Harpun - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Harpun

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Harpun

Jag vill veta vad folket här tycker om harpunering.
    Är det inte bra att man väljer ut en stor fisk och skjuter den istället för att pierca läppen på flera fiskar tills man fått en fisk med rätt storlek.
    Klart att många säger att det inte är sportfiske, men alla som (precis som jag) varit utomlands och testat harpunfiske kan hålla med om att det ska räknas som sportfiske också, bara på ett annat sätt.
    adrenalinet när man ser en fisk, siktar och skjuter kan utan problem mäta sig med kicken man får av att se en fisk hugga på draget.
    Riktigt synd att harpuner i olagliga i sverige!

Har du funderat på att en harpun är ett dödligt vapen?

Det kan ju vara av viss betydelse..

Kommentera

med en räckvidd på typ 3 meter ovanför ytan, sen flyger spjutet sällan med spetsen först utan lägger sig på tvären i luften

Man borde väl förbjuda pilbågar också då? enligt mig är dom bra mycket farligare!
      Och gevär är tillåtna om man har ett tillstånd, varför inte sätta liknande regler på harpuner?

Kommentera

Är det inga andra som har några åsikter om harpuner? hiss eller diss, ja eller nej.
        Några andra som använt harpuner?

Kommentera

Jag tycker det borde vara lagligt dock kan man inte kalla det för sportfiske på samma sätt som fiske med spö, men visst är det underbart kul att dyka med harpun, har testat i grekland

Jag har några multejävlar jag har en personlig vendetta med, de skulle jag gärna använda harpun på då de har jävlats med mig i 4 år i veckor i rad dag efter dag, knäckt ett spö, förstört linor, krokar och nära på att kapa av mitt finger.

Kommentera

Harpun har väl mer gemensamt med jakt än med sportfiske?

Dessutom borde det vara väldigt svårt i svenska vatten då siktdjupet i majoriteten av vattnen är begränsad, för att uttrycka sig milt...

Kommentera

Beror ju på var man fiskar.. där jag är ute efter multegänget är det ca 4-5m djupt och man ser ner till botten utan problem (västkusten) och då är detta från land, jag kan tänka om man snorklar ser man betydligt bättre.

Kommentera

I Norge er harpun et våpen rent juridisk. Dvs med aldersgrense og regler for hvor det kan brukes. I praksis kan det brukes nesten fritt i saltvann, dog innenfor fisketiden for arten man jakter på og med de vanlige minstemålene, mens det er et generelt forbud i ferskvann. Det er også noen begrensinger med tanke på anadrom laksefisk, men dette kjenner jeg ikke i detalj.

Jeg ser ikke helt forskjellen mellom å harpunere en torsk, eller å fiske den opp med stang. Så for min del er bruken av harpun helt ok. I Norge, landet for alle med nisselue, er det fortsatt lov å jakte gjedde med hagle, så ikke spør meg hvorfor man kan jakte gjedde med hagle men ikke harpun....
                Team Colibri

Kommentera

Harpun har INGET med sportfiske att göra..

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                    Harpun har INGET med sportfiske att göra..
                    Kanskje ikke med din (og sikkert mange andres) definisjon, men det er utvilsomt både fiske og en sport.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    12 svar
                    1 420 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    86 717 visningar
                    0 gillar