Nvidia's senaste grafik driv rutiner till Windows 7 = Skräp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nvidia's senaste grafik driv rutiner till Windows 7 = Skräp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nvidia's senaste grafik driv rutiner till Windows 7 = Skräp?

Jag bytte från XP till Windows 7 för några månader sedan. Och tycker att NV's grafik drivrutiner för detta relativt nya och annars bra operativ system är mer eller mindre ett skämt! Både mitt gamla 8800GTX och det senare GTX 560 TI graffe kort, har dagliga problem med blå skärm krashar minst 1 gång om dagen med meddelandet: Graphics Driver IRQL_Less_than_Equal = drivrutins problem. Installerar alltid nya drivrutiner med en s.k. "ren installation" där jag rensar ur gamla drivrutins rester ur registret med "Driver sweeper" innan jag installerar den nya drivisen. Har heller inte överklockat något av dessa kort.

Tycker detta har blivit ännu sämre med de senaste 4 - 5 drivrutins versionerna.

Vanligaste situationen när det krashar är när jag spelar spel eller kikar på en video.

Någon som har samma problem som jag?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-10, 19:30.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Hade också ett 8800GTX med Win 7 innan jag bytte till ett 6850. Jag har aldrig upplevt några problem med blå skärm eller nånting. Har funkat felfritt för mig. Körde 8800 GTX i ca. 2-3 år med Win 7. Dock skulle jag gissa det finns "bättre" forum att ställa denna frågan på

Kommentera

Aldrig haft problem med Nvidia. Sitter nu med 580 som rullar på prima med Win7 och överklock.

Kommentera

Där ser man!

Jo, jag skulle ju kunna fråga på NV's forum eller SweClockers iof. Men tänkte att jag prövar här först.

Nu när jag läser era svar så börjar man undra om det är något annan hårdvara, vars drivis spökar ihop med NV rutinen? T.ex. mitt Asus Xonar DX ljud kort? Men som sagt, märkligt att detta fel har blivit värre i och med uppgraderingar av de senare NV drivrutinerna.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-10, 19:48.

Kommentera

Grabben är väldigt kunnig i vilket fall. Han kör med AMD processorer och radeon crossfire grafikkort. Yngsta har dock 560 dubbla med sli men i en AMD-dator och inget problem. Båda win 7 professional.

Sweclockers är rätt forum för dessa frågor. Där figurerar grabben kvällar i ända. där hittar du rätt kunskap om du nu har användare där.

Lycka till. Annars kan jag be grabben kommentera här på min användare om han har någon ide.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Det tackar man för om han har lust och tid?

Tack för ditt inlägg.

Kommentera

Vad hade du för kort innan 560 Ti? Hade du ett annat Nvidia kort så ska inte drivisar strula men hade du AMD (tidigare ATi) så kan det vara nåt som ligger kvar trotts driversweper. Kolla också så du har alla drivrutiner för moderkortet installerat ordentligt så du inte råkat ta bort nåt till PCI-slotarna.

Kommentera

Jag hade 8800GTX kortet innan i min "huvud pc". Men det har flyttats till en äldre Dell sedan jag skaffade GTX 560 TI kortet. Ska pröva med att flytta ljud kortet en PCI slot bort till från grafik kort platsen så får jag se om det kan hjälpa?

Alla drivrutiner är där och fungerar korrekt enligt system hanteraren.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-11, 22:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Det tackar man för om han har lust och tid?

Tack för ditt inlägg.
                  Pratade med grabben och måste tyvärr säga att han va måttligt road, han menade att det är för mycket frågor att reda ut, kan i princip bero på vad fasiken som hellst. Han menade att ibland är det enklaste att rensa datorn och installera om från början. Flytta över till annan partition/hårddisk allt du ska spara, dok, bilder, genvägar, kontakter och installera om W7 på ren hårddisk

Har du kört uppgradering från XP till W7 eller gjort en ren ny-installation av W7?

Vad har du bytt i datorn, moderkort, mm. är alla hårdvaror kompatibla så är det sannolikt något med drivrutinerna. Ett tipps han sa va att söka på sweclockers forum ang. blå skärm, skärmcrash, och drivrutiner NV grafik. Detta är ett inte allt för ovanligt problem så du lär hitta informativa trådar, även om det blir mycket famlande i mörker.

Grabben svamlade även en massa heroglyfer om strömmatning och kylning till moderkortet, strömproblem, temp-problem mm

Grafikkortet vade jag menade !
                  Senast ändrad av Exxet; 2012-04-12, 08:43.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    Vanligaste situationen när det krashar är när jag spelar spel eller kikar på en video.
                    Kolla temps på grafikkortet kan vara det som är problemet (borde dock inte ge det felmeddelandet) eftersom det dyker
                    vid spelande. Rekommenderar MSI Afterburner till detta.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    256 svar
                    84 712 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Backslag  
                    Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                    64 svar
                    6 111 visningar
                    0 gillar