Vilken storm! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken storm!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken storm!

Sedan en timme tillbaka så har det blåst typ orkanen Gudrun när den var som värst. Började redan i morse med rätt skapliga vind byar. Men nu är det orkan! Vinden vrålar där utanför hus knuten och himlen är kolsvart sedan en stund tillbaka. Grannens ute bord rullade förbi mitt vardagsrums fönster i hög hastighet för runt en timme sedan där ute på gräsmattan såg jag.

Tur att man lärde sig att förbereda sig för ström löshet under ett tag när Gudrun höll på i 3 dygn. Har batterier till ficklampan och transistor radion, mobilen är fulladdad, har bränsle till trangia köket, bunkrat vatten och ett antal ljus lyktor redo + all annan livets nödtorft.

Men ut och flugfiska just nu? Nä, tror inte det! Skulle antagligen inte ens få upp ett fönster om jag försökte? Eller så skulle jag följa med det ut kanske?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-28, 17:50.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Blir inte rätt att klicka gilla! Gillar dock rapporteringen, utanför mig är det ganska lugnt fortfarande

Kommentera

Här i Jönköping blåser det inte så mycket men det regnar och är mörkt sen en lång tid tillbaks.

Kommentera

Här strax norr om blekingegränsen flåsar det på rejält, strömmen är iaf kvar än.
        Radion står framme och kaffet står på termos, nu blir det mys med familjen. :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Jeke Visa inlägg
          Blir inte rätt att klicka gilla! Gillar dock rapporteringen, utanför mig är det ganska lugnt fortfarande

Tackar.

Nä, jag vet heller inte om jag skulle klicka på "gilla" inför en sådan rapport? Eländet, ska ju börja att röra sig åt ditt håll i morgon eftermiddag sägs det av SMHI. Men då kanske det är en något lugnare variant efter att ha blåst av sig det värsta här får man hoppas.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
            Här strax norr om blekingegränsen flåsar det på rejält, strömmen är iaf kvar än.
            Radion står framme och kaffet står på termos, nu blir det mys med familjen. :-)

Låter gemytligt det där trots vädret. En perfekt kväll att kika på en rysare eller skräckis rulle egentligen. Eller kanske något lugnt och trevligt i stället?

Kommentera

Nu har regnet kommit, det gillar jag, för det är fruktansvärt lite vatten i sjöarna häromkring, håll i hatten så den inte blåser bort!

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                Här i Jönköping blåser det inte så mycket men det regnar och är mörkt sen en lång tid tillbaks.
                Får hoppas att det fortsätter så där uppe, och att vädret inte blir som det är här nu då?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jeke Visa inlägg
                  Nu har regnet kommit, det gillar jag, för det är fruktansvärt lite vatten i sjöarna häromkring, håll i hatten så den inte blåser bort!
                  Regnet behövs för fisket här med. I de P&T pölarna jag brukar fiska i här har det varit rätt så dåliga vatten nivåer sedan i augusti.

Nu gick strömmen för ett par minuter! Bäst att tända ljus lyktorna. Det kan bli permanent ett tag nästa gång.

Egentligen skulle man köpa ett UPS = Uninteruptable Power Supply till datorn. Då har man iaf. minst en halv timmes batteri drift när sådant här händer. UPS:et laddar ju upp batteriet igen när strömmen kommer tillbaka. Det ger ju även stabilare ström matning till datorn i normal fallet. Ett på minst 500W bör man ta. Och så beror det ju på hur kraftigt datorns eget nät aggregat är? Har man en riktig muskel PC? då kan man behöva ett kraftigare UPS än så.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-28, 18:47.

Kommentera

Ja en UPS är bra att ha om man bor i ett område där man riskerar att bli av med elen. Här har inte varit strömlåst sen jag flyttade hit för många år sen. Kanske mindre risk när man bor inne i en stad så här som jag gör.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    11 svar
                    1 501 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    260 svar
                    89 633 visningar
                    0 gillar