akvarie expert? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

akvarie expert?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• akvarie expert?

någon här som är akvarie expert?
    har precis startat upp ett efter 10 års frånvaro.
    har lite funderingar om PH och DH sänkningar o så

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
    någon här som är akvarie expert?
    har precis startat upp ett efter 10 års frånvaro.
    har lite funderingar om PH och DH sänkningar o så
    Är ingen expert men har kört en del malawi å diskus så något finns kanske kvar i dom grå. Vad skall du köra för fisk?

Sänka ph körde jag med kalk stenar å höja rötter. DH vet jag inte vad det är men om det är hårdhet så körde jag bikarbonat för att höja.

Kommentera

ja har ett 200 liters karr som jag startade upp för några timmar sen. tänkte det låta stå i en vecka innan jag sätter i fisk,
      hade tänkt ha 2-4 par sydamerikanska dvärg ciklider typ kakadua ciklid, fjärilsciklid, palet ciklid eller ialf den typen av fisk. sen ett stim med en 30-50 kardinal tetror. också lite guppi som kan yngla av mat till cikliderna.

här i ystad har vi så jävla högt ph i vattnet. hittade ett gammalt ph test sen förr och det gav ca ph 9. kollade på ystad energis hemsida och där hade dom med 9 i ph på senaste mätningen. så jag skulle behöva sänka de till ca 6-6.5 så det är ju rätt mycke. men inte kalk för att höja ph? man brukar ju kalka sura sjöar? höja rötter är det typ mangrove fast med någon specifik egenskap?
      DH vet jag inte inu har inte de testet.

känner du till om det finns någon typ dvärg diskus? fassan hade en jävla massa såna i ett 720 liter för länge sen. förjävla fin fisk. men mitt är bara 40 cm högt så det är lite lågt när dom är fullvuxna

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
        ja har ett 200 liters karr som jag startade upp för några timmar sen. tänkte det låta stå i en vecka innan jag sätter i fisk,
        hade tänkt ha 2-4 par sydamerikanska dvärg ciklider typ kakadua ciklid, fjärilsciklid, palet ciklid eller ialf den typen av fisk. sen ett stim med en 30-50 kardinal tetror. också lite guppi som kan yngla av mat till cikliderna.

här i ystad har vi så jävla högt ph i vattnet. hittade ett gammalt ph test sen förr och det gav ca ph 9. kollade på ystad energis hemsida och där hade dom med 9 i ph på senaste mätningen. så jag skulle behöva sänka de till ca 6-6.5 så det är ju rätt mycke. men inte kalk för att höja ph? man brukar ju kalka sura sjöar? höja rötter är det typ mangrove fast med någon specifik egenskap?
        DH vet jag inte inu har inte de testet.

känner du till om det finns någon typ dvärg diskus? fassan hade en jävla massa såna i ett 720 liter för länge sen. förjävla fin fisk. men mitt är bara 40 cm högt så det är lite lågt när dom är fullvuxna
        Höja ph med rötter menade jag typ magrove som du skrev å sänka ph med kalkstenar. 9 i ph det var ju grymt högt frågan är om dwt hjälper med bara kalkstenar då.

Vad betyder dh?

Jag hade börjat med att sätta i ett par stycken tetror redan nu för att få igång biologin eller sno vatten ifrån någon polare som har ett akvarie. Typ vrida ur hans filter å slänga ner i ditt nystartade. Annars brukar man få problem med nitriten å fiskarna kan dö. Så ett par härdiga tetror är perfekt att starta med..

Kommentera

Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
          Höja ph med rötter menade jag typ magrove som du skrev å sänka ph med kalkstenar. 9 i ph det var ju grymt högt frågan är om dwt hjälper med bara kalkstenar då.

Vad betyder dh?

Jag hade börjat med att sätta i ett par stycken tetror redan nu för att få igång biologin eller sno vatten ifrån någon polare som har ett akvarie. Typ vrida ur hans filter å slänga ner i ditt nystartade. Annars brukar man få problem med nitriten å fiskarna kan dö. Så ett par härdiga tetror är perfekt att starta med..
          jag tror jag måste hitta på något extremare. problemet kommer ju komma tillbaka varje gång jag gör vattenbyte.
          okey rötter ska jag ha. har en gammal som ligger i blött i en spann sen förra gången jag hade akvarium. ska nog ha en till..

jag kommer inte ihåg vad dhn betyder. kommer ihåg de va de man höll koll på då. (jag var 15 när jag avveckalde det) så man var väl inte så kunnig o riktigt visste vad man höll på med igentligen:P

sen har jag en gammal akvarie bok med ca 500 fiskar o där står vad alla fiskar vill ha för dh och ph för o trivas. därav jag hade funderingar kring det.

ja det kan jag ioförsig göra. kan inte blir värre än att dom stryker med. hellre de än att 8 dvärg ciklider stämplar in:P

vad är där mer för viktiga grejor o hålla koll på? har inte riktigt kommit igång med tänket igen hur det fungerade men alla små detaljer runt omkring

Kommentera

hittade detta när jag googlade rundor

Gh - TotalHårdHet
            Mängden kalcium och magnesium mäts med gh
            Oftast mäts hårdhet i grader på den tyska skalan, dh och dgh.
            Ett hårt vatten har högre förmåga att neutralisera gifter jämfört med mjukt vatten.
            Vid uppvärmning kan man se kalk fällas ut om vattnet innehåller mycket kalk

Kommentera

Hmm, är inte 9 i ph högt och under 7 basiskt eller något. Rötter har jag för mig höjer ph så om det stämmer så skulle jag inte satsa på det. Hade en polare som odlade fisk när jag hade mitt å han hade all koll å jag ingen.

Du har inget lokalt zoo i staden? Där jag handlade så visste de precis vad jag skulle göra med det lokala vattnet för att få den fisk jag köpte att trivas.

Nja, det är väll det som jag nämde med nitriten i början när man startar upp akvariekt. Man vill ha i all fisk med en gång å då hinner inte kemin i akvariet att bryta ner skiten å bildar nitrit som dödar fisken. Det jag gjorde fel var att starta igång akvariet å låta det stå utan fisk för då trodde käjag att det skulle bygga upp rätt balans men det var fel man skall mjukstarta med lite fiske å bygga upp det sakta..

Glöm inte kolla försäkringen så att den täcker i fall det rinner ut 200 liter i ditt hem. Jag fick 550 liter i källaren när mitt sprang läck för något år sedan. Men som tur var så hade polarn tjötat på mig att kolla upp det.

Kommentera

över 7 är basiskt, 7 Neutralt, under 7 är surt
                KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
                Gös: 77cm 4,56kg
                Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
                Öring: 500g+
                Röding: 1,03kg 46cm
                Regnbåge: 2.5kg 53cm
                Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Ursprungligen postat av Cookie o0 Visa inlägg
                  över 7 är basiskt, 7 Neutralt, under 7 är surt
                  Klart det är ja..

Kommentera

Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
                    Hmm, är inte 9 i ph högt och under 7 basiskt eller något. Rötter har jag för mig höjer ph så om det stämmer så skulle jag inte satsa på det. Hade en polare som odlade fisk när jag hade mitt å han hade all koll å jag ingen.

Du har inget lokalt zoo i staden? Där jag handlade så visste de precis vad jag skulle göra med det lokala vattnet för att få den fisk jag köpte att trivas.

Nja, det är väll det som jag nämde med nitriten i början när man startar upp akvariekt. Man vill ha i all fisk med en gång å då hinner inte kemin i akvariet att bryta ner skiten å bildar nitrit som dödar fisken. Det jag gjorde fel var att starta igång akvariet å låta det stå utan fisk för då trodde käjag att det skulle bygga upp rätt balans men det var fel man skall mjukstarta med lite fiske å bygga upp det sakta..

Glöm inte kolla försäkringen så att den täcker i fall det rinner ut 200 liter i ditt hem. Jag fick 550 liter i källaren när mitt sprang läck för något år sedan. Men som tur var så hade polarn tjötat på mig att kolla upp det.
                    jo ska dubbelkolla de. när fassan va ungkar innan min tid hade han ett 720 liters med 25 diskusar och 35 scalarer som small 2 på natten. i ett hyres hus:P när brankåren kom för att pumpa vatten gick han naken i gummistövlar o håva fisk o la i badkaret:P inga problem för han han var försäkrad. men under han bodde en zigenar tant som inte va försäkrad, hon hade någon guld klockverk o sånt som gick åt helvete.

jag hittade ett annat akvarie test. en test sticka som testar det mesta och det gav:
                    NO3 0-10mg
                    NO2 0-1 mg
                    GH 21d
                    KH 20d
                    PH 7.6

så nitrit och nitrat är under kontroll. men PH behöver jag fortfarande sänka. såg att Tetra har någon PH- medel.
                    sen GH och KH måste sänkas ordentligt. behöver ligga på run 4-6 i gh till mina amerikanska dvärg ciklider

jag har ett lokalt i ystad. men av döma hans akvarie hörna så är han inte specielt intresserad. får köra till malmö när cikliderna ska inhandlas.
                    men tänkte köra ner till han idag o köpa 20 kardinal tretror o nån mal om han har så det kommer igång

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    11 svar
                    1 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    87 916 visningar
                    0 gillar