Digital videokamera problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Digital videokamera problem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Digital videokamera problem

Har lånat hem en digital video kamera "canon mv600" och testade att filma lite med den idag för att se hur den funkar.
    Men nu när jag ska lägga in det på datorn då känner jag mej helt vilsen.
    Antar att jag saknar något.

Går det att överföra videon från kameran till datorn med hjälp av den medföljande USB-kabeln eller kan man bara göra det genom en firewire kabel?
    Fick iaf bara med mig en USB kabel.

Sen ett andra problem, är att när jag kopplar in usb kabeln i datorn så kommer det upp en ruta där det står att "en usb enhet känns inte igen"
    Vad beror det på? behöver man någon cd skiva för att installera nå drivisar eller något sådant ?

Tacksam för ett snabbt svar

Standarden är fire wire på DV-kameror. Till min kamera medföljer också USB2. USB används dock bara till stillbilder alternativt att ha kameran som webkamera.

Eg. konstigt nog när USB2 är lika bra som fire-wire. Jag gissar dock på att du behöver ett fire wire-kort och sladd.

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne
      Standarden är fire wire på DV-kameror. Till min kamera medföljer också USB2. USB används dock bara till stillbilder alternativt att ha kameran som webkamera.

Eg. konstigt nog när USB2 är lika bra som fire-wire. Jag gissar dock på att du behöver ett fire wire-kort och sladd.
      aj aj då var det värre, tror inte äns att svärfar har någon sådan kabel. Då är det nog kört med andra ord, typiskt var sugen värre på att börja redigera och kanske knepa ihop någon fiskefilm.

Har inte heller firewire kort i datorn va jag vet !?

Äsch då är de bara att lämna tillbaka kameran, otur men sant!

Kommentera

Du har inte TV-in kort? Kanske skulle kunna gå den vägen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne
          Du har inte TV-in kort? Kanske skulle kunna gå den vägen.
          Nix har inte det heller, bara tv-ut på datorn.
          Installerade pinnacle studio och där står det något om att man ska kolla så att sladden är kopplad till port 1394, vad är det för port ?

Antar att det inte funkar nu, hur vet man om man har en usb 1 eller 2 ?

Kommentera

Jag har samma kamera, fast värstingmodellen i 600 serien, MV650i.
            Tyvärr är det så att den använder bara Firewire för att lägga in filmen på datorn. USB2 var inte så utvecklat då, som det är nu. USB kontakten är bara för stillbilderna från minneskortet.
            Firewirekabel och kort medföljer inte med kameran.
            Nyare datorer idag har Firewirekontakter även kallat IEEE 1394, de är lika USB kontakterna, fast de är spetsiga på ena sidan.
            Till kameran behöver du en kabel av typen 6/4 alltså 6 pins i ena änden (in i datorn) och 4 pins i andra änden (in i kameran). En sån kabel kostar en hundring. Firewirekontakten på kameran hittar du på framsidan under linsen, längst ner till höger, under locket, märkt DV.

För att få in bilderna på datorn använder du USB kabeln. Det ska finnas en skiva med kameran där drivrutiner finns för detta. Men det är alltså för att få över stillbilder från minneskortet.

Så kan det vara.
            Senast ändrad av Nikke; 2004-12-05, 19:53.

Kommentera

Det stämmer exakt det du säger, ska fasen fråga om man inte får ta å köpa av honom kameran eftersom han ändå aldrig använder den.
              Då får man ta å fixa en firewire kabel + kort, något jag inte gör åt honom utan bara om jag får köpa den, hehe!

Tack för hjälpen grabbar, å snabbt gick det oxå!

Kommentera

Det finns en möjlighet till iofs. Om du har en analog videoingång (gul composit) på din dator så kan du koppla in kameran där då du har analog ut på den kameran. Har faktiskt en likadan själv och den duger gott till att göra lite fiskefilm med. Fast iofs ... är du innepå att köpa en videokamera så finns det nog bättre alternativ nuförtiden iofs.
                C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                Fiskesnacks regler hittar ni Här
                Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                11 svar
                1 501 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mathias 70  
                Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                260 svar
                89 672 visningar
                0 gillar