Uppbyggnad av Crescent 425? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppbyggnad av Crescent 425?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Uppbyggnad av Crescent 425?

Hej!

Har nyligen kommit över en Crescent 425 eller kanske en 415 billigt. Det är inte båten på bilden men min har precis samma inredning. Någon som vet om det är en 425 eller 415? Hittar dessutom lite olika uppgifter om båtens vikt, 185 kg eller 225 kg? Någon som vet?

Nu till min egentliga fråga? Hur är en sådan båt uppbyggd? Efter att ha läst på verkar det vara ett plast/glasfiber skrov (enkelt) med en träkonstruktion uppbyggd ovan plasten och sen plast igen ovan träkonstruktionen. Flytkraft fås via frigolit, som sitter var? Sittplatserna verkar vara uppbyggda av trä även dem. Kan detta stämma?

Min träkonstruktion är lite kass på några ställen och jag är inte direkt sugen på att byta den nu precis innan sommaren. Men om jag förstår det hela korrekt så har denna "trädurk" inte så stor betydelse för båtens funktion, möjligvis vridstyvhet. Stämmer det eller behöver jag vara oroligt för att anväda båten under sommaren?

Jag kommer att ha båten på trailer och göra en bottenmålning innan den används första gången om det har någon betydelse.

//Mikael
    Bifogade filer

Halloj ! Jag och svågern har en Crescent 425 och den såg ut som båten på bilden när vi köpte den. Båten är uppbyggd som du beskriver. Glasfiberskrov med dubbelbotten, där durken består av plastad plyfa. Även tofterna (sittplatserna) är plastad plyfa.
    I båten så finns det frigolit på vardera sidan om facket i aktertoften. I vår så var det lösa bitar i en plastsäck.
    Dock så tog vi bort det när vi fick göra en helt ny aktertoft pga. att den gammla var rutten. Förmodar att det finns frigolit eller skum under sittplatsen i fören också.
    Vikten är jag osäker på, då vår båt tyvärr saknade sin typskylt/blåskylt när vi köpte den.
    Jag fått bilder från en här på forumet som har samma båt, där durken sågats bort och ersatts med trall. Är du intresserad så kan vi ta det i pm, för han har nog inget emot att visa hur han har löst det.
    Vi har också vår båt på trailer. Ingen bottenfärg sedan den blev slipad och ommålad. Kan tillägga att vi är mycket nöjda med båten. Trevlig att fiska från och går bra i sjön. Enda nackdelen som jag ser är att båten är lågt skuren i aktern och gjord för kort rigg. Vi höjde upp akterspegeln så den passar lång rigg istället. Nu är risken mindre att det slår in vatten om det går lite vågor när man backar eller liknande.
    Senast ändrad av Drisse; 2009-06-07, 00:24.

Kommentera

Perfekt! stort tack för hjälpen.

Skönt att slippa byta träet nu precis innan sommaren, då har jag ett vinterprojekt också!

Kommentera

Har ägt flera 415 och äger fortfarande en Crescent 416. Det skiljer ju lite vikt mellan modellerna
        415 är ju den lättare modellen. Pettersson skrov bäddar för bra gång i sjön.
        Dom är oftast billiga, men kan vara ordentligt sunkiga. Dom kom ju ut tidigt 70-tal så det är ju inte konstigt.
        Fanns ju inga avluftningshål på dom äldre. Annars hade dom varit i toppskick idag på dom flesta av modellerna.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Jag har en liknande uppbyggd Crescent båt som jag köpte begagnad för nått år sedan. Båten har börjat gå djupare i bakpartiet och har hittat en spricka i durken så det antagligen blivit vattenfyllt mellan dubbelbotten. Plyfan har nog också ruttnat då durken blivit väldigt mjuk att gå på.

Min fråga är om det finns något enkelt sätt att tömma ut vatten ur dubbelbotten? Det finns typ en ränndal i mitten och ett nedsänkning i mitten där man kan använda öskar för att ösa, men rinner allt vatten från dubbelbotten ut här? Annars finns det också en typ bottenplugg längst ner på aktern, kan man använda den för att tömma detta utrymme?

Kommentera

Den du benämner bottenplugg är nog dyvikan. Den är till för att tömma ut vatten som finns i det centrala bottenutrymmet.

Om din reva sitter nära mitten kan du säkert få ut vattnet via dyvikan. Fast sen lär det nog ta ett tag för materialet att torka ut. Om revan sitter mer mot kanterna är det ett större problem. Då har vattnet tränkt in där frigoliten ligger. Då tar det nog väldigt lång tid att torka ut och då tror jag att det är lika bra att byta ut frigoliten.

Även min plyfa är lite kass på olika ställen, dock inget som är så bråttom att fixa. Jag tänkte göra en större "operation" till hösten/vintern/våren.

Jag har fått massa bra hjälp med just sådana här saker vi forumet, både direkt i dessa länkar och vi PM. Har även fått riktigt bra bilder via mail.

Så bara fråga på så lär du dig snabbt....för tre veckor sedan kunde jag nästan inget alls om båtar...mer än att jag ville ha en :-).

Kommentera

Tänkte på en annan sak...har revan gått igenom durken helt? Annars kan det ju lika bra vara så att dyvikan (bottenpluggen) läcker?

Kommentera

Tack för svar !

Det är säkert dyvikan, jag är inte så duktig på båt-termerna :-D
                Revan sitter alldeles där man kan ösa båten, fast i själva durken (botten av båten) så att säga, i ovankanten, och man ser liksom plyfan att den ruttnat... och tyckte att det pös upp vatten därifrån vid ösning...

De där bilderna på renoveringen hade jag gärna fått kopior på.

Kommentera

Tack för alla svar och alla bilder ni skickat mig!

Här kommer en bild på min skitna båt :-)

Den dubbelbotten som finns mellan tofterna sviktar rätt mycket när man går på dem så plyfan under är nog helt rutten. Kan man skära bort och ersätta bara denna botten eller måste man plocka bort tofterna också?

Kommentera

Ursprungligen postat av morritz Visa inlägg
                    Tack för alla svar och alla bilder ni skickat mig!

Här kommer en bild på min skitna båt :-)

Den dubbelbotten som finns mellan tofterna sviktar rätt mycket när man går på dem så plyfan under är nog helt rutten. Kan man skära bort och ersätta bara denna botten eller måste man plocka bort tofterna också?
                    Jag har en likadan båt och har samma problem dvs. att durken mellan bakre och mellantoften sviktar väldigt mycket, vet inte riktigt hur och vad jag ska göra åt det. Funderar på en kortsiktig lösning genom att lägga dit ett sånt plastgolv för ex. balkonger. Men tar också gärna emot tips på ett mer långsiktigt ingrepp.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
                    13 svar
                    10 711 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup