Medlem i Sportfiskarna eller inte! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Medlem i Sportfiskarna eller inte!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Medlem i Sportfiskarna eller inte!

    Jag har varit inblandad i den här diskussionen tidigare, och ibland mött ganska hård argumentation för att man självklart ska vara med i organisationen om man är intresserad av fiske.

    Jag har stor respekt för att organisationen Sportfiskarna gör stor nytta för de som är intresserade av sportfiske som hobby.

    Samtidigt är jag oerhört kritisk till Sportfiskarnas sätt att förhålla sig till andra fiskare, t.ex. yrkesfiskare.
    Just det gör att jag inte tänker bli medlem i organisationen, men Tobias Fränstam lovade att göra sitt bästa för att övertyga mig om motsatsen......varsågod Tobias.....jag börjar med att kopiera in några inlägg från en annan tråd.....




    Postat av mastapike

    Jag gå ur sportfiskarna direkt, om du med dem (alltså sportfiskarna) går i bräschen för en sån här aktör?!
    Jag tror du vet mer om mina sponsoravtal än vad jag gör själv om jag skall vara ärlig

    Jag har varit på båt och trailer innan jag själv hade en Respo. Jag har även varit där efter att jag skaffade en Tracker med Respotrailer men jag känner ingen på båt och trailer och dem vet absolut inte vem jag är, trots detta har dem bemött mig vänligt och bjudit på både en glödlampa som gått sönder och ett vinschhandtag som klantades av. Därav tycker jag att Båt och Trailer är bra!

    Anledningen till varför jag supportar Mojoboats är för att Robert Bertrandt är jävligt sjyst. När jag blev medlem på fiskesnack 2003 så skickade Robban hem jerkbaits och bulldawgs gratis till mig för att jag var en liten kid som var intresserad av att fiska gädda. När jag sedan ville ha ett riktigt bra jerkbaitspö typ 2004 så fick jag Robbans egna splittnya FigRig spö för en spottstyver, endast på grund av att jag var en liten kid som gillade att fiska. Sen har Robert dessutom bland annat genom fiskesnack, och fiske att förstå hur fiskar fungerar och hur man skall fiska på dem. Jag kan tillskriva några av mina absolut dödligaste tekniker enbart till Robban och som jag aldrig haft en susning om ifall han inte tipsat mig, likaså några av mina största gäddor.

    För mig har Robban betytt oerhört mycket för mitt fiske och vore det inte för han personligen, senare Attitudebaits och nu även Mojoboats så hade jag aldrig fångat de fiskar jag gjort idag. Fett med cred till Robert Bertrandt som är en av dem sjystaste personerna i fiskesverige!

    Men är jag sponsrad av Mojoboats? Nej. Men jag supportar Robert Bertrandt och indirekt Mojoboats till 100% för allt det jag fått och lärt mig.

    Respotrailers är bra! Och båt och trailer har varit bra då jag haft med dem att göra!

    Och vad det gäller Sportfiskarna så bör det vara en självklarhet för alla som fiskar att vara medlem där. Sportfiskarna är fisken och vattnets miljöorganisation. Ingen annan organisation i Sverige får lika mycket utfört för sportfisket genom konkreta fiskevårdsåtgärder, politisk lobbying, återväxt genom ungdomsverksamhet och mycket mer. Sportfiskarna drev igenom reformen för det fria handredskapsfisket 1985 och såg till att det blev ett kalkningsprogram i Sverige under 1970-talet. Utan kalkningsprogramet hade det varit ajöss med varenda fisk norr om Stenungssund till Gävle i princip. Utan det fria fisket hade mängden fiskevatten varit en bråkdel.

    Alla som inte vara medlem är kontraproduktivt. Jag tar gärna denna debatt när som helst och var som helst. Det är alltid osmart att inte stödja Sveriges enda sportfiskeförbund om man älskar sportfiske.

    Postat av Sparetime
    Jag anser att Sportfiskarna genom åren gjort en del klavertramp när det gäller förhållandet till anda typer av fiskare. T.ex. yrkesfiskare och traditionsfiskare/fiskerättsägare.
    Jag menar inte att vi kan fortsätta att ta ut för stora kvoter, men man kan inte heller "jaga" andra grupper för att sen vilja fortsätta precis som förut för egen del.....

    Finns en del annat historiskt också, men jag ser ingen som helst anledning till att man "måste" vara med i en förening där man inte delar deras värderingar i flera frågor.....

    Postat av mastapike
    Bring it on.
    Fram med argumenten med konkreta exempel så skall jag besvara dem.

    Du får jättegärna komma upp till kontoret så jag får visa dig verksamheten. Jag betalar resa och omkostnader.
    Skall posta vår nya verksamhetsberättelse här så får du läsa igenom den.

    postat av Byggarn
    Var och en måste väl för guds skull få ha en egen åsikt om sportfiskarna som förbund och välja själv om man vill vara medlem
    eller inte utan att bli kallad kontraproduktiv eller osmart om man tycker på annat sätt än de som är medlemmar eller företräder organisationen....eller?? Jag tror faktiskt Tobias att mitt fortsatta medlemsskap gick upp i rök i och med det ställningtagandet från en representant därifrån...


    Postat av sparetime
    SAxat från Sportfiskarnas hemsida......





    Överklagan av Länsstyrelsen i Blekinge läns beslut om tillstånd att sätta ut fast fiskeredskap på allmänt vatten sydväst om Tärnö
    Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund, Sportfiskarna, överklagar härmed Länsstyrelsen i Blekinge läns beslut 2013-05-27, dnr 621-965- 13, om tillstånd att sätta ut fast fiskeredskap på allmänt vatten sydväst om Tärnö.
    Motiv för överklagan Sportfiskarna anser att det aktuella fisket riskerar att påverka Mörrumsåns laxbestånd negativt och därmed även det viktiga sportfisket


    Här säger Sportfiskarna att det viktiga sportfisket är viktigare än allt annat fiske, det kan jag inte hålla med om. Dessutom läser man senare i texten att den så kallade Pushup fällan är ny för Blekingekusten och så mycket effektivare än de traditionella garnen. Effektiviteteten kan jag inte uttala mig om, men rätta mig om jag har fel nu, men från Pushup fällan kan man släppa fisk som är av fel art eller storlek då fisken är levande i fällan vilket inte är fallet i de traditionella garnen.


    I en annan text gällande västkusten kan man läsa följande....





    Yttrande över Förslag till ändring av Fiskeriverkets föreskrifter (FIFS 2004:36) avseende fiske efter lax och öring i Skagerak och Kattegatt
    Sportfiskarna tillstyrker Havs- och vattenmyndighetens förslag. Den reglering som föreslås från Havs- och vattenmyndigheten av nätfisket och fisket med fasta redskap är ett steg i rätt riktning mot ett hållbart laxfiske. Det bästa vore emellertid att helt förbjuda fiske med icke levandefångande redskap såsom nät efter lax och havsöring.


    Kontentan av de här olika texterna är alltså att Sportfiskarna vill förbjuda allt annat fiske än sportfiske. Vi vill alltså roffa åt oss på andras bekostnad. Är det konstigt att vi som grupp omtalas i negativa ordalag????

    Jag är intresserad av en levande landsbygd med levande kuster. Jag är mycket väl medveten om att det totala fisketrycket i t.ex. Östersjön är på tok för stort. Det måste vi vara medvetna om och arbeta aktivt för att motverka. Men att som organisation skjuta in sig på och motverka möjligheterna för enstaka yrkesfiskare att utöva sitt yrke anser jag ligger långt utanför de gränser för aktivititer som jag kan stöda med mitt medlemskap.

    Det skapar ett mycket hårt klimat mellan olika grupper där vi istället borde samarbeta för att få hållbara politiska beslut. Jag anser att delar av det som Sportfiskarna sysslar med är direkt kontraproduktivt, då vi i stora grupper ses som ett litet särintresse som vill ha hela kakan för oss själva.


    Motverka fisket i lek och uppväxtområden står det någon annan stans!
    Vi fiskar väl för fullt i laxens och öringens lek och uppväxtområden, för att inte tala om gäddans reproduktion, hur många lekgäddor halar vi upp i båtarna under vårarna? Har vi något vetenskapligt stöd för att det inte stör reproduktionen?? Att gäddan i hög grad överlever C&R köper jag, men vet vi hur det påverkar lekresultatet???

    Varsågod Tobias Fränstam och andra, skjut mig i sank...... ge mig era argument till att vi ska förbjuda allt fiske med nät i det här landet medan vi ska få fortsätta att leka med fisken? Var finns moralen i det?


    Vi måste våga ifrågasätta det vi håller på med..... titta på oss själva med allmänhetens ögon....

  • #2
    Är väl generellt sett för det mesta kritisk till yrkesfisket men det är viktigt att samtidigt inte göra fiender av människor som delar samma intresse, om än av olika orsaker. Vid protestseglatsen till Köpenhamn nyligen så gjorde sportfiskare och yrkesfiskare (m fl) gemensam sak kring utsugningen (bokstavligen) av ekologiskt viktiga områden i Öresund.

    http://www.fiskerforum.dk/erhvervsny....asp?nyId=5296

    Och sett i ett större perspektiv är det ju inte det småskaliga yrkesfisket som alltid bedrivits längs våra kuster som har försatt populationerna i det tillstånd de är i nu. Och det finns bovar på båda sidor av staketet. Jag vet att det metas mycket ål av "sportfiskare" här nere och som struntar i vad någon rödlista säger. Och det är ofta man ser stora hälleflundrehonor hängande i nån hamn bakom en stolt "sportfiskare", hälleflundror som i stort sett är otjänliga som föda och som endast dödades pga att man ville väga och mäta den och kanske hamna i tidningen.
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

    Kommentera


    • #3
      I sammanhanget kan man ju påminna om dessa tre av Sportfiskarnas etiska regler:

      - hantera de använda redskapen på ett sportfiskemässigt sätt och eftersträva principen: en fiskare - ett spö - en lina

      - aldrig fånga mer fisk än den fiskade själv kan förbruka samt aldrig sälja sin fångst eller på annat sätt fiska i vinstsyfte

      - bedriva sportfisket med hänsynstagande till såväl yrkesfiskets som det traditionella, legala husbehovsfiskets behov och redskap

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        I sammanhanget kan man ju påminna om dessa tre av Sportfiskarnas etiska regler:

        - hantera de använda redskapen på ett sportfiskemässigt sätt och eftersträva principen: en fiskare - ett spö - en lina

        - aldrig fånga mer fisk än den fiskade själv kan förbruka samt aldrig sälja sin fångst eller på annat sätt fiska i vinstsyfte

        - bedriva sportfisket med hänsynstagande till såväl yrkesfiskets som det traditionella, legala husbehovsfiskets behov och redskap
        Ja de etiska reglerna är ju intressanta!
        T.ex. skulle det bli oetiskt att fiska för att försöka vinna Doggers Cash tävling. Inte jag som säger det, utan Sportfiskarnas etiska regler.

        Det finns kritiker till trollingfisket, finns de bland allmänheten som ser det som yrkesfiske. Och det är ju sällan ett spö per fiskare.....oftare 2-5 spön per person ombord.......
        För egen del är jag ganska kluven.......

        Hänsyn tar man kanske, men det är ju inte ovanligt att man hör någon sportfiskare svära över nåt nätjävel, eller satans ryssja som ligger i vägen...
        Det tycker inte jag är oki, så länge det rör sig om lagligt fiske....

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
          Ja de etiska reglerna är ju intressanta!
          T.ex. skulle det bli oetiskt att fiska för att försöka vinna Doggers Cash tävling. Inte jag som säger det, utan Sportfiskarnas etiska regler.
          Det finns många företeelser inom det moderna "sportfisket" som är på tvärs med de etiska reglerna. Det Stora kontantpriset är bara toppen på det bygge som består av en hel bransch med "sportfiskare" som antingen mer eller mindre försörjer sig på fisket (och därför snarare borde betraktas som yrkesfiskare) eller i vart fall erhåller olika former av bidrag för sk sponsorer.

          Skillnaden mellan en redskapshandlare och en professionell guide är ju att den förra säljer sportfiskerelaterade produkter och den andre sportfiskerelaterade tjänster men i båda fallen handlar det om affärsverksamhet.

          Naturligtvis finns det avarter inom såväl sport-, husbehovs- som yrkesfisket och sådana avarter ska vi naturligtvis försöka få bukt med. Det industriella yrkesfisket med förstörande och alltför effektiva redskap såsom bottentrålar borde förbjudas. Det till husbehovsfiske nödtorftligt maskerade "husbehovsfisket" efter främst olika laxartade fiskar är en annan företeelse som inte borde accepteras. Men även onm sportfisket förekommer avarter och en utgångspunkt för att identifiera dessa är ju en avstämning mot de gamla etiska reglerna.

          Så länge de ovan berörda avarterna är tillåtna, åtminstone enligt lag, så får vi verka i demokratisk ordning för att få ändringar till stånd. När det gäller landens (och unionens) lagar har vi individuell rösträtt. Sportfiskarna, däremot, är en intresseorganisation i vilken medlemskap är frivilligt. Där kan man alltså antingen gå med och utöva rösträtt eller 2rösta med fötterna" och stå utanför. Förr var jag medlem, låt vara en tämligen passiv sådan, men nu när jag återupptagit mitt sportfiske tycker jag att det är alltför mycket som är på tvärs med vad jag fått lära mig (och med de etiska reglerna) som gillas av organisationen så hittills har jag stått utanför.

          Kommentera


          • #6
            Det skulle vara intressant att se Sportfiskarna kommentera just Doggers Cash. Hur definieras fiske i vinstsyfte i deras värld?
            A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

            Kommentera


            • #7
              Naturligtvis finns det avarter inom såväl sport-, husbehovs- som yrkesfisket och sådana avarter ska vi naturligtvis försöka få bukt med. Det industriella yrkesfisket med förstörande och alltför effektiva redskap såsom bottentrålar borde förbjudas. Det till husbehovsfiske nödtorftligt maskerade "husbehovsfisket" efter främst olika laxartade fiskar är en annan företeelse som inte borde accepteras. Men även onm sportfisket förekommer avarter och en utgångspunkt för att identifiera dessa är ju en avstämning mot de gamla etiska reglerna.
              Kan inte annat än hålla med....visst finns det en hel del inom lagstiftningen som rör fiske som verkligen skulle behöva en förändring. Ett helt oreglerat "husbehovsfiske" tillhör en av dom. Men därifrån till att vilja förbjuda allt nätfiske........det känns inte seriöst.
              Som kalle skriver i sitt inlägg, det kustnära småskaliga fisket är inte det som i första hand tömmer våra hav. På -80 talet hade vi hela Västkustens trålflotta liggande här på sydkusten under vintersäsongerna, och det tog ju inte många år innan torsken hade minskat katastrofalt, och nu har vi väldigt få "egna" trålare kvar.
              Färsk fisk i våra lokala butiker? Vem ska ta upp den ? Vi sportfiskare? Nej det kan vi inte, vi ska inte fiska mer än vi kan konsumera för egen del......
              Vi behöver ett småskaligt kustnära fiske som givetvis måste fortsätta regleras på olika sätt men att förbjuda det helt ställer jag mig inte bakom.

              Kommentera


              • #8
                Hur skulle bestånden se ut om inte sportfiskarna funnits genom åren? Begrunda det en stund..

                Sedan det här med kustnära fiske med nät o.s.v., där sparetime tycker vi ska köpa fisk som yrkesfiskare fångat innanför 3-meterskurvan utanför lekåar - den fisken borde ingen köpa eftersom den inte är tjänlig som föda, ur ett hälsoperspektiv.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
                  Hur skulle bestånden se ut om inte sportfiskarna funnits genom åren? Begrunda det en stund..

                  Sedan det här med kustnära fiske med nät o.s.v., där sparetime tycker vi ska köpa fisk som yrkesfiskare fångat innanför 3-meterskurvan utanför lekåar - den fisken borde ingen köpa eftersom den inte är tjänlig som föda, ur ett hälsoperspektiv.
                  Att vantolka andras inlägg och lägga ord i deras mun är en lika tröttsam som tramsig debatteknik. Skärp dig (om du kan)!

                  Kommentera


                  • #10

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 08:56
                    250 svar
                    77 796 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Startad av Reekie, 2021-11-04, 17:09
                    74 svar
                    5 168 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg WalterChang  
                    Startad av Strandberget, 2022-03-06, 20:39
                    7 svar
                    607 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg aegon1
                    av aegon1
                     
                    Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
                    32 svar
                    2 384 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Usling, 2023-01-23, 09:49
                    3 svar
                    571 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Arbetar...
                    X