Hoj. Fick en träeka igår i födelsedags present!! undrar om det är någon som kan hur man gör iordning och underhåller en träeka. Skulle behöva massor med info om detta. Hör av er direkt om ni har erfarenhet eller vet vart jag kan hitta info!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Träeka
Collapse
X
-
Impregnera både ut och insida samt åror och lösa tofter med Cuprinol varje vår innan du lägger i ekan.
Dränk fanskapet helt i vattnet och låt den ligga och svälla sig tät. Åror och lösa tofter ska inte dränkas!!!
Ös ur och sätt årorna och övriga tillbehör på plats.
Ta några årtag och känn att du är en lyckans ost när du stilla gungar tillvarons climax tillmötes.
När isen kommer tar du upp ekan och städar ur och tvättar av den.
Placera ekan så den ligger rakt med botten upp.
Pietisterna använder dalbränd trätjära istället för impregneringsmedel.Må vi alla ha ett intressant fiske!
-
Som sagt, gör rent o skrapa rent båten på hösten. Ytbehandla på våren. De föroreningar och alger som växt på båtbotten (insidan framför allt) sitter så mycket lösare när de inte hunnit torka fast en hel vinter.
Jag är ju en amatör men har dock lyckats hålla min båt fräsch och rötfri över 5 år nu. Första två åren körde jag med Bohusblandning. Lika delar balsamterpentin, rå linolja och riktig tjära. Numera använder jag bara balsamterpentin och rå linolja. Torkar in så mycket fortare. Kladdar på tills den slutar suga (3-4 ggr numera). Väntar en dryg vecka så det värsta kladdet torkat in/bort och är timingen rätt så har isen precis smält bort när jag lägger i den. Använd inga kläder du är rädd om första tiden.
Bifogar några bilder. Första på när båten var ny och en efter en lätt renovering förra våren.
Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?
Kommentera
-
Små sprickor o glapp som ligger precis över vattnet när båten är obelastad är besvärligt. Man hoppar i några man och får ösa hela turen. Det ultimata vore att ösa i vatten i båten när den inte används men det är ju knappast praktiskt. Som tur är så är min båt i stort sett tät även torr. Första turen på våren kan vi behöva ösa några gånger för jag måste ju ut direkt när jag lagt i båten. Det går ju inte att vänta en vecka när gäddorna står på rad i viken.
Läste på lite när jag renoverade en vättensnipa för många år sedan och då rekommenderade de en produkt som hette Farm. Jag köpte en burk men eftersom den var svindyr så köpte jag även en burk underredsmassa att använda där det inte var så noga. Konstigt nog hade de två produkterna exakt samma lukt och konsistens så jag ger mig f-n på att det var samma sak fast båtprodukten kostade minst fyra gånger så mycket.
Har annars för mig att de använda tjärat lingarn att dreva med förr. Så varför inte kladda ner lingarn med underredamassa eller tjära och stoppa in i sprickorna. Ett år fick jag för mig att täta med våtrumssilikon. Bara för att en produkt är modern behöver den ju inte vara fel. Funkade utmärkt.
Kommentera
-
Lyfter denna tråd igen, har problem med en träeka som läcker in lite vatten baktill. Skulle gärna ha tips på hur jag tätar i fogarna för att undvika detta missöde varje fiskepass. Båten har redan legat dränkt ett par ggr förra året och har alltså svällt, men trots detta kommer vattnet in. Vad göra?Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...
Kommentera
-
För det första.
Trä sväller när det är blött och krymper när det torkar. "Svällningen" är inget som blir kvar. Att den svält förra året har alltså inget med saken att göra.
Sedan tyckte jag att jag gett dig en del idéer i ett tidigare inlägg. Är det bara ett mindre område som läcker så köp en liten tub silikon. Försök trycka in det i läckan utifrån. Bäst är väl om området är torrt så silikonet fäster och glipan är så stor som möjligt. Claes Ohlsson har flera produkter som borde funka och de kostar inte så mycket.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av RalfFör det första.
Trä sväller när det är blött och krymper när det torkar. "Svällningen" är inget som blir kvar. Att den svält förra året har alltså inget med saken att göra.
Sedan tyckte jag att jag gett dig en del idéer i ett tidigare inlägg. Är det bara ett mindre område som läcker så köp en liten tub silikon. Försök trycka in det i läckan utifrån. Bäst är väl om området är torrt så silikonet fäster och glipan är så stor som möjligt. Claes Ohlsson har flera produkter som borde funka och de kostar inte så mycket.Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Numse Visa inläggHoj. Fick en träeka igår i födelsedags present!! undrar om det är någon som kan hur man gör iordning och underhåller en träeka. Skulle behöva massor med info om detta. Hör av er direkt om ni har erfarenhet eller vet vart jag kan hitta info!
Min träeka mättar jag in och utvändigt med en blandning av 50% balsamterpentin och 50 % rå linolja. De ställen som jag vet inte går igen efter några dygn i vattnet tätar jag med tätningsvaxet Ettan.
Har du ekan i saltvatten får du bottenmåla med giftfärg.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort intorkat fiskblod från insidan...1 Foto-
Kanal: Övrigt - Ej fiskerelaterat
2024-07-27, 19:22 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
|
253 svar
83 148 visningar
0 gillar
|