-Varde ljus! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

-Varde ljus!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Ola
    Offtopic:
    Bebest, Varför ska staten gå in och täcka förlusterna?
    Om jag satsar pengar i något så får jag försäkra mig ifall jag inte vill ta risker.

Spontant är min reaktion så men jag har inte fördjupat mig i frågan.
    Industrin hävdar att de inte klarar sig. Det handlar nog mest om att industrin nu inte har resurser att ta emot det som kommer ut ur skogen och att det senare inte kommer att komma något på många år eftersom så stora ytor tömts på virke. De måste återplanteras och det finns det inte plantor till så här snabbt. Man kan tvingas till import och det är inte säkert att det blir billigt.
    Skogsägarna har som regel försäkringar men vanligen täcker de endast skogsbrand eftersom den totalförstör virket. När så stora arealer som det handlar om nu skövlas av stormen så får det återverkningar över hela landet inte bara lokalt. Det småländska virket måste tas om hand och skickas in i produktionen. Lagringen blir kostsam och måste pågå under flera år annars förstörs virket. Mängden är så stor att det därför blir svårt att ta emot mera virke de närmaste åren. Det medför att icke stormdrabbade skogsägare inte kan avverka i normal takt och står då utan inkomster under tiden. Och någon försäkring finns inte som täcker den typen av förluster.

Det finns en del ytterligare aspekter som berör skogsfastigheternas förändrade låneunderlag, taxeringsvärden och skattefrågor men jag är inte helt insatt i dem.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
    12 svar
    1 435 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Mathias 70  
    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
    259 svar
    87 482 visningar
    0 gillar