5 ormar på en dag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5 ormar på en dag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag såg en snok veckan efter påsk i norra Bohuslän. Jag har ganska stor respekt för snokar då jag lärde mig "the hard way" varför de inte har något gift.
    Jag råkade nämligen trampa på en och insåg när den bet mig i hälsenan att den inte behöver något gift eftersom den har SÅ vassa tänder.
    Senast ändrad av Ola Eriksson; 2005-04-19, 14:22.

Kommentera

Upplevelse?

Ursprungligen postat av Ola Eriksson
      Jag såg en snok veckan efter påsk i norra Bohuslän. Jag har ganska stor respekt för snokar då jag lärde mig "the hard way" varför de inte har något gift.
      Jag råkade nämligen trampa på en och insåg när den bet mig i hälsenan att den inte behöver något gift eftersom den har SÅ vassa tänder.
      Va det en upplevelse?

Kommentera

Ursprungligen postat av Clas
        Va det en upplevelse?
        det kan du ge dej på!!

Kommentera

Hur såg övervintringplatsen ut? Jag undrar bara så att jag kan undvika såna ställen på våren. Mycket tacksam för svar Bergman

Kommentera

Hehe, vet inte om du skojar eller inte men svarar lite kort ändå.

"ormkullen" är en stor hög av sten och grus kan man säga och ormarna kryper ner i skrymslena för att klara vintern. Sen på våren när solen börjar värma så kommer dom fram och värmer sig i solen. Brukar vara mängder med orm och dom ligger i princip helt stilla så man kan gå fram och titta på dom.

Jag är inte heller något stort fan av ormar men man ändrar inställning lite när man spanat in dom på lite närmare håll. Känns som ett bra studiebesök även för den ormrädde.
            C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
            Svar på vanliga frågor hittar ni Här
            Fiskesnacks regler hittar ni Här
            Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

jag har inte sett nån ännu och tur är väl det

Kommentera

Nä jag skojar inte om det. Stenrösen alltså, jo där har man ju sett en del orm. Annars tycker jag dom brukar dyka upp lite här och där när man är ute i bushen. Inte flyttar dom på sig heller utan ligger bara och fräser ilsket för det mesta. Hoppas att man slipper bli biten nån gång. Jag skulle dö av chocken enbart.

Kommentera

hahah någon som har ordentlig ormfobi va ;O).....blir livrädd när jag inte e bered på att det ligger en orm där så båda blir väl lika rädda för varandra men sig en på avstånd igår (snok) o då e det helt okej att titta på dom när jag komm på den först! men j*vlar villken fart den fick......när jag jobbade som guide i västervik fick man se en och en annan huggorm som vi förflyttade pga att det var mk barn i området o ibland hettsade man de så att de högg på kvastskaftet o giftet värkligen "osade". ganska coolt....

du ormrädde, använd altid stövlar o klampa på ordentligt så ska du nog klara dig ;O)
                  Bodybuilding och specimenfiske Is The Shit!!!

Kommentera

ormfobi har jag som in i helvete man är 17 år och skriker som en liten flicka när man ser en snok det är fan illa det

Kommentera

Bergman, kul grej. Jag brukar själv ibland kolla övervintringsplatser, visa folk typ en 7-8 huggormar. Allmänt, svarta huggisar, vanliga, kan vara av bägge könen. I allmänhet, få undantag utom precis före hudömsning då skitfärgen blitr missvisande är alla grå huggormar hanar alla bruna honor. Alla har samma gift fast i olika mängder beroende på individens storlek och när den sist förbrukade delar av giftmängden. Vad det gäller svarta snokar utan gula fläckar är de vanliga jag har själv fångat åtskilliga i olika delar av landet. Fö i individ per enhet är vissa delar av New York och delar av skandinavien mycket ormrika, det är tex betydligt lättare av fånga en orm i sverige än afrika. I sthlms omgivningar brukade jag själv i yngre år fånga mellan 1-15 ormar per dag. Fick även tag i en del hasselsnokar, ovanlig art så här norrut..

Mvh H...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                      11 svar
                      1 501 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mathias 70  
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      260 svar
                      89 633 visningar
                      0 gillar