båtar innebär kompromisser, ingen båt är bra till allt. Olika användningsområden ställer olika krav, och för att få ut så mycket som möjligt av sin båt bör man välja en som passar det egna användningsområdet så bra som möjligt. Förmåga att ta grov sjö är viktigt på oskyddade vatten, mindre viktigt på mindre skyddade vatten. Fartegenskaper är viktigt om man behöver transportera sig längre sträckor, hålla nere transporttiden. Lätt att traila är bra om man trailar mycket på dåliga ramper.. osv Ingen båt uppfyller alla krav. Den jag länkade är en allround gädd/gös båt. smidig och mobil. Billig att köra. Som går att göra det mesta ifrån.

Tracker har olika serier av båtar till olika användningsområden, även sådana som klarar all sjö som är praktiskt möjligt att fiska i.

http://www.trackerboats.com/boat/?boat=3412
              Hej David Lundqvist;

Innan du och Robert Bertrandt drar igång på allvar med att sälja TRACKER aluminiumbåtar här i Sverige bör ni kanske undersöka hur det var förra gången när Bobby Hazelius, Tracker Boats sålde dessa aluminiumbåtar i Sverige och hur han lyckades. Vad jag hörde då sålde Bobby de första åren flera hundra TRACKER båtar från sitt företag här i Bålsta. Leverantören Bass Pro Shops krävde bara större och större beställningar varje år tills TRACKER BOATS här i Sverige gick i konkurs. Normark Scandinavia hade också visat intresse just innan allt brakade ihop...

Försök att få kontakt med Bobby Hazelius innan ni drar igång. Bobby har säkert en massa att berätta för er...om han vill.

Du kan även fråga Tord Hedberg på Bålstasläpet om båttrailerna som Bobby Hazelius beställde till sina Tracker båtar. Tord har nog också mycket att berätta...om han vill.

Det är inte Guld allt som Glimmar!

Old Firehand
              Senast ändrad av Old Firehand; 2011-10-30, 18:16.

Kommentera

Eino: Har du dragit in alla tillstånd?
                Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                De blir inga
                http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Det kommer båt , min egna ska börja göras om några veckor
                  Kommer titta på två äldre båtfabriker som flyttat pga expansion

han som gör båtarna har erfarenhet med ett tusental båtar i bagaget till militär mm

ALLT ÄR MKT BILLIGARE I POLEN. köpa fabrik, driva fabrik, löner , mm
                  det går göra såå mkt mer där ute , i sverige skulle det vara omöjligt till dessa priser
                  och det är inte tal om häftiga demohallar mm, utan helt basic, det enda som är viktigt är att båtarna blir ruskigt bra, han gör båtar till militären bla nu, han är grym på detta.

Vi ska göra 100båtar nu först, och svenska handlare mm kommer inte vara inblandade för det gör priset galet högt, finans mm går ordna via sverige själklart.
                  Det är så att båtarna ska säljas där, men jag tar även hit några , det blir grymt långa näsor på vissa här sen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej David Lundqvist;

Innan du och Robert Bertrandt drar igång på allvar med att sälja TRACKER aluminiumbåtar här i Sverige bör ni kanske undersöka hur det var förra gången när Bobby Hazelius, Tracker Boats sålde dessa aluminiumbåtar i Sverige och hur han lyckades. Vad jag hörde då sålde Bobby de första åren flera hundra TRACKER båtar från sitt företag här i Bålsta. Leverantören Bass Pro Shops krävde bara större och större beställningar varje år tills TRACKER BOATS här i Sverige gick i konkurs. Normark Scandinavia hade också visat intresse just innan allt brakade ihop...

Försök att få kontakt med Bobby Hazelius innan ni drar igång. Bobby har säkert en massa att berätta för er...om han vill.

Du kan även fråga Tord Hedberg på Bålstasläpet om båttrailerna som Bobby Hazelius beställde till sina Tracker båtar. Tord har nog också mycket att berätta...om han vill.

Det är inte Guld allt som Glimmar!

Old Firehand
                    www.trumman.com
                    Mmmm så var det, Bobby var på den tiden granne till mig och jag har känt honon sedan barnsben, faktum är att jag var med och testkörde den första Tracker han tog in till Sverige då han ville höra lite om hur den var att fiska från så jag fick låna den och testfiska från.

Med lite ändringar för att passa svenska förhållanden och en del kvalitetsförbättringar så hade det kunnat bli bra sedan kom kraven från Jänkarna och då gick det som Du sade åt skogen, synd om Bobby för tanken var god.

Kommentera

Ursprungligen postat av mrvanilla Visa inlägg
                      Det kommer båt , min egna ska börja göras om några veckor
                      Kommer titta på två äldre båtfabriker som flyttat pga expansion

han som gör båtarna har erfarenhet med ett tusental båtar i bagaget till militär mm

ALLT ÄR MKT BILLIGARE I POLEN. köpa fabrik, driva fabrik, löner , mm
                      det går göra såå mkt mer där ute , i sverige skulle det vara omöjligt till dessa priser
                      och det är inte tal om häftiga demohallar mm, utan helt basic, det enda som är viktigt är att båtarna blir ruskigt bra, han gör båtar till militären bla nu, han är grym på detta.

Vi ska göra 100båtar nu först, och svenska handlare mm kommer inte vara inblandade för det gör priset galet högt, finans mm går ordna via sverige själklart.
                      Det är så att båtarna ska säljas där, men jag tar även hit några , det blir grymt långa näsor på vissa här sen.
                      Har följt denna tråd med intresse och får säga att det från början lät lite svävande men det tar sig både vad gäller båtplanerna och upplägget, det är kul med nya friska tankar i det konservativa båtsverige så hoppas det går väl för Dig.

Det är väl en offentlig hemlighet att det är billigt att driva båtfabrik i Polen, i princip alla stora skandinaviska båttillverkare har idag förlagt delar eller hela sin produktion till just Polen för att det är så billigt, tyvärr så har inte priserna sjunkit i takt med deras konstnadssänkningar ;-(
                      Finns även bra och yrkeskunnigt folk där så har Du perosnliga kopplingar dit så är det ju ännu mera logiskt!

Det faktum att Du personligen inta kan bygga en båt har ju ingen betydelse då Du enligt beskrivningen ovan avser att köpa in de tjänsterna från personer med lång och gedigen erfarenhet, att bygga båtar som pallar för militära behov är en bra grund så har Din båtbyggar ansvarige ett förflutet där så bör det vara lungt.
                      Dock är det bra om Du tar omaket och kostnaderna att få båtarna CE märkta och typade i Sverige, blir oftast enklare för kunderna att skaffa försäkringar då och så känns det tryggare att köpa en godkänd båt.

Själv är jag nyfiken på mera detaljer om hur Du/Ni tänkt med konstruktion, att den blir helsvetsad och självlänsande utgår jag ifrån men hur blir det med skrovtjocklek 3, 4, 5 mm alu?
                      Blir det en enkel eller dubbelskrovad båt, om dubbel med inerliner blir den i alu eller plast som tex Silver, eller kör Ni på en enkelskrovad med synliga spant om så lär den bli ganska bullrig att färdas i vågor med men lättare.

Hur blir det med bottenvinkel blir det en riktig V botten eller en kompromiss för att göra den mera lättdriven och kunna klara sig med mindre motor, och kommer det att finnas plats för extra motor på aktern eller förberett för frontmonterad elmotor?

Tips är att Ni lägger in elsystem från början och ett bra med extra kabelbanor som kan nyttjas när kunden vill montera GPS, ekolod och annat elektriskt, snåla inte på kvaliteten på detta kör med förtennade kablar och tätade kopplingsdelar det kommer Ni att vinna på i längden.

När det gäller inredningen så kanske det vore klokt att ha två options, läder eller inte läder många fiskare vill inte ha läder i en fiskebåt då man vill kunna spola av allt med högtryckstvätten vid hemkomst som tex jag, så för mig faller läderstolar även om de är sköna att sitta i men jag står ändå minst 90% av tiden så ingget som jag bryr mig om, men att inte kunna spola allt vid hemkomst det är nödvändigt!

Lycka till med företagandet och båtbyggandet ;-)

Ska bli kul att se när första båten kommer ut på vattnet

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
                      13 svar
                      10 853 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xerup